Ja, som rubriken lyder;
Vad händer när elpriset blir minus?
Vi har sedan några veckor Tibber och planerar vårt liv slaviskt efter hur elpriserna är. Jag satt i kväll och bekantade mig med appen och kollade priserna för kommande dygnet då fick jag se följande:

Graf över elprisets fluktuation under ett dygn med tidsmarkör på senaste priset, 0 öre per kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är det bara -0.2öre och vi betalar 0öre.
Men vad händer om det skulle vara -10öre?
Skulle man som kund få tex -0.5öre för det man förbrukar?
Hur blir det för Tibber, får dem betalt för det dem köper in?
Vem producerar så mycket så att man kan betala för att bli av med det?

Jag har många frågor och funderingar, är dock trött så kanske inte är helt logisk i mina tankar.
 
Man betalar fortfarande överföringsavgift och elskatt, så priset måste ner en bra bit under noll.

Men ja, om det går tillräckligt långt under nollan så får man betalt för att förbruka el. Det har dock såvitt jag vet aldrig hänt, och lär aldrig hända.
 
kisumisu
Ojdå jag som tänkte att nu har vi billig el när den är på 9öre. Tänkte fira det med bastu en sak man inte kunnat göra på länge nu.
Vilken område tillhör du? Jag tillhör område 1.

Nu borde man ha batterier att ladda för den här lyckan lär nog inte vara långvarig.
 
Innan skiten träffade fläkten så hade jag en ganska lång period med negativt elpris, så det resulterade i att vi hade tillgodo i flera månader.

Fick betala skatt och överföringen dock.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Ojdå jag som tänkte att nu har vi billig el när den är på 9öre. Tänkte fira det med bastu en sak man inte kunnat göra på länge nu.
Vilken område tillhör du? Jag tillhör område 1.

Nu borde man ha batterier att ladda för den här lyckan lär nog inte vara långvarig.
ja, ett batteripaket hade varit en bra tillgång.
Vi bor i SE4
 
L Lutte skrev:
Innan skiten träffade fläkten så hade jag en ganska lång period med negativt elpris, så det resulterade i att vi hade tillgodo i flera månader.

Fick betala skatt och överföringen dock.
Intressant, då det är väldigt få perioder som det varit negativt elpris i Sverige. Kanske kan du i denna graf över månadsmedelpriset på Nordpool pricka in när det var?
 
B byabin skrev:
Intressant, då det är väldigt få perioder som det varit negativt elpris i Sverige. Kanske kan du i denna graf över månadsmedelpriset på Nordpool pricka in när det var?
Det var under sommaren 2020, försökte logga in hos telinet som var leverantör just då.

Det som hände var att jag tog ett rörligt avtal i mars 2020, avtalet hade ganska bra rabatt på spotpriset och sen när det blev lockdowns och gaspriset rasade så var ju elen nere på typ 5öre här i norr och då hade jag typ 20öre rabatt på spotpriset.

Tyvärr kan jag inte logga in hos telinet och kolla fakturorna, o jag tänker inte börja göra mig omaket och maila o be om dom.
 
  • Gilla
byabin
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Det var under sommaren 2020, försökte logga in hos telinet som var leverantör just då.

Det som hände var att jag tog ett rörligt avtal i mars 2020, avtalet hade ganska bra rabatt på spotpriset och sen när det blev lockdowns och gaspriset rasade så var ju elen nere på typ 5öre här i norr och då hade jag typ 20öre rabatt på spotpriset.

Tyvärr kan jag inte logga in hos telinet och kolla fakturorna, o jag tänker inte börja göra mig omaket och maila o be om dom.
Det låter rimligt, har själv haft telinet och dom har bra rabatter i början. Så med rabatter kan man absolut haft en längre sammanhängande period under våren/sommaren 2020 då det var covidnedstängningar och mycket vind som tryckte ner priset.

Däremot har elpriset i sig inte varit negativt särskilt långa perioder och lär inte bli det nu heller. Tyskland (och även Danmark) har ju haft detta fenomen rätt länge med kortare perioder av negativa priser, men stigande medelpris på el.
 
kisumisu
Siggaboda Siggaboda skrev:
ja, ett batteripaket hade varit en bra tillgång.
Vi bor i SE4
Intressant att SE4 har nu lägre pris än SE1 eller tog du priset innan moms och avgifter?
 
EGG01
Siggaboda Siggaboda skrev:
Vem producerar så mycket så att man kan betala för att bli av med det?

/QUOTE]

Se ut som svt snappade upp detta ikväll, kanske inte svar på din fråga men orsak bakom fenomenet denna gång.

[länk][
 
Magnus E K
kisumisu kisumisu skrev:
Intressant att SE4 har nu lägre pris än SE1 eller tog du priset innan moms och avgifter?
Det är samma pris i alla Sveriges elområden hela dagen idag och imorgon (vilket är ganska självklart om man förstår varför prisskillnader uppkommer).
 
kisumisu
Magnus E K Magnus E K skrev:
Det är samma pris i alla Sveriges elområden hela dagen idag och imorgon (vilket är ganska självklart om man förstår varför prisskillnader uppkommer).
Vad är det som gör prisskillnaden?

Vi har stortsett haft samna elpris i hela Sverige September månad och tom nu. Försöker man jämna ut elpriset rättvist?
 
Magnus E K
kisumisu kisumisu skrev:
Vad är det som gör prisskillnaden?

Vi har stortsett haft samna elpris i hela Sverige September månad och tom nu. Försöker man jämna ut elpriset rättvist?
Prisskillnader mellan elområden uppstår när kraftledningarna för att föra över el från ett område till ett annat utnyttjas fullt ut, dvs istället för att (som exempel) kunna överföra mer vattenkraftsel från norr till söder så måste söder starta upp (eller importera från utlandet) dyrare produktion istället.

Med som just nu hög (och utspridd) vindkraftsproduktion och dessutom låg förbrukning (milt väder) blir det väldigt osannolikt att överföringskapaciteten maxas någonstans inom landet och därför samma pris.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Intressant att SE4 har nu lägre pris än SE1 eller tog du priset innan moms och avgifter?
kisumisu kisumisu skrev:
Intressant att SE4 har nu lägre pris än SE1 eller tog du priset innan moms och avgifter?
Förlåt är inte super aktiv på forumet
Ja, det gjorde jag nog.
8.1öre va det i natt när det va som billigast, med avgifter.
37kwh för 5kr måste varit ett skapligt dygn?
 
Magnus E K
Nja, rätt meningslöst att inte även räkna in energiskatt och rörlig nätavgift. Det skulle väl vara om man har olika bolag och planerar att betala elhandelsbolaget men slänga nätfakturan i papperskorgen (ej att rekommendera!).

Med ALLT inräknat blir inte skillnaden särskilt stor mellan spotpris på 0 öre och säg 15 öre, vilket är rätt skönt för senaste dagarna kan man strunta i att göra sånt på natten som man egentligen hellre vill göra mitt på dagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.