AnneFi
Hejhej!
Har nyligen flyttat till en lght där det sitter en gammal brun Bahco frånluftsfläkt monterad.
För det första reagerar jag på att den låter ganska mycket. Inget konstigt oljud men det är ett konstant susande. Var hos en granne som hade en ny fläktwood och den var nästan helt tyst. Man hör iaf inte den i hela lägenheten.

Det andra är att den drar 1.5 kwh om dagen. Är detta normalt? Jag har bara bott med självdrag. Jag tycker det verkar orimligt att fläkten ska stå för över 500 kwh om året. Men det är kanske så?

Hoppas på ett bra argument att få hyresvärden att byta till en ny i den här lägenheten också.
 
Jo det stämmer att en lite äldre fläkt drar så mycket per dygn. Men ventilationen är viktig för att bostaden ska var fräsch och sund. De nya fläktarna drar kanske bara en tredjedel till hälften så mycket energi. Men de är ganska dyra tyvärr.
 
AnneFi
Okej. Och med tanke på att jag betalar för förbrukningen så är det inget som hyresvärden får igen. Men jag ska nog ändå nämna att den är hundra år drar mycket och är jobbig att sova med
 
Kanske är det ett FTX-system (Minimaster) som sitter där.
Fläktarna (2 st.) drar, i normalläge 100 W=2,4 kWh/dygn. I min.läget 1,2 kWh/dygn.
Grejorna konstruerades i en tid då elkostnaden var avsevärt lägre.
 
AnneFi
E etompau skrev:
Kanske är det ett FTX-system (Minimaster) som sitter där.
Fläktarna (2 st.) drar, i normalläge 100 W=2,4 kWh/dygn. I min.läget 1,2 kWh/dygn.
Grejorna konstruerades i en tid då elkostnaden var avsevärt lägre.
I min läge dagar jag inte varit hemma på hela dygnet så är min förbrukning 1.4 kwh. Förstod först inte vad det var som drog trög som jag var. Jag vet inte hur många fläktar där.sitter bara att det är en isolerad skiva som man mest troligt kan plocka ner innanför köksluckan
 
BirgitS
Det finns väl normer för hur mycket det får låta i sovrum så är det störande borde det vara ett bra argument mot värden.
 
AnneFi AnneFi skrev:
I min läge dagar jag inte varit hemma på hela dygnet så är min förbrukning 1.4 kwh. Förstod först inte vad det var som drog trög som jag var. Jag vet inte hur många fläktar där.sitter bara att det är en isolerad skiva som man mest troligt kan plocka ner innanför köksluckan
Ja det låter som ett FTX-system som både suger ut luft och blåser in.
Ljudet kan orsakas av utslitna lager.
 
AnneFi
Vilket läge ska man ha den på? I läge normal låter den nämligen lika mycket som en köksfläkt och det kan väl inte vara rimligt att man ska lyssna på hela dagarna?
 
AnneFi AnneFi skrev:
Vilket läge ska man ha den på? I läge normal låter den nämligen lika mycket som en köksfläkt och det kan väl inte vara rimligt att man ska lyssna på hela dagarna?
Ha den i min-läget. Viktigt är att utsuget badrummet funkar.
Dessa grejor tenderar att vara överdimensionerade och lägesväljaren ger inte utrymme för någon exakt justering av fläkthastigheten.

Som sagt, slitna lager kan vara orsaken till förhöjt ljud från motorerna.
Klaga hos din värd, kanske byter dom aggregaten allteftersom. Det finns ersättningsaggregat till Minimastern (som du själv har sett).
 
AnneFi
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns väl normer för hur mycket det får låta i sovrum så är det störande borde det vara ett bra argument mot värden.
Jag är kanske känslig som är van vid självdrag. Står man i köket kan man jämföra det med att ha igång en varmluftsugn i ljudnivå och i övriga rum låter det lite som att ett kylskåp står snett och brummar. Jag vet inte vad som är normal ljudnivå på den här gamla saken.
 
Strömförbrukning och störande ljud är tyvärr baksidan med dessa mekaniska vent.system.

Som landet ligger, lär vi behöva styra dessa maskiner med. ex närvaro- och timer-styrningar.
 
BirgitS
AnneFi AnneFi skrev:
Jag är kanske känslig som är van vid självdrag. Står man i köket kan man jämföra det med att ha igång en varmluftsugn i ljudnivå och i övriga rum låter det lite som att ett kylskåp står snett och brummar. Jag vet inte vad som är normal ljudnivå på den här gamla saken.
Det finns alltså bestämmelser om hur mycket det får låta t.ex. nattetid i sovrum och det är kommunens avdelning för miljö och hälsa som vet sånt.
 
AnneFi
Har stängt av alla element men har fortfarande riiiktigt varmt inne. Är återvinningen av värmen som gör detta?
 
AnneFi AnneFi skrev:
Har stängt av alla element men har fortfarande riiiktigt varmt inne. Är återvinningen av värmen som gör detta?
Ett FTX-system, om det nu är ett sådant du har, är inte ett uppvärmningssystem.
Det värmer upp inkommande friskluft med avgående varmluft via en värmeväxlare, vilket ger en tilluft som är några grader svalare än den avgående.

Sedan kan det finnas ett värmeelement i systemet som kickar in vid minusgrader, detta för att undvika kalldrag från tilluften.
 
AnneFi
E etompau skrev:
Ett FTX-system, om det nu är ett sådant du har, är inte ett uppvärmningssystem.
Det värmer upp inkommande friskluft med avgående varmluft via en värmeväxlare, vilket ger en tilluft som är några grader svalare än den avgående.

Sedan kan det finnas ett värmeelement i systemet som kickar in vid minusgrader, detta för att undvika kalldrag från tilluften.
Okej. Jag som hade missuppfattat trodde typ att den skickade in varm luft igen eller något. Då är det alltså grannarna som har det riktigt varmt och på så vis värmer upp min lägenhet. För jag svettas trots att jag har stängt av allt. det är ju iofs inte så kallt utomhus ännu och lägenheten är i ett stenhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.