Hej!

Nu är det så att jag köpt en lägenhet och tänker totalrenovera hela, men det har dykt upp att jag inte får lov att röra eller byta ut fläkten då det är den enda ventilationen till hela lägenheten.

Jag har inte fått tillträde till lägenheten än, så det är svårt att ta en detaljerad titt på den men jag bifogar en bild till den som förstår som kanske kan hjälpa mig att förstå lite också.

Där fläkten är idag kommer inte vara några skåp alls efter renoveringen och den på bild är ganska ful och storleken är alldeles för stor. Kan man byta sätta dit en smalare kåpa kanske eller? Jag har ingen aning.
 
  • Modernt vitt kök med spis, fläkt och överskåp framför kaklade vita väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sannolikt är det ett komplett vent-system som sitter där. Alltså ett FTX-system som både suger ut och blåser in friskluft.
Lyd rådet och låt grejorna vara kvar, det ser ut att vara ett nytt fläktsystem i alla fall.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Är det en del av ett ventilationssystem så tillhör det troligen föreningen och inte dig. Kolla i stadgarna var avgränsningen går men typiskt sett är ventilationssystemet föreningens och bostadsrättslagen gör det knepigt att ändra på det upplägget.

Är det en del av ventilationssystemet så får du tänka om vad gäller köksplanerna.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Du kommer inte att kunna ta bort fläkten. Ovanför själva insuget sitter ett rätt stort aggregat med fläktmotor och därifrån går fläktrören upp och ligger sedan horisontellt ovanför köksskåpen. Ventil och inspektionslucka syns på din bild. Eftersom föreningen är ansvarig för fungerande ventilation så är det inte mycket du kan göra om styrelsen säger nej, vilket är regel i de här fallen.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Bara för att förtydliga, så menar jag att jag vill byta ut markerade delen till något mindre så att den liknar en T-formad fläkt. Spiskåpan eller vad man kallar den som ligger under det jag har markerat får gärna vara kvar. Jag vill inte byta på några delar som styr ventilation eller fläktmotor osv. Utan bara den jag markerat till något smalare kanske. Jag är inte kunnig inom detta så, ni får bear with me on this :)
 
  • Kök med vit spiskåpa markerad med röd kryss, ovanför spis och vita skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Beror helt på hur det ser ut inne i det markerade vad du kan göra.
 
Markerad del innehåller hela vent.systemet med fläktmotorer och värmeväxlare. Den har formen på kåpan för att alla grejor ska få plats bakom kåpan.

Som sagt, förlika dig med tanken och behåll grejorna. Allt annat blir orimligt dyrt och komplicerat.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Säker på att det är en värmeväxlare? Kan ju vara en vanlig frånluftfläkt?
 
G gusvo085 skrev:
Säker på att det är en värmeväxlare? Kan ju vara en vanlig frånluftfläkt?
Det får ts kontrollera, vi kan bara utgå från bilderna och göra vissa antaganden.
Frånluftsfläkt med en frånluftsventil uppe i vänstra hörnet på bilden blir då en knepig lösning, skulle innebära dubbla ventilationsrör. Annars finns risk att trycka ut köksluft i den ventilen.
 
Tack för alla era inputs! Tror ni det finns möjlighet att bygga in det i ett Ikea väggskåp som på bilderna?
 
  • Öppet vitt Ikea väggskåp ovanför en induktionshäll i ett minimalistiskt kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet Ikea väggskåp i vitt med en tom hylla och en stängd låda i grått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Claes Sörmland
E Eliasfk skrev:
Tack för alla era inputs! Tror ni det finns möjlighet att bygga in det i ett Ikea väggskåp som på bilderna?
Det går säkert bra om den bara ryms i skåpet. Det ska ju finnas plats att öppna och serva den också.
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Ta det när du har tillgång till lägenheten och kan se hur det är installerat och även ta mått. Då har du fakta att utgå från.
Kan ju finnas andra överaskningar i både vägg och bänkskåp som påverkar ett kökbyte.
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
E Eliasfk skrev:
Tack för alla era inputs! Tror ni det finns möjlighet att bygga in det i ett Ikea väggskåp som på bilderna?
Det kan det absolut göra. Vi har så, och där fick det till och med plats en anpassad kryddhylla framför, ihopsnickrad av en driftig köksmontör av överblivet spill från köksmonteringen.
Men du har nog tyvärr ett lite större och nyare fläktaggregat än vad vi har.
 
  • Väggmonterad vit köksfläkt med anpassad kryddhylla framför, integrerad i ett modernt kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kryddhylla placerad ovanför ett köksfläktaggregat fyllt med många sorter av kryddburkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hasse Sandin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.