F
Ska vinterstänga min första pool. Har tittat på lite olika guider men frågor har ändå uppstått så hoppades att någon här vet. Har en 35 kubik rund pool.

1. Värdena ser bra ut nu men kloret är lite lågt. Vattnet ser dock bra ut och vi chockklorerade för några veckor sedan. Enligt kommunen får man hälla ut poolvatten i trädgården om man låtit klorinet försvinna först. Så då vore det kanske ett bra tillfälle nu attelatt tappa ur den eller ska jag chockklorera igen och vänta en vecka till?

2. Jag kan inte facktermen men denna poolen är rund och fristående och vattnet i den håller liksom upp väggarna så det ska vara vatten kvar som ska frysa. Men man får såklart pumpa ur vatten under utloppet/skimmern och lite till för att ta höjd för regn och snö så att det inte fryser sönder. Förra ägaren snackade om att han sänkte så att det fanns kvar en tredjedel i poolen. Då den är 120cm djup blir det alltså 40cm. Är detta rimligt?
 
Jag har en mindre pool <5 kbm, pumpar ur vatten så det är en 20 cm under utblåset, klorar en sista gång och sen lägger jag på poolplåtarna. Tömmer ur värmeväxlaren på vatten och har de kopplingarna lite löst så det säkert inte fastnar vatten i växlaren. Poolpump å filter står i uppvärmt garage.

Gjort så i tre år, fungerar fint. Blir en iskaka på några centimeter (Gävle). Vattnet är fint och klart utan egentligen någon skit i till nästa säsong.

Jag väntar till att vattnet garanterat kommer hålla under 10 grader Celsius innan jag stänger.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
B Byggareberg skrev:
Jag har en mindre pool <5 kbm, pumpar ur vatten så det är en 20 cm under utblåset, klorar en sista gång och sen lägger jag på poolplåtarna. Tömmer ur värmeväxlaren på vatten och har de kopplingarna lite löst så det säkert inte fastnar vatten i växlaren. Poolpump å filter står i uppvärmt garage.

Gjort så i tre år, fungerar fint. Blir en iskaka på några centimeter (Gävle). Vattnet är fint och klart utan egentligen någon skit i till nästa säsong.

Jag väntar till att vattnet garanterat kommer hålla under 10 grader Celsius innan jag stänger.

Tack okej så du klorar vattnet som är kvar då efter att tömt den? Verkar vettigt, onödigt att rengöra vatten man ändå häller ut.
 
Skulle säga att det nästan är overkill att klora innan stängning, men det känns ju bra
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
Behöver man verkligen ta in hela sandfiltret? Har satt på vinterläge och kopplat av alla slangar och lossat kopplingen i botten. Det är ganska tungt och knöligt att få ut hela filtret där det står idag.
 
Så länge det inte är vatten ser jag ingen anledning till att ta in den. Det man främst är rädd för är att saker ska frysa sönder.
 
F
B Byggareberg skrev:
Så länge det inte är vatten ser jag ingen anledning till att ta in den. Det man främst är rädd för är att saker ska frysa sönder.

Hmm ja det svåra är väl att få sanden att torka helt i filtret gissningsvis.
 
Så länge inte hela filter är fullt med vattnet är det lugnt, det som kan hända om filter är fullt i vatten så expanderar isen och trycker sönder filtret.
 
F
B Byggareberg skrev:
Så länge inte hela filter är fullt med vattnet är det lugnt, det som kan hända om filter är fullt i vatten så expanderar isen och trycker sönder filtret.
Jag skruvade av hela ventilhuset istället. Sätter det i garaget så får filtret så ute.(y)
 
Du behöver inte ta in sandfiltret.

Se till att öppna bottenpluggen så att vattnet kan rinna ut så löser det sig själv. Det är förstås bra om det hinner sluta rinna ut innan det är frysgrader, men i övrigt kan du strunta i om sanden fortfarande är fuktig.

Jag brukar skruva av centralventilen och förvara den frostfritt. Det kan vara svårt att tömma den helt på vatten och en ny kostar 1000spänn. Dessutom vill jag ändå rensa sandbäddens yta från ev skräp, så ventilen ska bort ändå.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
MathiasS MathiasS skrev:
Du behöver inte ta in sandfiltret.

Se till att öppna bottenpluggen så att vattnet kan rinna ut så löser det sig själv. Det är förstås bra om det hinner sluta rinna ut innan det är frysgrader, men i övrigt kan du strunta i om sanden fortfarande är fuktig.

Jag brukar skruva av centralventilen och förvara den frostfritt. Det kan vara svårt att tömma den helt på vatten och en ny kostar 1000spänn. Dessutom vill jag ändå rensa sandbäddens yta från ev skräp, så ventilen ska bort ändå.

Ja, det kommer inte frysa på ett tag än tror jag. Rensade också bort den värsta skiten på "ytan" så att säga. Ventilhuset har fått torka i solen idag sen tog jag in det.(y)
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
F
Bör man även skaffa frysflaskor eller tillverka egna med flaskor och sand eller är det överkurs?
 
F Fideliox skrev:
Hmm ja det svåra är väl att få sanden att torka helt i filtret gissningsvis.
Töm sandgiltret på vatten. Om sanden torkar eller inte har ingen betydelse. Bara det är tömt på vatten så att det inte fryser. Glöm inte att tömnma pumpen.
 
F Fideliox skrev:
Tack okej så du klorar vattnet som är kvar då efter att tömt den? Verkar vettigt, onödigt att rengöra vatten man ändå häller ut.
Det räcker att köra en chockklorering och låta det försvinna. Det finns ingen anledning att ha klor stående i vattnet det bleker linern i onödan. Se till att ph och alka är rätt.
Häll i en rejäl sup algdräp som får cirkulera några timmar.
Vattennivån ska sänkas under utlopp och inlopp så att dessa friläggs och sedan sätter man vinterpluggar i dom. Om temperaturen får gå ner till 12 grader eller under det så brukar det inte vara problem med alger.
Jag kör aktivt syre i min pool och har haft klart och fint vatten när poolen öppnas på våren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.