I
Hej,

Vi har sen tidigare en luft\luft(mitsubishi srk/src35) från kanske 2017, den har främst använts till att kyla på sommaren. Nu har vi även en luft\vatten(Nibe F2120-12\Nibe VVM310). Vad jag förstår så har luft\luft bättre effekt vilket bör innebära att det är en bra idé att kombinera dem?

Luft\vatten har numera en tempgivare även inomhus för att få stabilare komfort, om vi sätter igång luft\luften så kommer denna tempgivare påverkas vilket i sin tur styr luft\vatten pumpen. Nackdelen med luft\luft är dock att den inte når överallt vilket innebär att tempen i nederplan(bebolig källare) och bakom stängda dörrar kommer påverkas en del.

Hur kombinerar ni dessa typer av pumpar?
 
Vill man använda LLVP ordentligt i förhållande till dessa kapacitet så får man sätta ner ordinarie uppvärmning i alla rum dit värmen dit värmen från LLVP når. Sätt termostaterna på radiatorerna på t.ex. +15°C.
 
I
Idag står alla termostater på max, istället är det luft\vatten pumpen som avgör tempen genonom Ute och inn givare.
 
I Ironside skrev:
Idag står alla termostater på max, istället är det luft\vatten pumpen som avgör tempen genonom Ute och inn givare.
Har samma system ny en luft luft för backup & sommar kyla. Just s2125, annan innerdel dock var/är leverans brister.
Slutsats använd nibe mest. LL för en stund snabb komfort/avfuktning.
Nu trött = svammel ^^

Jag kör luft luften när jag kommer hem till huvud entren, stänger av innan läggdags.
Har ställt ner framlednings temperatur kurvan till 35-38 grader.

Från 24 grader konstant till 17-18 som grund värme (har bara utomhus temp givare och element)

Just framlednings temperaturen (ute till inne enheten)
samt utomhus temperaturen har betydelse på vilket cop du får.

Luftluften har nog inte en chans mot nya nibe i effektivitet. Skulle gissa på som ett el element vid -10 grader (tittade på nya samma märke model hero) medans niben ger x2.2 vid -7grader.
Men LL vinner i hastighet. nack/fördelen den tar ut fukten inomhus.

s2125
2 grader, 35 cirkulation = cop 4,33
2 grader, 45 cirkulation = cop 3,40
Större pump tenderar att ge bättre cop. LL på 3-4kw not en LV 12kw
 
Dålig koll på effektiviteten på nya Nibe luft/vatten men inte bör den ha sämre effektivitet jämfört med en luft/luft om den nu inte måste tillverka väldigt hög framledning eller har stora förluster på vägen till tex radiatorerna som inte tillför fastigheten någon värme.

Jag ställer in luft/luft på någon grad under önskad temperatur från det vattenburna via innegivare då vattenburet är rätt trögt system som inte alltid hinner med vid stora temperatursvängningar utomhus.
Och självklart används den/dom för kyla på sommaren (y)
 
Kör luftvatten som grund här hemma. Skippat innertempgivare och har ca 19.5-21 runtom i huset.

Vissa stunder vid ex väderomslag kan det bli lite ruggigt så då kör jag igång luftluften som hjälper till att få upp komforten. Annars används den uteslutande för kylning och avfuktning sommartid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.