Jag har två balkar i ett tak som behöver förstärkas upp och jag vill undvika pelare, då dessa är svåra att placera in. Ena balken är en limträbalk 115x495 mm med spännvidden 9,6 m som i ena änden vilar på den andra balken, som är en HEA200 med spännvidden 8,6 m.
Jag har varit i kontakt med två olika firmor som gör kolfiberförstärkning men från ena inget svar alls och andra firman verkar aldrig ha tid att titta på mitt projekt, så funderar jag på om det går att göra själv. Tyvärr så kan jag inte räkna på detta själv och de som kan verkar inte vilja...
Finns det någon här som har erfarenhet av att förstärka upp balkar med kolfiberremsor på undersidan?
Enligt information som jag hittat skulle en förstärkning med kolfiber motsvara att förstärka med 18 cm stålbalk, oklart vilken balktyp eller hur den skulle installeras.
Plan B får annars bli att förstärka befintlig HEA200 med en extra fläns och lägga till en extra HEA-balk på mitten. Ett alternativ är också att flytta befintlig HEA200 till mitten och ersätta denna med en HEA260, vilket skulle vara tillräckligt. Men detta skulle vara ett sjujäkla stort projekt, så kolfiberförstärkning hade helt klart varit det bästa om det funkar!
Jag har varit i kontakt med två olika firmor som gör kolfiberförstärkning men från ena inget svar alls och andra firman verkar aldrig ha tid att titta på mitt projekt, så funderar jag på om det går att göra själv. Tyvärr så kan jag inte räkna på detta själv och de som kan verkar inte vilja...
Finns det någon här som har erfarenhet av att förstärka upp balkar med kolfiberremsor på undersidan?
Enligt information som jag hittat skulle en förstärkning med kolfiber motsvara att förstärka med 18 cm stålbalk, oklart vilken balktyp eller hur den skulle installeras.
Plan B får annars bli att förstärka befintlig HEA200 med en extra fläns och lägga till en extra HEA-balk på mitten. Ett alternativ är också att flytta befintlig HEA200 till mitten och ersätta denna med en HEA260, vilket skulle vara tillräckligt. Men detta skulle vara ett sjujäkla stort projekt, så kolfiberförstärkning hade helt klart varit det bästa om det funkar!
Borde inte vara så svårt att göra själv. Kolla kanot-byggar forum för att se bästa sättet att applicera epoxy och kolfiber. Glasfiber borde kunna vara ett alternativ också, kräver mer material men billigare.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 067 inlägg
Borde inte kolfiberremsan ha nån form av förspänning för att fungera?
Besserwisser
· östergötland
· 2 049 inlägg
Jag har gjort en del racebildelar i kolfiber, men förstår inte riktigt hur det här ska fungera?
Att bara tillföra kolfiber remsor på befintlig balk kan jag inte se hur det ska göra någon nytta mer än att kosta pengar... Det är ju inget mirakelmatrial.
Isåfall lär man ju få göra en form och plasta en förstärkning som sen limmas på plats
Att bara tillföra kolfiber remsor på befintlig balk kan jag inte se hur det ska göra någon nytta mer än att kosta pengar... Det är ju inget mirakelmatrial.
Isåfall lär man ju få göra en form och plasta en förstärkning som sen limmas på plats
Jag kollade på det, men blev tyvärr inte helt klok på programmet och de svar det gav mig...Lulaua skrev:
Vad jag kunde utläsa så borde det funka med en remsa "unidirectional carbon fibre" på undersidan av balkarna, men jag är inte helt säker.
En balk som böjs blir ju utsatt för tryck i ovankant och dragbelastning i underkant av tvärsnittet. Kolfibern är tänkt att förstärka balkens dragstyvhet i underkant och på så sätt hela balkens styvhet. I en HEA-balk är det ju flänsarna som står för (majoriteten) av hållfastheten och kan förstärkas främst genom att dessa görs grövre.plåtrickard skrev:Jag har gjort en del racebildelar i kolfiber, men förstår inte riktigt hur det här ska fungera?
Att bara tillföra kolfiber remsor på befintlig balk kan jag inte se hur det ska göra någon nytta mer än att kosta pengar... Det är ju inget mirakelmatrial.
