Är det någon bild på "många sammankopplade grenuttag"?

Sen håller jag med ovanstående. Undrar om det är något innertak som inte ser ut så.
 
T Taljotroll skrev:
Det är ingen säkring det är en strömbrytare på grenuttaget
Om du tittar på grendosan så ser du att petsäkringarna är röda, alltså de små plastbitarna som sitter framför varje hål i uttaget när kontakten inte är i.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
Om du tittar på grendosan så ser du att petsäkringarna är röda, alltså de små plastbitarna som sitter framför varje hål i uttaget när kontakten inte är i.
Jag tror du menar petskydd, inte petsäkring.
 
  • Gilla
  • Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
Om du tittar på grendosan så ser du att petsäkringarna är röda, alltså de små plastbitarna som sitter framför varje hål i uttaget när kontakten inte är i.
Ett annat namn på det röda är petskydd, då kanske det blir lite tydligare vad vi pratar om.

Edit: pucktvåa
 
T topmount skrev:
Om du tittar på grendosan så ser du att petsäkringarna är röda, alltså de små plastbitarna som sitter framför varje hål i uttaget när kontakten inte är i.
Ok då förstår jag du menar pet skydd inte säkringar.

Det ligger däremot en lös kabel utan tape med kopplingsklämma på änden
 
T Taljotroll skrev:
Ok då förstår jag du menar pet skydd inte säkringar.

Det ligger däremot en lös kabel utan tape med kopplingsklämma på änden
På bild 3 den ser ut att gå till ett uttag och borde därför vara lätt att demontera
 
Förvaltar flera fastigheter och hyr ut lokaler.

Med jämna mellanrum (ca 5 år) kräver försäkringsbolagen (de flesta på marknaden, fler än 80 st.) elrevisionsbesiktning, annars förnyar de inte försäkringen. Besiktningen innefattar alla utrymmen i berörd fastighet. Allt sköts via Branchskyddsföreningen Elektriska Nämnden, som är omöjlig att undvika.

www.brandskyddsforeningen.se/elbesiktning

Om våra undertak ser ut som på bilderna, får vi direkt anmärkning med krav på rättelse. Skarvsladdar med grenuttag är bannlysta i deras protokoll (oavsett belastad effekt).
 
  • Gilla
Installation och 4 till
  • Laddar…
Större bolag misstänker jag har egna eller inga försäkringsbolag? Det är därifrån min erfarenhet kommer iaf. Alla kontor har förgreningar på innertaket..
 
O [old rusty] skrev:
Större bolag misstänker jag har egna eller inga försäkringsbolag? Det är därifrån min erfarenhet kommer iaf. Alla kontor har förgreningar på innertaket..
Din erfarenhet är så försvinnande liten i detta fallet att du bör undvika ordet alla. BearMaple ligger betydligt bättre till med vad som skrivs i #22. Det TS visar bör ligga i den sämre delen av hur det utförs generellt inte för att det är problematiskt mer än vad som nämnts kring någon skarv osv men ändå.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det ska inte se ut som det gör, men som det skrivs i tråden, det ser ut så på alltför många anläggningar, tyvärr.

Det ska finnas vägguttag med tillräckligt många uttagsbrunnar som räcker till antalet armaturer som ska kopplas in. Om det nu inte är fast anslutning vilket det inte är i ditt fall.

Man får inte projektera en anläggning med att man ska använda grenuttag.

Men som sagt, att det ser ut som det gör behöver du inte oroa dig över.... du är inte ensam!

Den svarta skarven bör någon kolla över dock! Inte ok!
 
  • Gilla
Karelen
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Större bolag misstänker jag har egna eller inga försäkringsbolag? Det är därifrån min erfarenhet kommer iaf. Alla kontor har förgreningar på innertaket..
JAg tror att dte bara är staten som kör utan försäkringar helt. Däremot kan nog ett stort fastighetsbolag välja väldigt hög självrisk. har man ex. i snitt 100 brandskador per år som kostar 100 000 att åtgärda, så är det ingen större vits att ta sådant via försäkringsbolaget. Men drabbas man en gång var 50e år av en brand som kostar 500 milj. Så vill man nog ha en försäkring.
 
