TRJBerg
Jag har en stor inte alls särskilt fin gräsmatta. Har inga större ambitioner för den annat än att den ska vara grön och skön att gå på.
Nu har det av olika anledningar dragit ut på tiden för säsongens sista klippning.
Hade tänkt att klippa den idag men när jag i morse gick ut och konstaterade att det varit frost i natt så blev jag tveksam.

Är det försent eller onödigt att klippa nu?
Jag brukar hålla gräset längre än vad andra gör pga hur min gräsmatta är, bl a det gropiga underlaget. Just nu är det ca >20 cm högt på sina ställen.

Det brukar ju sägas att man ska låta gräset vara längre än vanligt inför vintern för att skydda det.
 
S
Vad jag har lärt mig: Du bör klippa den för att inte det ska trivas en massa mögel och svamp och annat kraffs som binds kvar i fukten när de är långt.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Klipper även för att samla upp löv eller tugga sönder. Bara kör på så länge det behövs.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Jag förstår det som att man vill att gräset ska vara lite längre för att bättre kunna ta åt sig av den svagare solen. Är det längre än 5–7 cm så lär det inte göra så mycket nytta eftersom det ändå blir rätt mycket skugga i botten.

Omvänt så vill du klippa det så kort som möjligt för att det inte ska hålla så mycket fukt. Själv kör jag med uppsamlare och på ungefär 5 cm nu. Vi kommer kanske få den första frosten nu i veckan och efter det räknar jag med att det slutar växa så det blir nog bara en klippning till.

På golfbanor pratar man ju om millimeter, så jag vet inte om det spelar så stor roll om du låter det vara 2 eller 5 cm. Däremot så lär mögel växa mycket sämre i det förstnämnda.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Funderar lite på samma sak, där jag bor är det nu frost iprincip varje natt och bör ha slutat växa för ett par veckor sedan. Riskerar gräsmattan att ta skada om jag klipper ner den ett par cm nu eller är det bara att klippa?

Allt man hittar på nätet säger bara att man skall klippa en sista gång då gräsmattan slutat växa men vart drar man gränsen när det är försent och när det är lagom
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
TRJBerg
Jag har inte klippt ännu sedan trådstarten. Mest beroende på att det regnat så mycket. Det fungerar ju inte så bra att klippa blött gräs.
 
Man skall släppa upp gräset inför hösten då tillväxten går i vila när det blir kallare. Det har inte med solfångning att göra, utan när längden blir högre prioriterar plantan rotsystemet, vilket gör den mer överlevnadskrsftig. Klipper man lågt prioriterar den att återställa bladet. För långt gräs, som tex 10-20cm, ökar risken för mögelsngrepp, som påpekats. Lämplig hög är 5-7 cm inför vintern. Har du möjlighet så försök klippa ner gräset lite i taget, men se till att inte lämna det på 20cm …
 
Stigfinnarsteve Stigfinnarsteve skrev:
Funderar lite på samma sak, där jag bor är det nu frost iprincip varje natt och bör ha slutat växa för ett par veckor sedan. Riskerar gräsmattan att ta skada om jag klipper ner den ett par cm nu eller är det bara att klippa?
Om det inte är alltför vått kan man klippa ner till 5-7 cm och med uppsamlare. Det största problemet är just att klipparen inte funkar lika bra pga vätan och inte att gräsmattan tar skada.
 
yonna yonna skrev:
Om det inte är alltför vått kan man klippa ner till 5-7 cm och med uppsamlare. Det största problemet är just att klipparen inte funkar lika bra pga vätan och inte att gräsmattan tar skada.
Lite som jag misstänkte, ska klippa ner och se får vi se till våren hur resultatet blev
 
Perfekt tillfälle att nu slipa kniven/arna på klipparen. Vass kniv om det är lite blött nu och vasst när våren kommer.
Inga problem att klippa nu även om det är lite fuktigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.