Vi funderar på att renovera ett gammalt hus som bland annat har varit skola. Det är högt i tak och det finns ett vindsutrymme ovanför som är för lågt för att kunna användas i dagsläget. Vi skulle vilja sänka innertaket i en del av huset för att kunna utnyttja vinden ovanför som bostadsyta. Det är ett timrat hus.

Mina funderingar är:
Kan man göra detta utan att förstöra hela konstruktionen (så huset faller ihop)? :surprised:.
Och hur gör man det på ett bra sätt?


Jag har ritat en bild som kanske förklarar lite bättre vad jag menar.

85504.gif

Proportionerna i bilden stämmer inte.

Ps. om moderator tycker att jag är i fel ämneskategori kan ni gärna flytta inlägget. Ds.

/Anna
 
Är det någon som har någon aning?
Låter det som en helt korkad grej att göra?
Är tacksam för varenda liten reflektion.
 
Allting går ju, men det här blir en väldigt omfattande operation. Nu går det inte att bedöma exakt utifrån en enkel skiss, men som du anar, tar man bara bort takbjälkarna från takstolarna som finns det risk att huset säckar ihop. Det måste till någon knepig konstruktion som förbinder de nya takbjälkarna med takstolarna utan att konstruktionen försvagas.
 
Tack för svaret!!

Jag är rädd för att det kanske är ett riskabelt ingrepp på huset.
Räddningen är kanske att det är timrat har jag tänkt .. hmm ..
Det är också så att det är takåsar som går längs med hela taket så det är ju inte fullt med takstolar.

Om jag har förstått det hela rätt så är takbläjkarna till för drag så att inte väggarna skall falla uttåt. Jag tänker att om man ersätter dessa med nya tak/golv - bjälkar ca 1 meter nedanför de befintliga. Fäster dessa i timmerstommen med bjälkskor (heter det så ??? :O). Men då är frågan om det finns risk att de timmervarv som ligger ovanför pressas utåt av takets tyngd. Eller kan de längsgående takåsarna rädda dessa?
 
Det finns en variant på takstolar som jag tror kallas "Svensk takstol" som ser ut som det du vill åstadkomma.
Men att bygga om en vanlig (oSvensk ?) kan säkert bli lurigt.

Prata med en duktig konstruktör.

/ Fredrik
 
är ingen expert på takstolar. men det är ungefär som skriver. Tar du bort de nuvarande bjälkarna så kommer väggen att vikas utåt. Hjälper troligen inte att det är timrat.

Den uppenbara lösningen är att lägga in en nockbalk. Dvs en balk i limträ eller stål som du lägger under nocken längs hela huset. Då blir det bara en last rakt ner på väggen där takstolen vilar på väggen. I gengäld blir det mycket stor last på gavelväggen där balken är upphängd, ofta måste man gå ned med stolpar ända ner till grunden för att ta upp den belastningen.

Finns troligen fler lösningar. Oavsett vilken lösning du väljer så är det troligen en mycket stor operation.

Koppla in en byggnadsingenjör som kan kosntruera en ny taklösning. Detta är i vilket fall som helst inget man kan göra själv utan att koppla in någon som kan räkna på en korrekt dimensionering.
 
Om huset är timrat hela vägen upp till nock, som var vanligt i gamla hus, så har normalt inte bjälkarna någon sammahållande funktion på väggarna. Då är det i princip redan idag som hempularen föreslår att man ska göra, en mittås och ett par sidoåsar som vilar på gavlarna och en eller flera mellanväggar. I det fallet kan man lugnt flytta ner bjälkarna, och det enda bekymret är att fixa upplag för dem på sin nya plats. De brukade timras in på lämpligt ställe, och det går ju inte inte att göra utan att lyfta bort ett antal varv stockar.
 
Tack för tankar och tips!

en mittås och ett par sidoåsar som vilar på gavlarna och en eller flera mellanväggar. I det fallet kan man lugnt flytta ner bjälkarna,
Det är ju super!!

det enda bekymret är att fixa upplag för dem på sin nya plats. De brukade timras in på lämpligt ställe, och det går ju inte inte att göra utan att lyfta bort ett antal varv stockar.
Vi kommer inte att plocka ner några stockar, för det innebär ju att vi måste ta ner tak och allt ...
Min tanke var att hänga upp de nya bjälkarna i balkskor som fästes i timmerstommen.
Tror du på det?

Jag ska ta kontakt med någon konstuktör här på plats. Men är naturligtvis fortfarande intresserade av tips från er här på forumet.
 
Visst måste du kontakta en konstruktör oavsett hur du fortsätter.

Jag har inga konkreta tips på hur du ska ordna nya upplag för bjälkarna eller hur det skulle fungera med balkskor, jag har ingen riktig erfarenhet inom detta. Om du har tur ser forummedlemmen Byggaren (eller såklart någon annan kunnig inom ämnet) den här tråden, jag misstänker att han skulle kunna föreslå någon lösning.
 
Tack! Hoppas att byggaren ser detta :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.