Tolkade det direkt som att det var fastighetsskatt som avses.
Ponera nu först att man inte har några lån på något över huvud taget. Så slipper ni tänka in banker och andra kreditgivare i resonemanget.
- Bilen är det vägtrafikskatt på (inte ägandet i sig).
- Rolexklocka, guldsamling och persiska mattor i silke kan man ha hur många som helst.
- Men huset beskattas för sitt värde bara för att man har det. Och det är egentligen märkligt.
 
Cole123 Carl Jordison skrev:
...prova att inte betala skatt på det och se vad som händer.

Du blir av med det.

Så fungerar inget annat ägandeskap. Guld, smycken, föremål, bil, båt etc.

Du kan således inte vara ägare, utan du får bara bo där på nåder att du betalar.
Med den inställningen äger du inte frukterna av ditt arbete heller, då det är skatt även på dem. Du är en slav.

Rimligen måste det vara ett större problem.

Anka med skjorta som höjer ett ölglas och säger "Skål kosmonauter!" i en pratbubbla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Vad är det för fiktivt land med fastighetsskatt och förmögenhetsskatt som diskuteras?
Fastighetsskatt finns visst, kallas väl fastighetsavgift, men det är ju ändå samma sak. Du betalar en viss andel av taxeringsvärdet i skatt. Sen finns det ett maxbelopp så den är ju inte riktigt lika illa som förr.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Jag som vill bli maximalt upprörd, brukar ändra namn på en massa saker. T ex kallar jag det jag betalar på ICA för matskatt och det jag ger till Swedendro för verktygsskatt. Mycket lättare att få fram sin åsikt och att känna sig som ett offer på det sättet.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Tolkade det direkt som att det var fastighetsskatt som avses.
Ponera nu först att man inte har några lån på något över huvud taget. Så slipper ni tänka in banker och andra kreditgivare i resonemanget.
- Bilen är det vägtrafikskatt på (inte ägandet i sig).
- Rolexklocka, guldsamling och persiska mattor i silke kan man ha hur många som helst.
- Men huset beskattas för sitt värde bara för att man har det. Och det är egentligen märkligt.
Betalar man inte "kommunal fastighetsavgift" för en bebyggd villatomt/villafastighet?
Det kan jag på sättochvis ha lite fördrag med, kommunen har ju jobb, utgifter och ansvar för gator, vägar osv i anslutning till fastigheten, sedan vad som ska vara av kommunalskatten eller fastighetsavgift kan ju diskuteras, liksom storleken på dessa. Jag kan ju tycka att kommunalskatten är nog och mer ändå.
 
RoTe
Det enda vi kan vara helt säkra på är att i Sverige älskar vi skatt! Annars hade man ju röstat annorlunda.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
V
Jag ser de såhär
Har lån på 2400000
Belåningsgrad under 50 procent.
Därav äger jag halva huset (y)
 
Fairlane
Cole123 Carl Jordison skrev:
Precis hit jag ville komma.
Det ENDA okonfiskerbara du kan äga är Bitcoin. Inget annat.
Inte andra kryptovalutor? ;)

Det går faktiskt att ta de också om man ska vara sån. Stölder av kryptovaluta har ju skett.

Men ser du det som ett stort problem att man kan bli av med sina ägodelar om man inte betalar sina räkningar?
 
Cole123 Carl Jordison skrev:
Bara Bitcoin ör okonfiskerbar.
Övriga är centraliserade med en enskild makt.
I så fall antar jag att alla datorfiler är okonfiskerbara. :)

Och sen är det väl skatt på värdepappersförsäljning/vinst?

Tillägg: Antar att den här är relevant https://imgs.xkcd.com/comics/security.png

security.png
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Cole123 Carl Jordison skrev:
Det spelar ingen roll hur stor knölpåk din granne har, han får ingennting om han dödar dej.
Om han däremot förhandlar med dej kanske han kan få något.

Bitcoin mina vänner. Kommer vända upp och ner på allt i denna värld.
För det är det enda du verkligen kan äga.

HEJS!
Du har en annan definition av "äga" än din omgivning skulle jag tro.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Unikt namn
L lbgu skrev:
Fastighetsskatt finns visst, kallas väl fastighetsavgift, men det är ju ändå samma sak. Du betalar en viss andel av taxeringsvärdet i skatt. Sen finns det ett maxbelopp så den är ju inte riktigt lika illa som förr.
Mest är det ju en "skatt" för lågt taxerade hus som inte når taket på 1,1m. Hade det varit en skatt så hade något tak inte funnits...

Beroende på perspektiv kan ju även se det som ett utjämningsbidrag från ägare av billiga fastigheter till ägare av dyra sådana. Nästan lite omvänt och konstigt...:thinking:
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Hep Hep skrev:
Jag som vill bli maximalt upprörd, brukar ändra namn på en massa saker. T ex kallar jag det jag betalar på ICA för matskatt och det jag ger till Swedendro för verktygsskatt. Mycket lättare att få fram sin åsikt och att känna sig som ett offer på det sättet.
Ja den förbaskade verktygsskatten tar kol på oss alla :rofl:
Jag ska genast ta och beställa en offerkofta med lämpligt tryck. Hoppas jag inte drabbas av koft-skatten på vägen ut.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Rent krasst.
Nu är jag inte så fattig som cole.
Men maxtaket ligger på 8874kr.

Kan man vara på riktigt och ha någon koll på verkligheten om man tror att skatteverket kommer hem till en och sparkar ut dig från ditt hus för att du undviker att betala in avgiften? Man måste väl vara arbetslös och i princip få in noll kr?
Det är väl ändå samma procedur som allt annat? De plockar din lön först. Då är det ju avklarat på en månadslön.
 
V Villaägarenr1 skrev:
Jag ser de såhär
Har lån på 2400000
Belåningsgrad under 50 procent.
Därav äger jag halva huset (y)
Är det din bank som har användarnamnet ”Villaägarenr2”?
 
Nissens
V Villaägarenr1 skrev:
Jag ser de såhär
Har lån på 2400000
Belåningsgrad under 50 procent.
Därav äger jag halva huset (y)
Ok, så din långivare har rätt att bo där också då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.