Hej !

tänkte bygga in våra garderober (kommer behöva kapa några cm på djupet på de befintliga stommarna). Dock blir jag osäker på hur jag skall få till en ”förlängning” av den raka väggen? Hur gör jag det på bästa sätt? Garderobens dörrar är 50cm. Bredden där ytterligare en dörr är tänkt är ca 60cm, därav 10cm vägg/passbit.

har även målat på en av bilderna (väldigt dagisnivå) så ni förstår hur jag tänkt.

Rött = hyllor
Gult = dörr
Grönt = vägg/passbit


Vit hörn av rum med parkettgolv och dörrlist, vy mot en stående pelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett hörn av ett rum visande taklist, en vägg och en del av en vit dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit hörngarderob i ett rum med ekparkett och en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörndetalj där vägg möter tak med synlig listverk i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Digitalt markerad bild som visar potentiella problemområden på en snedställd vit dörr med gul och grön färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Teo11 skrev:
Hej !

tänkte bygga in våra garderober (kommer behöva kapa några cm på djupet på de befintliga stommarna). Dock blir jag osäker på hur jag skall få till en ”förlängning” av den raka väggen? Hur gör jag det på bästa sätt? Garderobens dörrar är 50cm. Bredden där ytterligare en dörr är tänkt är ca 60cm, därav 10cm vägg/passbit.

har även målat på en av bilderna (väldigt dagisnivå) så ni förstår hur jag tänkt.

Rött = hyllor
Gult = dörr
Grönt = vägg/passbit


[bild] [bild] [bild] [bild]
Enklast är att köpa täckskivor som du sedan sågar till i rätt bredd och fäster i stomme och vägg. Ett annat alternativ är att du med gipsskiva och reglar förlänger väggen de 10 cm som behövs och spacklar och målar. Du kan göra på samma sätt du väljer ovan garderoberna. Tak och golvlister kan fortsätta över garderoberna för att se ännu ner inbyggda ut
 
Ta bort sidan på garderoben och sätt en stolpe i bakkant och en som dörren fäster i. Såga hyllor som fyller ut hela ytan dvs befintlig garderob och smatten bredvid.
Sen sätter du en skiva framför öppningen på skatten och över garderoberna (om du offrar den delen och inte sätter dörrar hela vägen upp). eftersom hyllorna troligen inte går att flytta kan du fästa skivan i stolpen och några av hyllirna/hyllbärarna.

Alternativt sätter du bara dörrar framför hela utrymmet och måttanpassade hyllor i högra delen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.