Hej!

Vi bor i ett hus med krypgrund, huset är byggt 1976 och utbyggt 1990, gamla delen av huset har relativt fuktig grund, satte in en hygrometer igår och då visade den cirka 85% rf, imorse låg den på 90%rf, det är ingen extrem lukt i grunden, men det sitter några spindlar i taket och hänger några små kokonger i blindbotten.

Gamla delen av grunden har behandlat virke i konstruktionen, känner ingen lukt i bostaden ännu men vi har bara bott här i ett par veckor, har satt in några friskluftsventiler.

Nya delen av grunden är fin, det är en öppning mellan grunderna så även där ligger rf på strax över 80%. Inga spindlar, ingen lukt, ligger makadam under plasten där.

Mycket planteringar intill husväggen

Vad bör man prioritera? Avfuktare med undertryck snarast för att lukt inte ska komma upp och sätta sig i textiler? Lägga makadam i grunden? Gräva bort växterna? Cirka 1m höjd i grunden.
 
Ingen som har några tips? I helgen tänkte vi iallafall börja med o riva bort lite rabatter, sen så småningom fixa till och eventuellt byta ut delar av jorden mot dekorsten.

Funderar på om man ändå ska fixa fram en avfuktare och installera snarast…
 
  • Gilla
S7200
  • Laddar…
Det första jag funderar på: Hur fuktigt är virket ? (17% är väl gränsen) ?
Och för att lukt skall komma upp krävs det ju att det luktar till att börja med i grunden :)

Mer ventilation och plast på marlken är ju två åtgärder man kan göra (ventilation är dock lite klurigt, ibland skall det vara mer ibland mindre, kan också bero på säsong)

Avfuktare kan du ju sätta in, men var beredd på att en sådan kan dra massor av el, och troligen inte behövs alla säsonger.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Fast om det har stått sen 1976 och det inte syns nåt alarmerande än så spelar det väl ingen roll?
 
  • Gilla
topmount och 6 till
  • Laddar…
Tat lungt och bevaka så det inte blir fuktigt eller påväxt på trossbotten och virket. Avfuktare är oftast onödiga och pengar i sjön :(
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Tack för era svar, i den gamla delen ser man ej trossbotten, då dom tilläggsisolerat med cellplast. Vi kommer riva upp golvet i hela huset i en senare renovering, då kommer man åt att kika trossbotten o byta eventuella bjälkar m.m.

Problemet är väl att det är behandlat virke i grunden, vilket avger lukter, pratade med lfs och de rekommenderade avfuktare och deras undertrycksfläkt för att eventuell lukt inte ska smitta våra nyinflyttade möbler och kläder i framtiden.

För mig och även min sambo är det redan ett orosmoment med spindlar o kokonger i grunden, och de trivs väl rätt bra i fuktiga miljöer.
RF i huset ligger på runt 65%, alltså ingen risk för påväxt men ändå lite över vad det bör vara?

vi har även kalla golv, vet inte ifall det beror på fukten i grunden eller bara att det är dåligt isolerat..
 
Ni är nybörjare och bör inte köpa säljarnas snack! Spindlar är bra för huset, behöver inte betyda att det är fuktigt, gissar tvärtom. Om virket är torrt avger det inte lukter. Kall golv kan vara pga kalldrag eller kylning utifrån via grunden. 65% är stabilt och bra, låg risk för påväxt.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Spindlar är det bästa man kan ha! Jag vårdar de största av mina källarspindlar med omsorg. De är riktigt bra jägare och äter massa andra insekter som man inte vill ha. Dessutom är de en fuktindikator. Om spindlarna sticker är det för fuktigt.
 
  • Gilla
Screew och 4 till
  • Laddar…
Strunta i avfuktare.
Det som alltid är bra är plast på marken däremot. Och det är billigt.


Gällande tryckimpregnerat virke så är det bara gamla sorter med fenolhartshaltiga medel som det finns risker med.
Nyare mer copparhaltiga ämnen är det nästan aldrig några problem med.
Låt det vara om det efter 40-50år inte luktar.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Hmm okej, de flesta av er verkar tycka strunta i avfuktare..

Jag ska försöka mig på att krypa ner i grunden och mäta fukten i virket, gäller 17% även för behandlat virke?

Det ligger plast i grunden, grunden gjordes inte med plast utan de kompletterade med plasten senare. Det jag såg när jag öppnade luckan och kollade lite var att den inte var uppvikt varken på muren, eller fäst runt ”pelare”. Är det något man bör göra för att eventuellt minska fukten? Kanske tejpa lite skarvar? Kolla efter organiskt material m.m?

Angående spindlar, då är det ingen idé att krypa in med dammsugaren på ryggen och suga upp de jävlarna..
 
Hur är det med marklutningen, lutar marken mot grunden? Hur ser takavvattningen ut?

Som andra redan skrivit, kolla fuktkvoten i träet.
 
D Daniel1825 skrev:
Hmm okej, de flesta av er verkar tycka strunta i avfuktare..

Jag ska försöka mig på att krypa ner i grunden och mäta fukten i virket, gäller 17% även för behandlat virke?

Det ligger plast i grunden, grunden gjordes inte med plast utan de kompletterade med plasten senare. Det jag såg när jag öppnade luckan och kollade lite var att den inte var uppvikt varken på muren, eller fäst runt ”pelare”. Är det något man bör göra för att eventuellt minska fukten? Kanske tejpa lite skarvar? Kolla efter organiskt material m.m?

Angående spindlar, då är det ingen idé att krypa in med dammsugaren på ryggen och suga upp de jävlarna..
Spindlarna är era vänner. Välkommen till huslivet!
 
  • Gilla
Düsseldorff och 1 till
  • Laddar…
Fredrik_T Fredrik_T skrev:
Hur är det med marklutningen, lutar marken mot grunden? Hur ser takavvattningen ut?

Som andra redan skrivit, kolla fuktkvoten i träet.
Takavvattningen vad jag sett är bra, de rinner dit de skall. Marken lutar vad jag sett mest bort ifrån huset, på vissa ställen kunde de varit bättre. Men precis närmast huset så är där som sagt planteringar och jord, som är lite under övrig marknivå.
 
Stäng ventilerna och plasta marken. Helst av allt ska du isolera på marken. Avfuktare behövs inte det är bara dyrt.
 
  • Gilla
Daniel1825
  • Laddar…
Düsseldorff
D Daniel1825 skrev:
Angående spindlar, då är det ingen idé att krypa in med dammsugaren på ryggen och suga upp de jävlarna..
Jag förstår att många har en instinktiv avsky mot spindlar. Men försök verkligen överkomma den. De spindlar du hittar i krypgrund, källare och garage gör bara gott.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.