Mitt Östberg Heru 100 S EC installerades oktober 2021 justerat för 155m².
68W förbrukar det. 1,632kWh per dygn, 595kWh per år. När det var -15°C ute och kallare låg förbrukning på 72W.
Frånluftsvärmepumpen med dubbla fläktar förbrukade ca 160W. En besparing på nästan 800kWh per år.
 
Gjorde en ny mätning nu på hösten. På tal på 18 dagar förbrukades 70 kwh = 3,7 kwh per dygn. Utan eftervärme.
 
Attitudeswe
J juanxxx skrev:
Gjorde en ny mätning nu på hösten. På tal på 18 dagar förbrukades 70 kwh = 3,7 kwh per dygn. Utan eftervärme.
På under 5 år har du igen byte till en ny FTX med EC fläktar och aningen bättre återvinningsgrad

Om du installerar själv då - tar nog nått år till om du skall köpa FTXen av en hantverkare för listpris och sen också betala 8h för installationen
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
På under 5 år har du igen byte till en ny FTX med EC fläktar och aningen bättre återvinningsgrad

Om du installerar själv då - tar nog nått år till om du skall köpa FTXen av en hantverkare för listpris och sen också betala 8h för installationen
3,7*365*5 = 6 752kWh på 5 år.
Även om vi är pessimister och räknar med ett genomsnittligt elpris på 3 kronor är det mindre än 20 000kr i total förbrukning.


Vilket aggregat under 20 000 gör av med 0 energi?
Har ett VSR 500 verkligen inte EC-fläktar?
 
J juanxxx skrev:
Som rubriken lyder, hur många kWh bör ett FTX-system dra?

Vi har en systemair 500. Jag har haft en kWh-mätare på vår fläkt i en månad. Halva månaden med eftervärme och halva utan.

Med eftervärme 6 kWh / dygn
Utan eftervärme 3 kWh / dygn

Vi upplever ingen skillnad på inomhusklimat med eller utan eftervärme.

Om huset: 113+113 kvm, Ftx-ventilation i hela huset, bergvärme, ingen särskild tilläggsisolering. Byter filter 2 ggr per år.

Så, hur många kWh drar era system? Och, bör det vara skillnad i förbrukning sommar/vinter (ska mäta i sommar igen)?
Jag har ett SystemAir 700.
  • Stänger av aggregatet helt under perioden maj-sept, eftersom det alltid står fönster & dörrar öppna under den varma årstiden.
  • Har kopplat bort eftervärmaren, då jag aldrig haft problem med igenfrostad vvx eller för kall tilluft
  • Kör på lägsta varvtal(har gjort så att den startar automatiskt på detta efter strömavbrott) eftersom vi bara är 2 pers (och iofs 4 hundar + katt) och eftersom även vintertid så har vi ofta nåt fönster öppet.
Aldrig problem med dålig lukt/fukt i badrum & toa.
Nu tar aggregatet 2*80W/h
 
Attitudeswe
L LAnsgar skrev:
3,7*365*5 = 6 752kWh på 5 år.
Även om vi är pessimister och räknar med ett genomsnittligt elpris på 3 kronor är det mindre än 20 000kr i total förbrukning.


Vilket aggregat under 20 000 gör av med 0 energi?
Har ett VSR 500 verkligen inte EC-fläktar?
Har du ett vsr500 så har du ju en rätt modern ftx.

Min kalkyl förutsatte förutom besparing på fläktarna också en förbättrad återvinningsgrad.
 
Vad är avskrivningstiden på en (lite dyrare) FTX?
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Har du ett vsr500 så har du ju en rätt modern ftx.

Min kalkyl förutsatte förutom besparing på fläktarna också en förbättrad återvinningsgrad.
Jag vet inte 100% vad TS har för aggregat, men den uppmätta förbrukningen stämmer väl in med detta och ett "Systemair 500" finns inte så många alternativ..
Uttalanden om att snabb tjäna in investeringar är lätt att slänga ur sig, men om man lämnar en sådan "garanti" behöver man ha lite på fötterna också!

Men jag omformulerar frågan:
Hur kom du fram till den möjliga besparingen?
 
Attitudeswe
L LAnsgar skrev:
Jag vet inte 100% vad TS har för aggregat, men den uppmätta förbrukningen stämmer väl in med detta och ett "Systemair 500" finns inte så många alternativ..
Uttalanden om att snabb tjäna in investeringar är lätt att slänga ur sig, men om man lämnar en sådan "garanti" behöver man ha lite på fötterna också!

Men jag omformulerar frågan:
Hur kom du fram till den möjliga besparingen?
För 25år sen var plattvärmeväxlare med 65% återvinningsgrad "bra". Idag med roterande värmeväxlare och normal fuktproduktion så ligger man kring 80%. Vissa tillverkare påstår rent av 90% återvinningsgrad men det kräver nog rejält låg fuktproduktion...

