Hej!

Vi planerar att bygga ett fritidshus på en plintgrund. Tomten är en skogtomt och har en del höjdskillnader.

Vad är det vi behöver tänka på? Grus under huset mellan plinten? Blir det svårare i skogtomt? Vilket pris per plint kan jag räkna med?

Mvh,
 
  • Vy över en skogsglänta med blandade träd och mark täckt av höstlöv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skogsparti med blandade träd i höstfärger och några fällda träd på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är väldränerad moränmark är det bara att börja gräva och sätta formrör, mängden betong avgörs av dim på plinten, kostnaden beror på om du blandar själv av sand, sten och cement eller köper grovbetong i säck eller kanske färdig betong levererat med bil.
 
  • Gilla
Feike
  • Laddar…
Hur kan jag kolla om det är väldränerad moränmark?



F fribygg skrev:
Om det är väldränerad moränmark är det bara att börja gräva och sätta formrör, mängden betong avgörs av dim på plinten, kostnaden beror på om du blandar själv av sand, sten och cement eller köper grovbetong i säck eller kanske färdig betong levererat med bil.
 
Spade är det enklaste och billigaste, är du oroligt lagd eller har för mycket penningar anlitar du en konsult.
 
F Feike skrev:
Hur kan jag kolla om det är väldränerad moränmark?
F fribygg skrev:
Spade är det enklaste och billigaste, är du oroligt lagd eller har för mycket penningar anlitar du en konsult.
Haha, Jag ska använda spaden ;)
 
F Feike skrev:
Haha, Jag ska använda spaden ;)
Var i landet, tjäldjup?
 
F fribygg skrev:
Var i landet, tjäldjup?
Stockholm 1.5-1.6
 
F Feike skrev:
Stockholm 1.5-1.6
Ska du ha grävare till tomten i andra ärenden och tänker låta maskingräva?
 
F fribygg skrev:
Ska du ha grävare till tomten i andra ärenden och tänker låta maskingräva?
Det beror på kostnader, jag har inte bett om offerter än.

Vad blir en bra uppskattad kostnad för 15 plintar, om allt görs av ett byggföretag?
 
F Feike skrev:
Det beror på kostnader, jag har inte bett om offerter än.

Vad blir en bra uppskattad kostnad för 15 plintar, om allt görs av ett byggföretag?
Det kan du inte veta om du inte tar in offerter men jag gissar att en markfirma skulle ta, grävare 1 dag 10000kr, Grovis 16h+restid 9000kr, maskinhyra 1000kr, grus 4000kr, grovbetong 4000kr, järn 1000kr,formrör 1500kr, transport 1500kr
Gör du det själv har du kanske göra hela höstlovsveckan, grovbetong 4000kr, järn 1000kr, formrör 1500kr
 
  • Gilla
Feike
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.