Hej,
Jag bor på en gård vid Beddingestrand i Skåne och har ett stort antal träportar/dörrar på mina ekonomibyggnader. Portarna är i varierande skick och de flesta gissar jag är byggda på 50-talet (när 3 av fyra längor på gården revs till "förmån" för då modernare ekonomibyggnader). Vad jag behöver är VÄGLEDNING kring hur jag ska tänka när jag ska fixa dem. NÄR ska jag göra NYA och när ska jag LAPPA och LAGA eller rentav kanske bara MÅLA över skavankerna?

Vilka aspekter jag själv tänker över i sammanhanget (har "viktat" med strecken, där många streck = viktigt):
IIIIIIIIIIII LÅNG LIVSLÄNGD: jag ska bo länge på gården, så det är bra om de håller sådär en 50 år till ;-) Dvs. bra kvalitet. Är träet i befintliga portarna bättre än det jag köper idag?
IIIIIIIIIII SKONSAMT MOT MILJÖN: jag vill spara på resurserna i möjligaste mån.
IIIIIIII LITEN TIDSÅTGÅNG: jag vill inte lägga onödig arbetstid (sett nu och över en 50-årsperiod), gäller allt arbete såsom nybygge/lappning/lagning/skrapning/målning, eftersom tiden även för mig är en bristvara. Jag är långt ifrån snickare så det tar lååång tid att snickra (dvs. bygga nytt och lappa).
IIII LÅGT PRIS: har mindre betydelse.

Som exempel kan jag ta en port som jag nyligen gjort om (och där det gnager om det var "rätt" eller "fel"). Först när jag tog ner den tänkte jag bara skapa och måla den, men en bit in i skrapandet kändes det som fel beslut (se varför nedan). Då bestämde jag mig först för att byta de sämsta brädorna, men dörren var gjord av spontade bräder och med spikar som gick igenom och var bockade på baksidan, så det var så gott som omöjligt (för mig iaf) att få loss de sämsta och ersätta med nya. Till sist bestämde jag mig därför för att göra om dörrarna helt och hållet.
"Felen" enligt mig var:
- en bräda var liksom knäckt/spräckt, men satt fast, se första bilden
- "gropar", se andra bilden
- smuligt/fnasigt trä på några ställen, se tredje bilden
- sprucket trä, se fjärde bilden
- maskätet på sina håll
- oro kring täthet då golvet innanför blivit dåligt och fått bytas ut
Det som talade för att spara var:
- träet var tjockt och absoluta merparten var friskt, se exempel sista bilden
- bättre trä förr än nu? (Dessutom schabblade jag till det och byggde de nya i överbliven pärlspont från ett lekstugebygge, vilken sannolikt var av kvalitet för inomhus bara....)
- inga problem var genomgående, dvs. det som var dåligt hade inte gått igenom till insidan

VAD SÄGER NI?
- Skulle jag blundat, skrapat och målat och hållit tummarna för 10 år (eller ännu längre) till?
- Skulle jag använt någon annan metod för att byta dåliga delar?
- Var det rätt att bygga nya?

Som sagt, jag har många dörrar till att gå över, så jag behöver verkligen TIPS på hur jag ska tänka här!!! Dela gärna med er av era tankar.

Skadat träbjälklag med avflagad grön färg och tecken på röta vid en träbjälkes sammanfogning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet träbalk med flagande grön färg och tecken på rötskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av gammalt, slitet trä med flagande grön färg och synliga träfibrer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av slitet trä med avflagande grön färg och tecken på röta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal träpanel med flagande grön färg och tydliga slitage tecken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En närbild av en ojämn träskarv mellan två trädelar med synliga spånmassa och små skräpartiklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Slänger också med en bild på hur det såg ut när de satt uppe. Inom kort sätter jag upp de nya, så jag återkommer med en bild till då :) Renovering av husfasad med uppsatt byggnadsställning, avskalad puts och verktyg på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
De ser uttjänta ut.
 
H heimlaga skrev:
De ser uttjänta ut.
Hej,
Tack för svar, då kan jag kanske sluta älta det.
Utveckla gärna så att jag kan lära mig till kommande dörrar.
 
Träet ser ut att vara både sönderbränt av solen och litet ruttet antagligen på grund av plastfärg. Om det finns bra stommar bakom kan de gå att återanvända och byta bräder på. Det beror på om det finns någon stomme i dörrarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.