Hej,

Har en fundering på om det finns någon möjlighet att flytta köket till vardagsrum i en lägenhet jag överväger att köpa (se bifogad ritning/bild).

Problemet jag ser är främst avloppet - går det att dra det till stammen på riktigt sätt om man flyttar köket eller är det för långt ifrån? Tänker i så fall att man sätter diskho etc. Till vänster om öppna spisen.
Dock helst längs med väggen till höger, men tänker att spisen är i vägen för avloppet.

Det gäller en bostadsrätt i hus från ca 1890.

Någon som har erfarenhet/kunskap om detta?
Stort tack på förhand!
 
  • Svartvitt ritningsutdrag som visar detaljer i en husplan, med markeringar och anteckningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Det projektet hade jag inte gett mig in på. Stammen till avloppet går i det nuvarande köket.
 
C
Det borde väl gå i och med att du har badrumsstammen där som man kan koppla in sig på. Men det betyder ju såklart att man behöver bila upp badrummet och göra om det också , men om det är planen så tycker jag att det borde gå fint.

Dock tycker jag kanske också att det blir lite trångt och konstigt med köket längs med den väggen eftersom du har den öppna spisen där samt dörren.
Bättre är helt klart som du säger under öppna spisen, men då behöver du bryta upp golvet i vardagsrummet också. Lite mer oklart om det går att få tillräckligt fall då också från badrummet.
 
Redigerat:
Måste finnas en exeptionell anledning om man vill göra denna flytt, kan bara se problem och kostnader.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Om du i alla fall är intresserad så är det ju bra att prata med styrelsen och fråga om någon annan i huset har flyttat sitt kök och vad det innebar, samt förstås fråga om det är något de kan komma att godkänna.
 
A
kul med människor som är ekonomiskt oberoende och tycker att grannsämja är överreklamerat.

förutom det som redan skrivits kan jag tänka mig att boende i övriga lägenheter inte blir roade av ljudet från en bilningsmaskin inte minst de som sover dagtid. surast blir nog den i lägenheten nedanför när takputs och stuckaturer står som ett ösregn.
 
  • Gilla
16386 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.