Jag vill ta bort detta uttag i taket och sätta dit ett doslock. Måste en behörig elektriker göra det? eller kan man göra det själv? Närbild på en eluttagsinstallation med synliga kablar och anslutningar genom en öppning i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det får du göra själv om du kan. Och du behöver bara kunna
bryta strömmen,
lossa på ledarna
och sätta en Wago 221 på varje ledare,
och skruva dit ett doslock.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Tillägg på det Bo säger:
I det här fallet är det inte svårare än så, eftersom du inte har några vidarekopplingar från uttaget. Om det hade funnits vidarekopplingar hade det inte varit riktigt lika enkelt (men ändå inte speciellt svårt).

Eftersom du låter lite osäker så föreslår jag att du lägger upp en bild innan du skruvar dit locket så någon kan dubbelkolla att det ser rätt ut.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Tillägg på det Bo säger:
I det här fallet är det inte svårare än så, eftersom du inte har några vidarekopplingar från uttaget. Om det hade funnits vidarekopplingar hade det inte varit riktigt lika enkelt (men ändå inte speciellt svårt).

Eftersom du låter lite osäker så föreslår jag att du lägger upp en bild innan du skruvar dit locket så någon kan dubbelkolla att det ser rätt ut.
 
Nu har jag satt på en sån där wago 221.
Ser det ok ut:thinking:
 
Jag ser ingen bild men hoppas att du har satt på tre st Wago 221, en på varje ledare.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag ser ingen bild men hoppas att du har satt på tre st Wago 221, en på varje ledare.
Aj då, nä.... Eftersom det var 3 st hål i wagon så trodde jag det räckte med en. Ska jag alltså ha 3 st?
M meriksson71 skrev:
Nu har jag satt på en sån där wago 221.
Ser det ok ut:thinking:
 
  • Ledsen
  • Wow
RoAd och 1 till
  • Laddar…
M meriksson71 skrev:
Aj då, nä.... Eftersom det var 3 st hål i wagon så trodde jag det räckte med en. Ska jag alltså ha 3 st?
Varför kan jag inte bifoga min bild???
 
M meriksson71 skrev:
Aj då, nä.... Eftersom det var 3 st hål i wagon så trodde jag det räckte med en. Ska jag alltså ha 3 st?
Du ska ha tre stycken wago. En för varje ledare. Precis som Bo beskrev i sitt inlägg.
 
  • Gilla
meriksson71
  • Laddar…
M meriksson71 skrev:
Aj då, nä.... Eftersom det var 3 st hål i wagon så trodde jag det räckte med en. Ska jag alltså ha 3 st?
Ja, de används för att koppla ihop flera ledare. Men i detta fall vill du inte koppla ihop fas och nolla för då blir det kortslutning. De bara bara användas för att isolera ledaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.