Hej,
Jag är tveksam till den effekt jag får ut av min kasett som jag installerat (jötul, 8kW).

Vore jättetacksam om någon kunde dela med sig av egna erfarenheter med eldning i kassett.

Jag undrar om ni har/kan göra en loggning av temperaturökningen ni får i det rum som ni har eldningskassetten.
-Starttemp
-tempökning efter 1 timmas eldning i kassett
-tempökning efter 2 timmas eldning i kassett
-tempökning efter 3 timmas eldning i kassett

enl Min spec (Jötul) så laddar man man med ca 2kg ved åt gången, det brukar bli ca 3-4 laddningar för 3 timmars
eldande.
 
Kan inte hjälpa dig med mätvären eftersom jag inte har kassett. Men din jämförelse blir nog tyvärr ganska missvisande eftersom det finns så många fler faktorer att ta hänsyn till: rummets storlek, planlösning, ytan på ytterväggar, isolering, fönstertyp/fönsteryta, utetemperatur vid mättillfället osv.

De lär inte bli lätt att uppskatta effekt utifrån jämförelser. Kanske finns det någon här som kan tipsa om en något mer precis mätmetod? Ev. mäta värmeförlusten genom skorstenen?
 
om du har eldat upp ca 2,5 kg ved per timme så har du säkert tillverkat ca 10kW/ timme. En del försvinner ju med röken genom skorsten men resten förbrukas av huset. Startar du från ett mycket nerkyld hus så tar det tid innan det blir varmt i rummet. Först skall ju själva spisen bli varm och sen värms rumsluften ifrån spisens väggar och glasluckan.
Sitter din kasett inbyggd i en isolerande material så kommer det ganska litet värme enbart från glasluckan och resten försvinner ju genom skorsten.
Sitter din kasett i en tung värmelagrande material så tar det tid innan ytan laddas med värme och blir tillräckligt varm för att värma luften i rummet.
Eller det är kanske huset som förbrukar mer värme än kasetten kan ge?

När man vill få värmen snabbt ut i rummet så är en enkel ej inbyggd kamin bäst - värms snabbt men också kylls snabbt. En tyngre konstruktion av fex tegel och betong värms långsammare men också avger värmen länge efter att elden gått ut ....
Nu vet jag inte hur din kasett är inbyggd och hur mycket den ska värma men utifrån dom enkla beskrivningar ovan kan du kanske finna ut varför den inte fungerar som du har väntat dej ...
gaia
 
  • Älska
Robbi
  • Laddar…
hej och tack för svaren, jag är helt med på att sådana här jämförelser är mycket svåra att tolka och anpassa för att inte jämföra äpplen med päron.
Det vi gjort är att installera kassetten i tidigare öppen spis (vardagsrum) i murad murstock, det är en rejäl sådan.
Jag har gjort diverse mätningar där jag noterat att jag får ungefär samma rumstemperaturökning i vardagsrummet när jag eldar, som när jag kör med 2st värmefläktar på 1,8kW vardera, dvs ca 3,6kW. (mätt på en 3 timmars period)
Jag tycker det verkar lite i förhållande till vad kassetten skall leverera, men det kanske är helt normalt med vår installation, jag vet inte, så därav min fråga här på forumet.
Sen har jag räknat och gjort en del andra uppskattningar på förluster mm :

Nominell effektavgivelse enl spec: 7,5kW (detta med verkningsgrad 73% enl spec från lev.)

*"eldningseffektminskning" 0,7kW (detta pga jag inte har samma förbräningshastighet per laddning ved som spec för 7,5kW)
*Effektiv värmeökning ca 3,6kW (motsvarar 2 st värmefläktar)
*Effektiv värmeökning intilliggande rum (där det också finns luftuttag ur murstocken) 0,8kW
*Förbränningsförlust 0,7kW (pga vi INTE tar utomhusluft till förbränningen, ca 20m3/h 90gradig luft)
*Murstock eftervärme/lagring 0,9kW
*Murstock förlust 0,9kW

Summa 7,5kW.

