Tjena! Har en fråga ang fiber. Telia/Zitius har dragit fiber idag men bara halvvägs i ett skyddsrör/pem. Ligger nu ca 25m oskyddat. Dom sa den ligger så djupt ca 20-30cm så det behövs inte. Är det okey? Om man behöver byta el risken att en vass sten skadar den? Ska den inte ligga i skyddsrör hela vägen?
Grävd ränna i trädgård med synlig lila rörledning och orangefärgad varningsnät ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Helt riktig grävning, PEM används bara vid speciella förutsättningar.
Om man gräver för el så blir den grävaren som ska ta reda på var fiber går i marken och anpassa sin grävning så fiberduct inte skadas. Gäller även dig som fastighetsägare att ha den uppmärksamheten på din fastighet om du gör grävarbete.
Arbetet ser ut att vara perfekt utfört(y)
Och ska sedan finnas ett märkband ca 1 dm ovanför med signaltråd när det läggs igen.
Du kan ju själv lägga extra skydd nu när det är öppet.
 
Redigerat:
B
Som jag förstått reglerna så behövs inte mer skydd än ducten som den ligger i. Djupet verkar ok, och varningsband finns.

Jag la dock ducten i ett 50mm kabelskyddsrör, men pem rör funkar minst lika bra.. Det känns som en liten försäkring för 10kr/meter som jag ser det.
 
Ser rätt ut, det är ju i denna slang som syns på bilden som själva fibern ska blåsas i fram till fiberboxen som sitter på din husvägg, eller kommer att monteras på husväggen. Den borde dock vara monterad både ute och inne.

Kan dock tycka att den ligger lite för grunt, 30-40 cm är lite bättre, men visst, är det närmare 30 cm så är det helt okej. Standard djup ska annars vara minst 30 cm, sedan ska det läggas ett markeringsnät.10 cm ovanpå slangen, så först 1 dm jord på slangen, sedan nätet på det innan resten av jorden läggs tillbaka. det är väl det nät som syns på bilden förmodar jag.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Installationen som syns på bild följer Robust fiber i alla delar.:D
 
L Laso2 skrev:
Ser rätt ut, det är ju i denna slang som syns på bilden som själva fibern ska blåsas i fram till fiberboxen som sitter på din husvägg, eller kommer att monteras på husväggen. Den borde dock vara monterad både ute och inne.

Kan dock tycka att den ligger lite för grunt, 30-40 cm är lite bättre, men visst, är det närmare 30 cm så är det helt okej. Standard djup ska annars vara minst 30 cm, sedan ska det läggas ett markeringsnät.10 cm ovanpå slangen, så först 1 dm jord på slangen, sedan nätet på det innan resten av jorden läggs tillbaka. det är väl det nät som syns på bilden förmodar jag.
Det är just det som är grejen. Skyddspemen går bara halvvägs. Men ser man övr svar så kan fibern el
ducten ligga fri i jorden.
 
Ångrar fortfarande att jag inte gav installatörena för att lägga ducten i hade känts säkrare.
 
Z Zunken skrev:
Det är just det som är grejen. Skyddspemen går bara halvvägs. Men ser man övr svar så kan fibern el
ducten ligga fri i jorden.
Du lägger den här ducten t.ex. i våra villakvart under gator/trottoarer utan någon kanalisation bara lite djupare, rekommenderat är där 50 cm.
 
Kanske räcker med en gammal trädgårdsslag, skär upp och petar in ducten. Men det gör kanske till eller från.
 
Jag hade inte gjort något.
Missar man märkbandet ovanpå så gräver man lika lätt av vattenslang med duct i.
Med det märkbandet på bilden och lagt ovanpå måste man vara otroligt slarvig och klantig om man skulle lyckas gräva av ducten. Bilden visar dessutom på noggrant arbete.
Ska du göra något extra är det kanalisation t.ex. PEM och även den går att dela, sedan finns det delbar kanalisation som snäpps ihop runt det man vill skydda.
Och du bör också själv dokumentera för egen del var fibern är dragen nu när det syns, oberoende av om fiberägaren mäter in fiberdragning med GPS och gör i ritning i kartor.
 
Redigerat:
  • Gilla
Zunken
  • Laddar…
Håller med, man ska dokumentera själv så mycket som möjligt, gärna både video och bilder, om någon tvist eventuellt uppstår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.