Vilket är egentligen bästa energiprogrammet på diskmaskinen. Jag tycker det diskar rent på snabbaste programmet, dvs en halvtimme. Energiprogrammet tar 4timmar. Förstår att då anv den samma vatten fler gånger i programmet, men det går åt el i 4 timmar i.st.f en halvtimme.
Det är ju lika dant med tvättmaskinen, där finns en snabbknapp som bara kör halva tiden, är det bra eller dåligt?
Hur bör man tänka ?

D
Snabbprogrammet drar normalt mer el än Eco-programmet. Det som tar energi är att värma upp vattnet, inte att maskinen är på. I snabbprogrammet värms vattnet upp mer för att disken ska bli ren, medan i Eco-programmet är disken blöt längre men i lägre temperatur. I min maskin är elförbrukningen ungefär dubbelt så hög med snabbprogrammet, har du en bruksanvisning borde motsvarande stå i den.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ecoprogrammen på disk- och tvättmaskiner använder mindre vatten som måste värmas och den energibesparingen är större än den extra energi som krävs när maskinerna går längre tid.

Har hört uppgifter från ”installatörer” av diskmaskiner att man alltid bör köra dem på varmaste programmen för att undvika fettansamlingar här och var i maskin och avlopp.
Någon som har faktauppgifter om detta?

Inte för att det har direkt med frågeställningen om energi att göra, men det är ju ändå en faktor att ta i beaktande om det stämmer.

/C

C Costanza skrev:
Har hört uppgifter från ”installatörer” av diskmaskiner att man alltid bör köra dem på varmaste programmen för att undvika fettansamlingar här och var i maskin och avlopp.
Någon som har faktauppgifter om detta?

Inte för att det har direkt med frågeställningen om energi att göra, men det är ju ändå en faktor att ta i beaktande om det stämmer.

/C
Jag brukar köra en disk varje vecka på 60 grader för att förhoppningsvis minska klägget i maskin och avlopp.

Vårt eco-program är också 4h, men då utgörs ca 1,5h av luckan öppnas och disken torkar så det är inte som att maskinen kör i 4h.

Enligt tillverkaren är det fullt tillräckligt att köra ett program på 75* en gång i månaden för slippa proppar och dålig lukt. Bäst är nog dock att torka av väldigt fet disk innan man ställer ner den.

(Vi har en Miele från 2021)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.