Anledningen till att jag ifrågasätter är att jag upplevt att eldning i kaminer mm. ger så mycket högre effekt, knappt så man kan vistas i rummet efter 3 timmars eldande.
Mina uppskattningar kanske är helt fel och vi har något annat problem som gör att vi får ut dålig verkningsgrad...
 
Frågan kvarstår dock, om någon har erfarenheter är jag nyfiken, ihop med en beskrivning av hur installationen ser ut , rummsstorlek osv.
Vill bara jämföra mellan tummen och pekfingret....
 
Hej,
jag har en insats från insats från energikassetten som jag monterade in själv i vintras. Den heter Panorama kon nr 1304 ,http://www.eurofire.se/download//Prislista_2007_1.indd.pdf . Och om jag inte minns fel så uppger dom att den har en effekt på ca 11,5kw. Rummet den sitter monterad är ca 40kvm med tre dubbelfönster, efter ca 1,5-2 ilägg så börjar jag tycka att det inte är skönt att vara i rummet längre, det är för varmt även på vintern, huset jag bor i är byggt nån gång 1900 och är tilläggsisolerat 1990. Eldar mesta dels björk, al och lite asp som har legat i en stor vedbod minst 4-5år och sen tar jag in den i huset nåra dagar innan jag skall elda med den, oftast så blir det inte så mycket rök utan dallrar bara ovanför skorstenen.

mvh 79:an
 
Tack 79:an, som jag misstänkte, de flesta man pratar med upplever samma sak, det blir tokvarmt efter bara några få ilägg. 40m2 är lite mindre än vad vi har men vi kommer ju inte i närheten av "tokvarmt" trots flera timmars eldande.

Ingen mer som kan dela med sig av erfarenheter?
 
Jag har eldat i en liknade kassett, en Keddy, i många år. Rumsytan är kanske 25 kvm och vi kan inte elda ens en timma i sträck utan att närma oss finskbastuklimat.
Det enda jag kan komma på: Har du fått det tätt runt rökröret upp i skorstenen, så att inte en massa varmluft stiger upp den vägen?
 
Använder du frisklufts regleringen nånting, eller kör du med allt fullt öppet? För om jag har luftregleringen fullt öppet så blir det inte så varmt, mesta värmen försvinner ut med röken och veden brinner upp snabbt. Vilken kvalitet har du på veden? Använder du fuktig ved eller ved som har börjat murkna innnan den åkte in i vedboden så tappar du ganska mycket effekt. Testa att köpa en säck med briketter eller värmelogs eller liknande och provelda ett tag, dom är väldigt torra, brinner länge och ger mycket värme.
 
när jag har eldat har jag kört med ved ca 15% fukt och med spjället på ca 50% enl. spec.
Veden har jag kört med 2g laddningar av bra kvalitet. Så virket skall vara ok.

Men jag tror jag hittat problemet, jag ökade luftflödet kring kassetten med en fläkt, och reultatet blev bättre. Det är troligen för snålt tilltaget med luftspalter över/under kassetten. Skall exprimentera lite till med det.
 
På kaminen jag har sitter det kanaler inbyggda, tar in luften på sidan och leder den runt kaminen och ut på ovansidan, och sen har jag ett hål ovanför i murstocken precis under plåten som rökröret är fäst vid. Behöver ingen fläkt, när kaminen är varm så "blåser" det bra ändå. Enda problemet jag har är att värmen stannar i rummet, skall sätta in värmeflyttare av nåt slag.
 
79:an, hur stora är dina in & ut galler(kanaler) för luftcirkulationen runt din insatts?
 
@douglas72 hur gick det för dig?


D douglas72 skrev:
79:an, hur stora är dina in & ut galler(kanaler) för luftcirkulationen runt din insatts?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.