Håller på och limmar golvgips på mitt golv, limmade 1 skiva samt skruvade den med 15 cm mellan skruvarna.
När jag skulle limma skiva nr 2 så hade limmet börjat att torka (måste ha haft i för lite vatten). Dumt nog så använde jag limmet iaf...

Limmet (casco boardfix) gick att kamma ut men var väldigt segt och knappt fuktigt alls. Det hade ochså blivit ganska varmt.

Borde jag ta bort alla skruvar och försöka ta loss skivan eller är det ok?

Jag kommer att flytspackla golvet...

Insåg precis ochså att jag kammat limmet vinkelrätt med skivorna vilket ju känns helt fel :(

Tacksam för råd.

/Björn
 
Mitt råd är att du tar bort den skivan. Att limmet blev hårt beror nog inte på att du har för lite vatten, utan på att det är ett väldigt snabbt lim. Du vet förresten att skruvarna ska tas bort efter limmet har härdat?

Sedan kan man ju fråga sig varför du överhuvudtaget lägger golvgips, du måste ju ändå flytspackla? Fullständigt bortkastat.
 
Jo jag misstänkte att det enda rätta var att ta bort skivan.

Jag vet idag att jag egentligen inte behöver golvgips men den hantverkare som jag konsulterade när jag började med badrummet sa att jag var tvungen att ha det och eftersom jag ändå köpt och släpat hem lim och skivor så tänkte jag använda dem.

Jag hade faktiskt tänkt låta skruvarna sitta kvar eftersom jag ändå ska flytspackla...

Gör det förresten något att limmet ligger i fel riktning?

Mvh Björn
 
Skruvarna ska bort. En sak är ju att du gör någonting onödigt, en annan sak är ju att göra någonting som är direkt fel enligt branschregler och monteringsanvisningar, vilket det vore om du lät skruvarna sitta kvar.. :) (Förresten, lyssna inte mer på den hantverkaren).

Det finns varken fel eller rätt riktning.
 
Hej,

ok, skruvarna ska bort. Läste precis det på cascos hemsida. :)

Jag har fått en del konstiga råd av den hantverkaren misstänker att det är för att han gör saker som han alltid gjort och det som var ok för 20 år sedan kanske inte alltid är ok idag...
Gipsen var tex ok att limma med vanligt trälim...


Tack så mycket för hjälpen.

/Björn
 
Så lite så. :)
 
En liten fråga till bara :)

Golvet är ett trägolv som är ganska ojämt. Eftersom jag skruvade fast gipsen så har jag ju "tvingat" ner den. Lägger man en bräda över gipsen så ser den ganska "vågig" ut. Gör det någonting?

Det stod ingenting i cascos bruksanvisning golvet måste vara helt plant. Däremot i bruksanvisningen för LIP Flexicol så står det att golvet kan behöva planslipas och produkterna är väl likvärdiga :confused:

Skivan som jag tog bort satt förövrigt riktigt bra :surprised:


/Björn
 
Ligger gipsen bom någonstans, eller har den vidhäftning och understöd av limmet över hela ytan?
 
jag är rätt säker på att skivan är limmad i golvet överallt. Jag undrade mer om det spelar ngn roll att den inte är helt plan?

/Björn
 
Att den inte är plan har ingen betydelse alls.
 
Ok, bra.

Tack.
 
jon_h skrev:
Sedan kan man ju fråga sig varför du överhuvudtaget lägger golvgips, du måste ju ändå flytspackla? Fullständigt bortkastat.
hm, tror att jag ställde samma fråga i en annan tråd.

Är inte varje extra lager av golvgips väldigt bra för ljudisoleringen nedåt ifall det handlar om badrum på andra våningen?

Sedan att den inte behövs för klinkers skull är jag med på men för ljudisoleringen? Varför jag ställer frågan beror på att det är många som ställer samma fråga och alla får samma svar men då är frågan ifall någon har tänkt på ljudet?
 
Jag har inte upplevt att ljudisoleringen blir undermålig när man har ett isolerat träbjälklag med golvspån, flytspackel och keramik på det. Det blir säkert ännu lite bättre med golvgips i alla fall för stegljuden (det blir såklart bättre ju mer material man har), men frågan är om det verkligen behövs, och varför just badrummets stegljud skulle vara så mycket värre än resten av ovanvåningen.
 
jon_h skrev:
varför just badrummets stegljud skulle vara så mycket värre än resten av ovanvåningen.
Inte värre, utan självklart skulle man lägga gips i så fall på hela våningen ovanför golvspån.
I väggsammanhang pratar man ofta om att dubbla lager gips klart bättre än ett lager, jämför man det med golv så har man ju ingen plötsligt. Ett lager golvspån isolerar väl sämre än ett lager gips eller är de likvärdiga?

Inte bara stegljud utan för musik, prat mm??
 
Inget och inget, man har ju en 22 mm golvspånskiva (och i badrummet även 12 till kanske 30 mm flytspackel och keramik på det). Dessutom är bjälklaget mycket tjockare än innerväggarna, så isoleringen dämpar bra.

Jag kan inte se att man ska behöva lägga golvgips i badrum för ljuddämpningens skull, och jag har inte hört någon som tyckt att det varit för lyhört utan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.