Nissens
A AG A skrev:
Vill du veta något värre?

Man kan inte ens äga mycket pengar. För vet du vad som händer om man låter bli att betala Förmögenhetsskatt???

Man blir av med dem!
Vilket land bor du i?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vilket land bor du i?
Hurså?
Jag gjorde miss, då jag inte var uppdaterad angående förmögenhetsskatten i Sverige. Fruktansvärt dumt och hemskt, jag är så ledsen för allt lidande jag må ha åsamkat.
 
Är huset verkligen det första kronofogden ger sig på vid indrivning? Blir man inte av med bilen/båten/guldklockan först om man har struntat i att betala fastighetsavgiften/skatten och därmed hamnat i skuld hos skatteverket? Det är ju inte ens öronmärkt exakt vilken skatt eller avgift man inte har betalat om man ligger minus på skattekontot (som ju fastighetsavgiften dras genom).

Förresten betalar man visst skatt på bilen, och om man inte betalar skatten får bilen inte vara i trafik. Den skatten är alltså mer direkt kopplad till föremålet och dess användning.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Cole123 Cole123 skrev:
...prova att inte betala skatt på det och se vad som händer.

Du blir av med det.

Så fungerar inget annat ägandeskap. Guld, smycken, föremål, bil, båt etc.

Du kan således inte vara ägare, utan du får bara bo där på nåder att du betalar.
Du har missförstått vad fastighetsskatt är och vad som händer om man inte betalar skatt.

Visst kan man bli av med huset men innan dess blir man av med just "Guld, smycken, föremål, bil, båt etc.";)

/Krille
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Prova att inte betala huslånet så ska du se att du inte äger guldet, smycken, föremål bil båt, dina egna kalsonger.

Men ett exempel på bilen. Använder du inte den och den är avställd så äger du fortfarande inte bilen till 100% om du inte avreggar den. Kostar fortfarande 70? om året i all evighet.
Och grävde du dessutom ner bilen får du kämpa för att bli av med de där 70 kronorna trots att du inte äger bilen..
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Nissens
A AG A skrev:
Hurså?
Jag gjorde miss, då jag inte var uppdaterad angående förmögenhetsskatten i Sverige. Fruktansvärt dumt och hemskt, jag är så ledsen för allt lidande jag må ha åsamkat.
Det har inte funnits förmögenhetsskatt på en herrans massa år i Sverige… typ 15 år…
Spanien har det fortfarande tror jag, tänkte att du kanske bodde där…
Då är Sverige bättre än du trodde nyss? :)
 
  • Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det har inte funnits förmögenhetsskatt på en herrans massa år i Sverige… typ 15 år…
Spanien har det fortfarande tror jag, tänkte att du kanske bodde där…
Då är Sverige bättre än du trodde nyss? :)
Ja, det är roligt att bli positivt överraskad angående detta land ibland;).
 
L lodin92 skrev:
Och grävde du dessutom ner bilen får du kämpa för att bli av med de där 70 kronorna trots att du inte äger bilen..
Nej du blir typ inte av med den. En bekant betalar sen flera år på sin.

När jag sålde en bil så sa "köparen" att den skulle på export direkt och han ville inte skriva över den. Men icke, om jag inte får se ett svenskt körkort så säljer jag såklart inte =)
 
R Rkarlsson skrev:
Nej du blir typ inte av med den. En bekant betalar sen flera år på sin.
Borde väl räcka med att anmäla den stulen. Jag kan inte tänka mig att alla som blir bestulna på sin bil (som ofta hamnar österut) får fortsätta betala avgiften.
 
L lbgu skrev:
Borde väl räcka med att anmäla den stulen. Jag kan inte tänka mig att alla som blir bestulna på sin bil (som ofta hamnar österut) får fortsätta betala avgiften.
Men då begår du ju bedrägeri. Du har ju frivilligt sålt bilen till någon, då kan du heller inte anmäla det.

Sälj bara inte till någon som inte har svenskt körkort räcker.
 
L lbgu skrev:
Fastighetsskatt finns visst, kallas väl fastighetsavgift, men det är ju ändå samma sak. Du betalar en viss andel av taxeringsvärdet i skatt. Sen finns det ett maxbelopp så den är ju inte riktigt lika illa som förr.
Fastighetsskatt har vi på obebyggda tomter, fastighetsavgiften är ju en kommunal avgift på bebyggda fastigheter.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Men då begår du ju bedrägeri. Du har ju frivilligt sålt bilen till någon, då kan du heller inte anmäla det.

Sälj bara inte till någon som inte har svenskt körkort räcker.
Ursäkta, jag läste något inlägg tidigare där någon skrev att man fick fortsätta betala för den ifall man grävt ner bilen. Det var det fallet jag tänkte på när jag föreslog att den kunde anmälas stulen. En som gräver ner bilar är nog inte så petig med sanningshalten i en stöldanmälan.
 
Massa påståenden
men var tog TS vägen ?
 
G goerana skrev:
Massa påståenden
men var tog TS vägen ?
Han kastade in en brandfackla, poppade lite popcorn och lutade sig tillbaka för att bevittna skådespelet.
Antar jag...
 
  • Gilla
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
G goerana skrev:
Massa påståenden
men var tog TS vägen ?
Antagligen nykter idag.
 
  • Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.