Hej. Jag har en tvårummare med ett sovrum men skulle behöva två sovrum och funderar på hur jag kan ändra planlösningen. Är det någon som har tips. PS Behöver man ansöka om bygglov?
 
  • Planritning av en lägenhet med sovrum, vardagsrum, kök, WC, dusch och terrass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Bygglov behövs inte för att dela av ett rum men beroende på hur det görs kan man behöva tillstånd av föreningen (styrelsen).

Är matplatsdelen i köket tillräckligt stor för att bli ett nytt sovrum (matplats i vardagsrummet i ställe)?
Är vardagsrummet tillräckligt stort för att vara både ett vardagsrum och ett sovrum?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Bygglov behövs inte för att dela av ett rum men beroende på hur det görs kan man behöva tillstånd av föreningen (styrelsen).

Är matplatsdelen i köket tillräckligt stor för att bli ett nytt sovrum (matplats i vardagsrummet i ställe)?
Är vardagsrummet tillräckligt stort för att vara både ett vardagsrum och ett sovrum?
Det enklaste är en sovalkov i vänstra delen av vardagsrummet. Kanske bygga en liten vägsnutt vid garderoberna och draperi med skena i taket för att skärma av?
 
Det är min ursprungside. Sovrummet blir 2:30 brett och kan bli 3 djupt om man nallar lite på övriga köket (som då blir ett korridorkök 2:45 djupt)
 
BirgitS
Jens Lejhall Jens Lejhall skrev:
Det är min ursprungside. Sovrummet blir 2:30 brett och kan bli 3 djupt om man nallar lite på övriga köket (som då blir ett korridorkök 2:45 djupt)
Det låter som tillräckligt stort och sen gäller det bara att det går att möblera på ett bra sätt. Du måste också säkerställa att det finns friskluft/tilluft i det nya sovrummet och det är där som styrelsen blir inblandad.
 
  • Gilla
Jens Lejhall
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det enklaste är en sovalkov i vänstra delen av vardagsrummet. Kanske bygga en liten vägsnutt vid garderoberna och draperi med skena i taket för att skärma av?
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det enklaste är en sovalkov i vänstra delen av vardagsrummet. Kanske bygga en liten vägsnutt vid garderoberna och draperi med skena i taket för att skärma av?
Tack. Intressant idé. Min enda invändning är att vardagsrummet kan bli svårmöblerat
 
Planritning av en lägenhet med markerad position för ny garderob i sovrummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så hade jag gjort. By far den enklaste och med störst sannolikhet bästa lösningen.

Vardagsrummet lär inte bli speciellt svårmöblerat, enda är la att man inte kanske inte går plats med ett matsalsbord.

Gattet bredvid de andra garderoberna är tänkt för en garderob till det nya sovrummet.
 
  • Gilla
16386 och 2 till
  • Laddar…
Tack för tipset. Ja detta är enklaste lösningen. Jag funderar dock om sovrummet blir tillräckligt stort, fönstren mot terrassen är 180 höga så extremt ljusinsläpp och trist att ta ljusinsläpp från v rum tänker jag.
 
BirgitS
Jens Lejhall Jens Lejhall skrev:
Tack för tipset. Ja detta är enklaste lösningen. Jag funderar dock om sovrummet blir tillräckligt stort, fönstren mot terrassen är 180 höga så extremt ljusinsläpp och trist att ta ljusinsläpp från v rum tänker jag.
Hur långa blir väggarna?
Finns det tilluft i det utrymmet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.