Isåfall lär man ju få göra en form och plasta en förstärkning som sen limmas på plats
Dan_Johansson skrev:
Jag funderade i liknande banor men är inte risken då att kolfiberremsan får ta all dragspänning? Jag tänker att balkarna redan hängt ner sig pga egenvikt och den lilla last som ligger på till ett jämviktsläge. Lägger man på förstärkningen i detta läge kanske samverkan mellan balk och kolfiber blir bättre, eller tänker jag helt fel?L Lilllen skrev:
Jag kan inte komma med några egentliga råd men för den som eventuellt är intresserad så kan jag meddela att jag mätte in det hängande nedersta bjälklaget i ett dubbelgarage vid Liljeholmen i Stockholm.
Vid gjutning ngn gång på åttiotalet så saknades antingen arbetsledning eller så flödade spriten vid armeringsarbetet och gjutningen.
Istället för 16mm armering som det borde ha varit så hade byggarna kastat i 10mm och alldeles för lite.
När hela bjälklaget saggade så pass att parkering av bilar på planet ovanför förbjudet så utreddes det hela. Underkanten på betongen bukade neråt mellan pelarna så pass mycket att det var väldigt tydligt utan mätning att något var fel.
Takfärgen slipades bort i 15cm remsor med ca 3 meters lucka. Kors och tvärt. Betongen vättes med ngn form av epoxy och så trycktes kolfiberremsor fast. Dessa levererades på rulle. Förmodligen var dessa prepreggade.
Huset står kvar och som jag förstår det används båda garageplanen idag. Så metoden verkar funka.
Vid gjutning ngn gång på åttiotalet så saknades antingen arbetsledning eller så flödade spriten vid armeringsarbetet och gjutningen.
Istället för 16mm armering som det borde ha varit så hade byggarna kastat i 10mm och alldeles för lite.
När hela bjälklaget saggade så pass att parkering av bilar på planet ovanför förbjudet så utreddes det hela. Underkanten på betongen bukade neråt mellan pelarna så pass mycket att det var väldigt tydligt utan mätning att något var fel.
Takfärgen slipades bort i 15cm remsor med ca 3 meters lucka. Kors och tvärt. Betongen vättes med ngn form av epoxy och så trycktes kolfiberremsor fast. Dessa levererades på rulle. Förmodligen var dessa prepreggade.
Huset står kvar och som jag förstår det används båda garageplanen idag. Så metoden verkar funka.
kolfiber är ju coolt, men oavsett vilket material man kör med så behöver du ha möjlighet att spänna så materialet sträcks eller stämpa under så du får en böjning uppåt medans draglinan monteras, annars får du ingen hjälp alls om inte nedböjningen ökarmot nu. Vad är ovanför, övervåning eller vind?
Det borde inte vara så svårt att ta reda på sträck vs brottgräns på kolfiber, då kan du räkna ut hur mycket du ska stämpa upp.
Mät nedböjning nu så får du ett bra hum hur mycket vikt som ligger på och hur mycket kolfiber du behöver.
Det borde inte vara så svårt att ta reda på sträck vs brottgräns på kolfiber, då kan du räkna ut hur mycket du ska stämpa upp.
Mät nedböjning nu så får du ett bra hum hur mycket vikt som ligger på och hur mycket kolfiber du behöver.
Limträbalken är nockbalken och stålbalken är upplag för de två nockbalkarna. Så ingen vind eller övervåning. I dagsläget är bara yttertaket som lastar balkarna utöver egenvikten. Tidigare fanns även 7 stora takfönster (12x16) som nu är borttagna och taket har varit isolerat tidigare.Gimp skrev:kolfiber är ju coolt, men oavsett vilket material man kör med så behöver du ha möjlighet att spänna så materialet sträcks eller stämpa under så du får en böjning uppåt medans draglinan monteras, annars får du ingen hjälp alls om inte nedböjningen ökarmot nu. Vad är ovanför, övervåning eller vind?
Det borde inte vara så svårt att ta reda på sträck vs brottgräns på kolfiber, då kan du räkna ut hur mycket du ska stämpa upp.
Mät nedböjning nu så får du ett bra hum hur mycket vikt som ligger på och hur mycket kolfiber du behöver.
Efter förstärkningen är det tänkt att isolera och montera undertak, vilket ökar belastningen.