O
Får upp paneler i höst. Taket är 20 år gammalt. I mycket bra skick enligt besiktningsmannen (vi köpte 2019). Taket är tvättat 2017 eller 2018 och ser väldigt fint och rent ut på bilderna i prospektet.
Det är betongpannor på läkt och skivor under. Tittat på skivorna från vinden och ser ingen antydan till problem. Gjort stickprov på några ställen under pannorna och det känns torrt och fint, även läkten.

Börjar dock samlas en del mossa igen på sina ställen, främst i skarvarna. Antar att jag ta bort denna innan panelerna kommer upp? Hur görs det bäst, gå runt och borsta med en kvast? Något medel? Är det bäst (prisvärt) att bara anlita någon firma att göra det? Ska det behandlas med något efteråt? Nödvändigt att måla dem?

Närbild av röda takpannor med mossa, sedda i diagonalt perspektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Diskborste och bra musik!
 
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
Jag hade samma förutsättningar som dig i våras innan installation av paneler. Jag gick över alla pannor med ett eget tillverkat plastverktyg för att peta bort mossan och borstade sedan av pannorna med en styv plastborste. Efter detta la jag på medlet grönfri som är långtidsverkande och dödar alger och växtlighet. Sedan monterades panelerna. Det blev mycket bra.
 
O
D D.anne_85 skrev:
Jag hade samma förutsättningar som dig i våras innan installation av paneler. Jag gick över alla pannor med ett eget tillverkat plastverktyg för att peta bort mossan och borstade sedan av pannorna med en styv plastborste. Efter detta la jag på medlet grönfri som är långtidsverkande och dödar alger och växtlighet. Sedan monterades panelerna. Det blev mycket bra.
Är lite nojig att gå omkring på pannorna. Hade du säkerhetslina? Eller känns det ”stabilt”? Har enplan och ganska platt tak, 27 grader om jag inte minns fel.
Ett rött enplanshus med platt tak på 27 grader, utan synlig säkerhetslina.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
Jag tvättade för några år sen mina takpannor med högtryckstvätten och sen sprayade jag på nån algborttagning.
Har för mig att algmedlet ska tas på när pannorna är torra och det ska vara regnfritt på pannorna några dagar efteråt.
Så man får kolla väderprognosen innan.
 
nikasp
Jag rengjorde med borste och Nelson Gardens verktyg med långt skaft plus bensaltensid för flera år sedan. Nu gick jag över taket med morakniv och skar bort mossan i alla skrymslen och vrår. Tog många timmar så ha bra ljudbok med dig på mobilen. Sen blåste jag av allt med min 36V lövblås. Avslutade med att spruta bensaltensid med en 8-liters spruta från Biltema.

Köp Fulstopp eller bensaltensid att behandla med. Väldigt mycket billigare än att köpa GrönFri eller TakGti som är utspädda svindyra varianter.

Jag köpte en fallskyddssele för en tusing för några år sen och använder den nästan jämt när jag springer på tak så slipper man ramla ner och bryta armen eller värre.

Ska upp med solceller kring februari-april. Ska byta 8-10 trasiga pannor men ser annars bra ut. Funderar på att byta de pannor som kommer att synas runt om panelerna. Har en pall som står under en gran.

Ett tak rengjort från mossa med ett verktyg och en 8-liters spruta synlig samt en fallskyddssele kopplad till taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat hus med svarta takpannor sett ovanifrån, trädgård med träd och lekställning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fallskyddssele och rep ligger på trägolv, tillbehör för säker arbete på tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Person rengör hustak med verktyg och säkerhetssele omgiven av träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O
nikasp nikasp skrev:
Jag rengjorde med borste och Nelson Gardens verktyg med långt skaft plus bensaltensid för flera år sedan. Nu gick jag över taket med morakniv och skar bort mossan i alla skrymslen och vrår. Tog många timmar så ha bra ljudbok med dig på mobilen. Sen blåste jag av allt med min 36V lövblås. Avslutade med att spruta bensaltensid med en 8-liters spruta från Biltema.

