Om någon har en smart idé om hur man stoppar löven från att hamna i de intilliggande hängrännorna (utan att ta ner trädet) så vore det uppskattat.
 
  • Höstlöv blockerar en takränna vid ett rött tegeltak och rosa sidovägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Höstlöv fyller en takränna bredvid röda takpannor, behöver rensas för att undvika stopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
”Ta ner trädet” är inte ett ok svar. Är svaret ”ta ner rännorna” ok?

Eller för att vara mer allvarlig. Nej jag vet inte, men är också både drabbad och intresserad. Jag har sett något galler man ska sätta över rännorna, men om det hade funkat bra hade det väl redan suttit på de flesta rännor. Jag kan inte påminna mig om att ha sett ett enda i verkligheten.
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
C
Intressant konstruktion... Man funderar ju på vad som händer när det kommer en störtskur och rännorna "bräddar"?

Antar att lutningen inte alls är vad man kan luras att tro utifrån bilderna?
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Rickard.
Finns nog inget annat att göra än att helt enkelt ta bort löven efter dom faller. Du får väl trösta dig men att det bara blir en eller två vändor per år och det får man nog ändå räkna med den lösningen.
 
Det bästa skulle vara att göra en ränndal som leder bort löv och vatten.
Alternativt endast en större hängränna som lättare kan transportera bort löv för på bilden ser det ut som två. Stuprör bör då mynna ut i utkastare eller med lövsil nedtill.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Röd hustak med löv, där taket avvattnas med en svart avrinningsskydd längs takrännan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart takavvattningssystem installerat längs en röd tegeltakskant med löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på röd tak med svart takränna och löv, avsedd för avvattning av små ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjorde så här , så får vi se. Inte så stor takyta som ska avvattnas.
 
  • Gilla
Plätt Fia
  • Laddar…
C
Spännande. Uppdatera gärna så småningom om det funkar eller inte.
Har varit lite småsugen på de där näten, men det känns lite för bra för att vara sant...
 
Rickard.
Jag är rätt skeptisk, förstår inte fördelen med att löven ska fastna och hindra vatten uppe på taket. Möjligtvis lite lättare städning men jag tvivlar, den påtagliga risken för att nätet ska frysa igen på vintern tycker jag inte är värt det även om det gav någonting men det beror väl lite på klimatet också.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Ja, vi får se. Om inte annat kanske det blir enklare att blåsa bort löv när de ligger så här.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.