Tror det får bli en Easee.

* 3-fas, dvs. jag behöver inte byta laddbox till nästa bil.
* Kan mjukvarumässigt byta mellan faser vid enfasladdning.
Vet inte om denna möjlighet finns i Easee-appen men de har ett API också som går att använda.
Python library: https://github.com/fondberg/pyeasee
https://github.com/fondberg/pyeasee/issues/35

"I have now tested and it looks like it works just fine ot change the circuit dynamic current to control if the charger uses 1 or 3 phases.
So if you call the circuit.set_dynamic_current(p1, p2, p3) with for instance (20, 0, 0) the charger will switch to using 1 phase charging with phase 1. If you call it with (0, 20, 0) it will switch to 1 phase charging on phase 2 etc. If you set it to (20, 20, 20) it will use all 3 phases.
20 is just an example of course, and the other limits (max circuit current, dynamic charger current, max charger current) will take precedence if they are lower.
It is probably a requirement that the charger is set to auto phase mode for this to work."

Jag mäter redan strömförbrukningen i realtid och får in dessa i Home Assistant via P1-reader.
Laddboxen startar alltid på L1 men jag kan vid behov fixa en automation som byter fas till den som lastas minst.

Klockrent! :)

Mvh/Nicklas
 
Redigerat:
Hej.
Vet någon hur Easee och last balanseringen fungerar?
-Bryter den laddströmmen på alla faser samtidigt?
-eller regleras den ner i steg där fas efter fas stängs av?
- eller regleras strömmen ner från tex 16A till 10A till 6A osv?


mvh Daniel

S Svanteson skrev:
Tror det får bli en Easee.

* 3-fas, dvs. jag behöver inte byta laddbox till nästa bil.
* Kan mjukvarumässigt byta mellan faser vid enfasladdning.
Vet inte om denna möjlighet finns i Easee-appen men de har ett API också som går att använda.
Python library: [länk]
[länk]

"I have now tested and it looks like it works just fine ot change the circuit dynamic current to control if the charger uses 1 or 3 phases.
So if you call the circuit.set_dynamic_current(p1, p2, p3) with for instance (20, 0, 0) the charger will switch to using 1 phase charging with phase 1. If you call it with (0, 20, 0) it will switch to 1 phase charging on phase 2 etc. If you set it to (20, 20, 20) it will use all 3 phases.
20 is just an example of course, and the other limits (max circuit current, dynamic charger current, max charger current) will take precedence if they are lower.
It is probably a requirement that the charger is set to auto phase mode for this to work."

Jag mäter redan strömförbrukningen i realtid och får in dessa i Home Assistant via P1-reader.
Laddboxen startar alltid på L1 men jag kan vid behov fixa en automation som byter fas till den som lastas minst.

Klockrent! :)

Mvh/Nicklas
 
Ganska säker på att det är sista alternativet. Laddar man 3-fas så sänks strömmen på alla stegvis för att hamna med lite marginal under din inställda säkringsstorlek på den mest belastade fasen.
 
Är det ingen som reagerar hur dyra laddboxarna är? Det är liksom 10lök direkt för lite elektronik och en kabel.

Jag har elbil men har klarat mig i snart 2år med vanlig schuckoladdning nerställt till 6A. Får i 11kWh på en natt och gör bara av med 8 på en dag.

Dock lyxade jag till det igår och köpte en laddkabel med 3-fas CEE. Ställer den på 8A och ställer in bilen och ladda mitt i natten. Kör 20A huvudsäkring och värmepumpen borde kunna dra max samtidigt som laddning så jag tror jag klarar mig utan balansering. Å så sparade jag en slant då kabeln bara kostade drygt 3k…
 
  • Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
B
Nej, inte riktigt. Men inte jättesvår heller.

Den nya boxen ligger lite på is just nu iom att jag optimerar elförbrukningen och frugan inte behöver ladda hemma så ofta. Men å andra sidan behöver jag planera om brukarna på faserna och det underlättas om jag drar nya ledningar till laddboxen (den gamla kabeln till min laddbox används till LLVP och bägge laddboxarna får trefas framdraget, då kan sonens elmopedbil laddas på en bättre fas än idag också, den delar fas med LLVPn idag).
 
S Styrman_jansson skrev:
Är det ingen som reagerar hur dyra laddboxarna är? Det är liksom 10lök direkt för lite elektronik och en kabel.
Med rätt typ av logik/elektronik så kan priset på en laddbox motiveras. Prismässigt så är ett schuko-uttag oslagbart om man endast behöver kunna ladda med 6A. Men om man behöver kunna ladda fler bilar och kunna optimera utnyttjandet av en anslutning på 16A kan en laddbox motivera kostnaden. T ex kan Easee styra vilken fas som nyttjas om man laddar med 1-fas. Det tycker jag lyfter denna box från att vara en glorifierad kontakt som många andra laddboxar är. Man får som alltid läsa det finstilta för att se vad man får för pengarna.
 
M merbanan skrev:
Med rätt typ av logik/elektronik så kan priset på en laddbox motiveras. Prismässigt så är ett schuko-uttag oslagbart om man endast behöver kunna ladda med 6A. Men om man behöver kunna ladda fler bilar och kunna optimera utnyttjandet av en anslutning på 16A kan en laddbox motivera kostnaden. T ex kan Easee styra vilken fas som nyttjas om man laddar med 1-fas. Det tycker jag lyfter denna box från att vara en glorifierad kontakt som många andra laddboxar är. Man får som alltid läsa det finstilta för att se vad man får för pengarna.
Nja, jag ser nog att priset är svårt att motivera ändå. Min laddbox kan det mesta, dessutom utan att jag binder upp mig mot specifika leverantörer eller specifika sätt att göra saker och ting
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
V Vortex skrev:
Ganska säker på att det är sista alternativet. Laddar man 3-fas så sänks strömmen på alla stegvis för att hamna med lite marginal under din inställda säkringsstorlek på den mest belastade fasen.
V Vortex skrev:
Ganska säker på att det är sista alternativet. Laddar man 3-fas så sänks strömmen på alla stegvis för att hamna med lite marginal under din inställda säkringsstorlek på den mest belastade fasen.
någon som då vet om det detta kan styras från Home Assistant? Alltså, sätta Easee i olika output currents baserat på vad ESP P1 reader mäter in?
 
H HiFidanne1979 skrev:
någon som då vet om det detta kan styras från Home Assistant? Alltså, sätta Easee i olika output currents baserat på vad ESP P1 reader mäter in?
Nej det går inte. Standarden ser ut så här
https://en.m.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772

Det måste vara samma ström på alla faser.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nej det går inte. Standarden ser ut så här
[länk]

Det måste vara samma ström på alla faser.
Även om det fungerar lika så varför referera till typ 1 i Europa 2022 ?
 
E Elajomannen skrev:
Även om det fungerar lika så varför referera till typ 1 i Europa 2022 ?
För att det är den som är väldokumenterad på nätet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.