B BearMaple skrev:
Förvaltar flera fastigheter och hyr ut lokaler.

Med jämna mellanrum (ca 5 år) kräver försäkringsbolagen (de flesta på marknaden, fler än 80 st.) elrevisionsbesiktning, annars förnyar de inte försäkringen. Besiktningen innefattar alla utrymmen i berörd fastighet. Allt sköts via Branchskyddsföreningen Elektriska Nämnden, som är omöjlig att undvika.

www.brandskyddsforeningen.se/elbesiktning

Om våra undertak ser ut som på bilderna, får vi direkt anmärkning med krav på rättelse. Skarvsladdar med grenuttag är bannlysta i deras protokoll (oavsett belastad effekt).
Gått med på sådana besiktningar många gånger sedan 2015. Aldrig någonsin är undertaken kontrollerade. Kanske fel av besiktningsmännen. Men alla verkar agera likadant i alla fall.

Men jag vet att det kan vara skarvat i undertaken med grenuttag. Men det handlar oftast om att man ändrar möbleringen på mindre kontor och skall antingen flytta bef. belysning eller komplettera med ytterligare någon belysningsarmatur för att det skall sitta två personer där inne istället för en person. Det är ju inte skarv på skarv på skarv med långa kablar och höga belastningar i slutänden.
När bes.männen ser liknande ihopskarvade förlängningar under kontorsborden så anmärker dom på det.
 
  • Gilla
Karelen
  • Laddar…
H hempularen skrev:
JAg tror att dte bara är staten som kör utan försäkringar helt. Däremot kan nog ett stort fastighetsbolag välja väldigt hög självrisk. har man ex. i snitt 100 brandskador per år som kostar 100 000 att åtgärda, så är det ingen större vits att ta sådant via försäkringsbolaget. Men drabbas man en gång var 50e år av en brand som kostar 500 milj. Så vill man nog ha en försäkring.
Nu blev jag nyfiken, kan någon bekräfta detta?
Tar man två ganska stora t.ex. Chalmersfastigheter eller Volvo Group Real Estate försäkrar dom sina fastigheter externt?
 
O [old rusty] skrev:
Nu blev jag nyfiken, kan någon bekräfta detta?
Tar man två ganska stora t.ex. Chalmersfastigheter eller Volvo Group Real Estate försäkrar dom sina fastigheter externt?
Tror du det skulle vara någon skillnad i hur man bedömer och följer upp status på tex elanläggningarna i de fallen? Snarare tvärtom ofta egna mer skärpta krav än de vanliga i såna fall.

Jag skulle gärna se vad du får "alla" från i ditt tidigare inlägg har du någon dragning åt att syna ovan undertak? Sysslar du öht med något elrelaterat så du kan ha lite inblick i hur saker görs även i "stora" sammanhang?
 
GK100 GK100 skrev:
Tror du det skulle vara någon skillnad i hur man bedömer och följer upp status på tex elanläggningarna i de fallen? Snarare tvärtom ofta egna mer skärpta krav än de vanliga i såna fall.

Jag skulle gärna se vad du får "alla" från i ditt tidigare inlägg har du någon dragning åt att syna ovan undertak? Sysslar du öht med något elrelaterat så du kan ha lite inblick i hur saker görs även i "stora" sammanhang?
Jag har för vana att flytta belysning så jag trivs med den på jobbet. Så fem olika lokaler på rak arm som jag varit uppe och flyttat skivor/belysning, så väldigt litet urval håller jag med om. Ett mindre företag och resten stora med stort S.

Sen dom där oräkneliga gånger man ska dra någon nätverkskabel eller liknande lite slarvigt i taket så har man ju inte blundat under tiden..
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.