Tänkte bygga ett nytt skåp där min elcentral sitter men vet inte riktigt hur jag ska göra med de kablar som går in där.
Är det någon som har förslag på något snyggt sätt att lösa det för kablarna som går in i skåpet?

Nätverksswitch med anslutna ethernetkablar och flera rör för elkablar i hörnet av ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Kan du ladda upp en bild på lite längre håll så att man får en överblick?
Men ett sätt kan ju vara att regla upp en ny vägg (gipsskiva) utanpå kablarna.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kan du ladda upp en bild på lite längre håll så att man får en överblick?
Men ett sätt kan ju vara att regla upp en ny vägg (gipsskiva) utanpå kablarna.
Här kommer en lite tydligare bild. Tror inte regla upp ny vägg är ett alternativ just nu.
Det jag funderar är hur jag snyggast leder in kablarna i det nya skåpet som ska byggas.

Nätverksutrustning och kablar oorganiserade på vägg inför inbyggnad av nytt skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade troligtvis tagit bort taklisten som de två övre kablarna är klamrade i, flyttat upp alla kablarna mot taket och byggt en låda runt dem.
Jag skulle också ha vridit den nedre burken 90 grader, och byggt in alla tre i en liten garderob som livar med bef. garderober, med lufthål uppe och nere för luftcirk/kylning.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
J Jimbo.S skrev:
Jag hade troligtvis tagit bort taklisten som de två övre kablarna är klamrade i, flyttat upp alla kablarna mot taket och byggt en låda runt dem.
Jag skulle också ha vridit den nedre burken 90 grader, och byggt in alla tre i en liten garderob som livar med bef. garderober, med lufthål uppe och nere för luftcirk/kylning.
Det är en bra ide!
Tanken är att allt skrot som är på utsidan ska in i ett 10" rack som kommer vara inne i det nya skåpet som kommer bli lite större.
 
C
S snajgel skrev:
Det jag funderar är hur jag snyggast leder in kablarna i det nya skåpet som ska byggas.
Att det blivit som det ser ut nu beror på att det tillkommit kablar i efterhand och att installatören varit lat eller inte haft verktyg för att ta ur skåpsidan i bakkant. Tycker det blir snyggast med ett diskret uttag i bakkanten på skåpet och att kablarna ligger klamrade mot väggen hela vägen. Eller kanske ännu bättre dras i en kabelkanal eftersom det är fler kablar än vad som finns utrymme för att klamra i bredd över dörrfodret.
 
C cpalm skrev:
Att det blivit som det ser ut nu beror på att det tillkommit kablar i efterhand och att installatören varit lat eller inte haft verktyg för att ta ur skåpsidan i bakkant. Tycker det blir snyggast med ett diskret uttag i bakkanten på skåpet och att kablarna ligger klamrade mot väggen hela vägen. Eller kanske ännu bättre dras i en kabelkanal eftersom det är fler kablar än vad som finns utrymme för att klamra i bredd över dörrfodret.
Har funderat på om man ska försöka sig på ett snyggt urtag med en såndär mall-grej som har en massa stift, men giller din ide om en kabelkanel ovanför dörren hela vägen fram till skåpsidan. Tack! :)
 
C
S snajgel skrev:
Har funderat på om man ska försöka sig på ett snyggt urtag med en såndär mall-grej som har en massa stift
Tycker det är lättare sagt än gjort att få till en perfekt tillpassning. Jag hade nog bara sågat ett rektangulärt urtag med lite marginal och sedan fogat med latex efteråt. Då kan man också ta höjd för ytterligare tillkommande kablar. Men om du sätter en kanal döljer den ju själva genomföringen.
 
  • Gilla
snajgel och 1 till
  • Laddar…
J
Jag har dolt en ful elmätare och massa kablar hos dottern bakom en ram av folierad hyllplan från Jula. Något liknande skulle passa hos dig med tycker jag. Jag sågade ut för inkommande el till höger. Den sitter löst upphängd som en tavla. Precis som sagt ovan kan du ju foga mot en sida som kan sitta fast. Eller kabelkanal. Ett upphängt vitt hyllplan används för att dölja en elmätare och kablar på en vägg, med en synlig kabel gående till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
snajgel
  • Laddar…
Helt OK att dölja en elcentral med ett skåp, men, sätt upp det så att det går lätt att haka ner!
Två-tre krokar eller hakar i ovankant och två skruv i nerkant som låser det hela!
Underlättar högst betydligt vid jobb i centralen.
//Elektriker en kortis för 30 år sedan, men minnena lever.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
S snajgel skrev:
Det är en bra ide!
Tanken är att allt skrot som är på utsidan ska in i ett 10" rack som kommer vara inne i det nya skåpet som kommer bli lite större.
Skrot? Den där 60W switchen med Poe är hårdvaluta nu! Nästan lika dyrt som ved :crysmile:
 
  • Haha
snajgel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.