Jag har en stam från 25mm PEX som jag behöver göra avstick till 15mm koppar från. Pexen pressas med LK press och kopparrören med Mapress. Jag hittade då T-kopplingar likt 187 65 68 med utvändig gänga på avstick. Till den tänkte jag ansluta kopparrören med Kopplingsände, löpande mutter, 1552250.

Sen kom jag på att jag då blandar tillverkare.. Hur ansluter jag rören på korrekt sätt? Har LK någon smart lösning?
 
Jag tror det finns en pressPEX t-rör med kopparanslutning för press, kolla det.
 
jag lyckas inte hitta såna. Har du länk?
 
Jag kom kanske ihåg fel, tror jag gick med ett pex t-rör och sedan med pexrörstump och sedan rak koppling till koppar 15.
 
  • Gilla
Lars Strand1
  • Laddar…
L Lars Strand1 skrev:
Jag har en stam från 25mm PEX som jag behöver göra avstick till 15mm koppar från. Pexen pressas med LK press och kopparrören med Mapress. Jag hittade då T-kopplingar likt 187 65 68 med utvändig gänga på avstick. Till den tänkte jag ansluta kopparrören med Kopplingsände, löpande mutter, 1552250.

Sen kom jag på att jag då blandar tillverkare.. Hur ansluter jag rören på korrekt sätt? Har LK någon smart lösning?
Rimligaste för dig borde vara ett T-rör med LK-press 25 i genomgång och invändig gänga tex R15 i avstick där du drar i en M-press övergång R15 utv x 15 Cu.
 
  • Gilla
Manjiter
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Rimligaste för dig borde vara ett T-rör med LK-press 25 i genomgång och invändig gänga tex R15 i avstick där du drar i en M-press övergång R15 utv x 15 Cu.
Tack! Räknas inte det som att blanda tillverkare?
 
Det kan det inte göra när övergången är en in-/utvändig rörgänga som tätas med tejp, lin-pasta etc dvs inget special med tätningar, konor, o-ringar osv som kan vara olika mellan fabrikaten.

(Det kan säkert ses som blandat men då i någon apart forumdel där den högre logiken råder långt förbi min horisont och räckvidd.)
 
  • Gilla
Lars Strand1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.