Tack för alla som har svarat, jag känner mig klokare nu.

Kommer att fortsätta elda med fullt öppet spjäll första lasset och halvt öppet på resterande lass så länge förbränningen kommit igång ordentligt.
 
F
P Patrik1992 skrev:
[bild] Såg inte hur spjället satt på 400an men kaminens uppbyggnad ser samma ut. Har du ditt spjäll där också. Min förbrännings luft kommer under kaminen. Tack för svar.

Min är identisk. (y)
 
  • Gilla
Patrik1992
  • Laddar…
Du kanske löst det men jag kollade på denna för några år sedan och har fungerat till min 460 ända sen dess :)

 
  • Gilla
Patrik1992
  • Laddar…
Rickard.
@Louise1986

Så luftflödet vid 50 % öppet hos dig kanske inte är samma som 50 % öppet hos mig eller tänker jag fel?

Så kan det nog vara men jag tror egentligen det inte bör skilja så mycket när allt är varmt om inte kaminens tilluft är blockerat på något sätt.

När du ströp till under 50 % hade du fortfarande synliga lågor då eller såg allt normalt ut tills sotaren påtalade problem?

Ja jag hade synliga lågor och allt såg väl rätt normalt ut men lågorna ”dansade” inte riktigt som jag senare lärde mig hur det ska se ut.

Jag har dock en hypotes om att jag kanske varit alltför försiktig med vedmängden med rädsla för att ta i för mkt och att det därför blir ”för mycket” drag pga att för liten vedmängd i förhållande till syretillförseln.

Det står i manualen hur många kg man ska tända den med och sen hur man ska/kan underhålla elda men innan man får in den känslan är en våg ett bra hjälpmedel. Hellre få större iläggningar(inom begränsningarna) som får brinna ner mellan än att fiselda kontinuerligt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.