När vi byggde ut och ökade boyta med 35% och sammtidigt bytte FTX med plattvärmeväxlare mot en roterande (inga andra ändringar i uppvärmning som primärt sker med samma LLVP) så ligger vi nu efter utbyggnad på samma energianvändning som innan tillbyggnaden. Jan-mars 2020 i snitt 1750kWh/mån och samma period 2022 i snitt på 1620kWh/mån
 
Redigerat:
  • Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Jag har ett SystemAir 700.
  • Stänger av aggregatet helt under perioden maj-sept, eftersom det alltid står fönster & dörrar öppna under den varma årstiden.
  • Har kopplat bort eftervärmaren, då jag aldrig haft problem med igenfrostad vvx eller för kall tilluft
  • Kör på lägsta varvtal(har gjort så att den startar automatiskt på detta efter strömavbrott) eftersom vi bara är 2 pers (och iofs 4 hundar + katt) och eftersom även vintertid så har vi ofta nåt fönster öppet.
Aldrig problem med dålig lukt/fukt i badrum & toa.
Nu tar aggregatet 2*80W/h
Hej, lyfter upp den här tråden igen. Du (eller någon annan) kanske kan hjälpa mig med inställningar här.

På huvudmenyn kan jag välja på temperatur Off-19 grader. Jag antar att detta är vilken temperatur jag styr min tilluft mot. Men vad innebär off? Vad innebär 19? Och vilken är skillnaden i kwh tro?

I menyn under funktioner kan jag också välja elvärmare: ingen eller elektrisk. Ska denna vara på eller av och hur påverkar det temperaturen off-19 som jag kan välja på huvudmenyn?

Fram till nu har jag haft elvämare på ingen och Off på temperaturen på huvudmenyn. Men har nu fått höra att detta kanske inte är så bra…..

Jag förstår inte vilka inställningar jag ska ha. Jag ställer gärna in nya men komme är att mäta elförbrukning (kwh) för att säkerställa att jag inte går över de 3 kwh/dygn jag gjort tidigare. När jag skapade tråden för länge sedan så märkte jag att den drog 6 kwh och då hade jag både elvärmare på elektrisk och ställd på 17 grader på huvudmenyn.

Tar gärna emot hjälp…
Värmeregulator med blå skärm, visar 17 grader Celsius, underhållsikon, knappar nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital kontrollpanel med blå bakgrundsbelysning för värmepump eller klimatanläggning på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital termostat för värme och kyla med blå bakgrundsbelysning och Svenska texter. Märkt "systemair".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har också ett VSR500, mitt drar 71,3 wh eller 1,7 kwh/dygn och ventilerar ca 200m2.

Nu förtäljer inte historien hur ditt hus värms, men ftx är normalt inte det primära värmesystemet så jag skulle ha eftervärmaren på off förutsatt den är eldriven och att inget märkligt kan frysa sönder, men det har jag svårt att se.
Har du ett värmebatteri med radiatorvatten är det bättre att låta det gå.

Om värmebatteri är av så påverkar temperaturinställningen vad jag förstått värmeväxlaren, så den strävar efter att nå ditt önskade börvärde. Så sätt den på 19 och sug ut så mycket energi ur frånluften som möjligt. Det lär göra försumbar skillnad på elförbrukningen.

Är batteriet på så regleras också hur mycket värme som det ska ge.
 
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Jag har också ett VSR500, mitt drar 71,3 wh eller 1,7 kwh/dygn och ventilerar ca 200m2.

Nu förtäljer inte historien hur ditt hus värms, men ftx är normalt inte det primära värmesystemet så jag skulle ha eftervärmaren på off förutsatt den är eldriven och att inget märkligt kan frysa sönder, men det har jag svårt att se.
Har du ett värmebatteri med radiatorvatten är det bättre att låta det gå.

Om värmebatteri är av så påverkar temperaturinställningen vad jag förstått värmeväxlaren, så den strävar efter att nå ditt önskade börvärde. Så sätt den på 19 och sug ut så mycket energi ur frånluften som möjligt. Det lär göra försumbar skillnad på elförbrukningen.

Är batteriet på så regleras också hur mycket värme som det ska ge.
Tack! Då har jag ställt elvärme till Ingen och satt temperaturen på 19 (Max).

Jag har bergvärme. Ftx i både källar- och markplan. 200 kvm totalt.
 
  • Gilla
Hans G2
  • Laddar…
Mitt agg är så gammalt (2005) så det har världens enklaste panel utan display.
Jag har helt enkelt kopplat bort sladdarna till förvärmaren.
Sen styr jag fläkthastigheten till minimum eftersom vi dels har en pelletskamin (mao kommer det in extraluft/ut rumsluft även om den primärt tar uteluft), dels har fönster på glänt för kattens skull.
 
J juanxxx skrev:
Tack! Då har jag ställt elvärme till Ingen och satt temperaturen på 19 (Max).

Jag har bergvärme. Ftx i både källar- och markplan. 200 kvm totalt.
Hans, jag var uppe på vinden och kollade min kwh mätare som sitter på aggregatet och med dessa inställningar så verkar det vara ca. 160 w momentant. 160x24 = 3850 = 3,8kwh. Jag tycker det är mycket. Om nu du har hälften…

Digital timer med kablar och träkant, visar klockslag och strömförbrukning, knappar för inställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J juanxxx skrev:
. 160 w momentant. 160x24 = 3850 = 3,8kwh. Jag tycker det är mycket.
Stämmer bra med mitt agg.
Tror att nya agg med EC-motorer är lite snålare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.