Hej hej i gruppen! Jag har en fråga som jag inte hittar svar på, varken hos Tibber eller hos Nibe. Jag har en Nibe bervärmepump S1255 som styrs genom en innegivare (Nibe ROT10) via Tibber. Nibes egna Smart Price Adation ersätts/överkörs av Tibbers "Smart styrning". Så hela uppvärmningen styrs nu med andra ord av (1) temeraturen inne och (2) elpriset. Gott så. Kan även se i MyUplink-appen att värmekurvan förskjuts ibland, nedåt med -2 vid nattsänkning ex.

Min fråga är: spelar det någon roll vad jag har för generell värmekurva inställd på pumpen? Givet att innegivarens börvärde (måltemperatur) styr hela pumpen; har kurvan något att säga till om? Och jobbar pumpen mer effektivt vid ett visst värde? Idag har jag kurvan på 0. Innan jag satte in innegivaren stod den väl på typ 7 eller 8 (när allt styrdes av utetemperatur).

Bor i Stockholmsområdet i villa. Tacksam för svar!

/Noak
 
Värmekurvan är individuell för varje hus, man måste prova sig fram, med golvvärme kanske kurva 3-4 någonstans kör man radiatorer som är avsedda för lågtempsystem, så kanske kurva 4-5.
Kör själv kurva 4.0 på radiatorer, styr dock endast på utegivare
 
  • Gilla
tvbilagan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.