Brummande ljud från värmepump är ju en het fråga som diskuterats tidigare men nu lyfter jag frågan igen och vill höra mig för om någon med framgång kunnat minska oljud från en frånluftsvärmepump IVT 490. Jag har en i radhus som står mitt i själva huset och som skapar brummande ljud i hela huset mer eller mindre. Inga resonansljud direkt utan mer som brummande läte, som om man befinner sig på en färja typ.

Något man kan göra med pumpen? Med rummet? Extra gipsväggar? Fan vet. Tar tacksamt emot tips högt som lågt om någon har erfarenhet.
 
Du kan minska ljud från källan eller isolera källan
 
Kan vara gummifötterna på kompressorn som blivit dåliga och behöver bytas(?) T.ex. Biltema har mycket ljuddämpningsmaterial för bilar som man användas även på en värmepump.
 
Hmm... Det får jag öppna upp och kolla hur det ser ut där kompressorn sitter. Tack för tips!
 
Var sitter gummifötterna?
 
  • Interiör av en diskmaskins underdel med synliga rör, ledningar och komponenter, gummifötter ej synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad det för burk som ligger snett ?
 
Talvan Talvan skrev:
Vad det för burk som ligger snett ?
Det är frånluftsfläkten.
 
Steelheart Nicklas75 skrev:
Det är frånluftsfläkten.
Ska den inte vara fäst ?
 
Talvan Talvan skrev:
Ska den inte vara fäst ?
Den är fäst. Sitter skruvar uppe till vänster. Alla 490 ser ut så här och är inte något fel.
 
  • Gilla
Talvan
  • Laddar…
Nä den ska nog sitta så, även om det ser märkligt ut så sitter den ändå fast där den sitter.
 
Jag tar också tacksamt emot tips. Blir tokig snart på min IVT AirX 409 som snart är ett år gammal.
Wroom wroom låter det i hela huset. Har haft tekniker på plats 5 gånger och de kan inte hjälpa mig. Fick extra kåpor monterat på fram och baksidan som skulle skicka ljudet ner i marken men blev ännu värre.

Ångrar mig bittert att vi installerade luft/vatten pump.
 
Tomture61
Har klistrat fast 4-5 mm dämpmatta (tung asfaltstyp) på insidan av frontplåten, blev lite bättre ang ljud .
Har i bakhuvudet om ngn som råkat ut för att kompressor hamnat ur läget och låg i mot chassit.
 
Jag hade samma typ av ljud på min IVT490, jag trycke in en disktrasa, vikt tvp gånger mellan tankens topp och taket ovan, som är botten till lådan där kompressorn sitter, allt ljud försvann. Riktigt stor skillnad om skönt att bli av med finlandsfärjan.
 
C Carllarsson82 skrev:
Jag hade samma typ av ljud på min IVT490, jag trycke in en disktrasa, vikt tvp gånger mellan tankens topp och taket ovan, som är botten till lådan där kompressorn sitter, allt ljud försvann. Riktigt stor skillnad om skönt att bli av med finlandsfärjan.
C Carllarsson82 skrev:
Jag hade samma typ av ljud på min IVT490, jag trycke in en disktrasa, vikt tvp gånger mellan tankens topp och taket ovan, som är botten till lådan där kompressorn sitter, allt ljud försvann. Riktigt stor skillnad om skönt att bli av med finlandsfärjan.
Har samma problem med vår pump! Försöker desperat hitta en lösning. Kan du visa en bild på vart du tryckte in disktrasan? Hade varit så tacksam!

/ Ravenna
 
Jag har inte kvar pumpen. Den gick sönder förra året. Ta en bild inne i pumpen och lägg upp så kan jag rita en pil åt dig.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.