vi har en helt otroligt dålig gräsmatta, eller rättare sagt så är det med all säkerhet för lite matjord under redan från början, och vi bor i ett område med mycket lera, så när det regnar på bra i en halv dag så tar det i runda slängar 2-3 veckor av bra väder innan mattan är bra igen.. så nu till min fråga(då jag inte tänker hålla på med någon dränering i en gräsmatta)

hur mycket matjord kontra sand bör jag lägga? alltså i centimeter..
priser har jag sett här, från en knapp tjuga till en femtilapp, helt Ok, då vi bara har ca:150-200 kvadratmeter matta.
Men bör man tänka på något??

Och nej, det är absolut inte tänkbart att SÅ nytt gräs, då vi har en 2 årig son och en massa andra ungar som springer jämnt o överallt, så det blir det bara jordåker av på dom veckorna det tar för stråna att komma upp.

förslag o ideér mottages tacksamt
 
tackar, verkar som en bra början.
är tacksam för mera svar o egna meriter
 
Grannarna hade ett liknande problem, för dålig dränering i gräsmattan/för tät jord.
De lade ut ungefär 5cm sand ovanpå gräsmattan och fräste ner alltihopa i matjorden och sådde nytt gräs ovanpå.
 
OK, det låter som våran matta det, men eftersom vi har en två årig son, så är det inte riktigt aktuellt att så gräs, då han och många andra kommer springa för mycket där o söla.

Vi har nu lagt på ca:2-3 cm dressand, som en sista utväg, men tror själv inte det kommer fungera.. men men, vi får väl se..

tack iaf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.