Matti_75 Matti_75 skrev:
Stäng ventilerna och plasta marken. Helst av allt ska du isolera på marken. Avfuktare behövs inte det är bara dyrt.
Tänker du någon typ av betongmatta? Det med att stänga ventilerna, kan det inte ge motsatt effekt?
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Jag förstår att många har en instinktiv avsky mot spindlar. Men försök verkligen överkomma den. De spindlar du hittar i krypgrund, källare och garage gör bara gott.
Mjo har väl ändå insett att det bara är att komma över det, man får väl försöka krypa in i grunden och stegvis bli lugn med det. Tycker ändå att de kunde varit lite mindre i storlek…
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Stäng ventilerna och plasta marken. Helst av allt ska du isolera på marken. Avfuktare behövs inte det är bara dyrt.
Jag skulle starkt avråda från att labba med ventilerna i en fungerande krypgrund om man inte har järnkoll på vad man gör.
 
  • Gilla
Daniel1825
  • Laddar…
Ni som har lite bättre koll, RF ligger konstant över 80%, ska ner i grunden i dagarna, bör jag skarva ihop en bit plast och fästa upp på grundmuren och tejpa ner på befintlig plast, samt tejpa där de skurit upp runt betongplintar m.m eller låta det vara?
 
D Daniel1825 skrev:
Ni som har lite bättre koll, RF ligger konstant över 80%, ska ner i grunden i dagarna, bör jag skarva ihop en bit plast och fästa upp på grundmuren och tejpa ner på befintlig plast, samt tejpa där de skurit upp runt betongplintar m.m eller låta det vara?
någon som har någon input kring detta?
 
Uppdatering,

Hade en grabb som var här och kikade på grunden, virket i den gamla delen ligger på runt 20% fukt, och i den nyare delen av grunden så ligger det mellan 16.5-17.5%

alltså på tok för högt, där var även en svagt avvikande lukt i grunden.

Vet inte ifall det är sommarfukten som fortfarande sitter i, men känns som att vi bör få ner fukthalten i virket iallafall. Virket såg inte ut att vara angripit, sen vet vi ju inte hur virket ser ut ovanför cellplasten mot blindbotten.
 
Mitt hus stog på torr sand.
Hade stått i 100år och skulle stå i 100 till.
Lite mysko lukt bara...
Renoveringsarbete i hus med synlig rörsystem, elledningar och en skottkärra med murbruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad krypgrund med nya betongpelare och träbjälkar, verktyg och byggmaterial syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min nya grund är jag rädd om.

Avfuktaren drar ström men inte så mycket att det känns som värt att stänga av den.
I mer än 10år har den gått och jag var faktiskt ner och hälsade på den i helgen. Roligt att komma ner i en fräsch krypgrund som ser ut exakt som för 10 år sedan. Inte ens spindelnät. Trä som ser lika ljust ut som när jag hämtade det på brädgården.
Stänger jag av min avfuktare idag får jag förmodligen dra igång ett nytt trossbotten byte om 30år. Lagom tills jag fyller 80.
Nä... det var nog jobbigt och ångestframkallande att göra jobbet när jag var 40.
Jag gillar min acetec 250 ♥️
Den mäter fukthalten dygnet runt och blåser ut fukten om det blir för mycket. Varken mer eller mindre.
 
  • Gilla
Daniel1825
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Mitt hus stog på torr sand.
Hade stått i 100år och skulle stå i 100 till.
Lite mysko lukt bara...
[bild] [bild]

Min nya grund är jag rädd om.

Avfuktaren drar ström men inte så mycket att det känns som värt att stänga av den.
I mer än 10år har den gått och jag var faktiskt ner och hälsade på den i helgen. Roligt att komma ner i en fräsch krypgrund som ser ut exakt som för 10 år sedan. Inte ens spindelnät. Trä som ser lika ljust ut som när jag hämtade det på brädgården.
Stänger jag av min avfuktare idag får jag förmodligen dra igång ett nytt trossbotten byte om 30år. Lagom tills jag fyller 80.
Nä... det var nog jobbigt och ångestframkallande att göra jobbet när jag var 40.
Jag gillar min acetec 250 ♥️
Den mäter fukthalten dygnet runt och blåser ut fukten om det blir för mycket. Varken mer eller mindre.
Det är lite det man är orolig för, då känns en avfuktare som en relativt billig försäkring.. Tack för input
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.