Köp Fulstopp eller bensaltensid att behandla med. Väldigt mycket billigare än att köpa GrönFri eller TakGti som är utspädda svindyra varianter.

Jag köpte en fallskyddssele för en tusing för några år sen och använder den nästan jämt när jag springer på tak så slipper man ramla ner och bryta armen eller värre.

Ska upp med solceller kring februari-april. Ska byta 8-10 trasiga pannor men ser annars bra ut. Funderar på att byta de pannor som kommer att synas runt om panelerna. Har en pall som står under en gran.

[bild] [bild] [bild]
Hur fäster du selen?
 
O olsjo skrev:
Är lite nojig att gå omkring på pannorna. Hade du säkerhetslina? Eller känns det ”stabilt”? Har enplan och ganska platt tak, 27 grader om jag inte minns fel.
[bild]
Det är ingen fara att gå på pannorna men man ska ju gå försiktigt, dels kan de spricka och dels kan de vara hala. Har också enplans men med ca 24 grader. Säkerhetslina är bra att använda.
 
nikasp
O olsjo skrev:
Hur fäster du selen?
Brukar fästa i dragkroken på bilen - skoja bara, nä jag brukar slänga en lång klätterlina över taket och fästa i ett träd, terassräcke eller plint eller ställa en stege under takfoten. På torpet där det var lättare att ta bort en nockpanna så skruvade jag dit en kraftig ögla i nocken, enklare för då kan man röra sig på alla sidor utan att behöva gå ner och flytta förankringspunkt.
 
nikasp
Erfarenhetsmässigt så vill man ha taket ganska rent innan behandling. Annars kommer det att åka ner skräp i hängrännorna närmsta 1,5 åren.
 
O
nikasp nikasp skrev:
Brukar fästa i dragkroken på bilen - skoja bara, nä jag brukar slänga en lång klätterlina över taket och fästa i ett träd, terassräcke eller plint eller ställa en stege under takfoten. På torpet där det var lättare att ta bort en nockpanna så skruvade jag dit en kraftig ögla i nocken, enklare för då kan man röra sig på alla sidor utan att behöva gå ner och flytta förankringspunkt.
Tack, träd låter bra och passar även min trädgård.
Hur menar du med stege? Vad hjälper en stege vid takfoten?
 
nikasp
O olsjo skrev:
Tack, träd låter bra och passar även min trädgård.
Hur menar du med stege? Vad hjälper en stege vid takfoten?
Inte vid, om du kilar en stege *under* takfoten så kan du knyta in där och slänga repet till andra sidan taket där du ska jobba.
 
O
nikasp nikasp skrev:
Erfarenhetsmässigt så vill man ha taket ganska rent innan behandling. Annars kommer det att åka ner skräp i hängrännorna närmsta 1,5 åren.
Ja, du menar alltså gå på mekaniskt först, innan man sprutar på något medel?
Behöver gå omkring på taket för båda momenten.
 
O
Skulle det funka att fästa i skorstenen, iaf när man jobbar i dess närhet? Linan kommer ju vara sträckt så blir ju inga stora stötimpulser den behöver ta upp? Känns överlag som det blir ett evigt springande med att byta förankringspunkt för att undvika att det blir risk för pendel om man faller.

Men stege under takfoten kanske inte är så dumt ändå. Har ett par träd men kommer inte åt hela taket med hjälp av dem.
 
nikasp
O olsjo skrev:
Ja, du menar alltså gå på mekaniskt först, innan man sprutar på något medel?
Behöver gå omkring på taket för båda momenten.
Jag gjorde det för några år sen nr vi köpt huset och inför att det ska bli solceller. Om du har en massa påväxt och bara sprutar på från stege nerifrån så kommer det att rasa ner mossa i hängrännorna vid varje regn i två år. Drygt jobb att ta det för hand, ser också värre ut när man kommer upp, men för att få det helt rent inför solceller så tycker jag inte att det är något att fundera på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.