Killgissar på 150-200kg ) Men jag vill bara tipsa lägg skivor på golvet på vägen ut ur bostaden. Har du fina golv så finns risk att de skadas av punkttrycket av er anordning ni ska flytta den där. Jag har fortfarande en golvbit som sviktar konstigt efter att vi flyttade en panna på en trilla...(
 
M MalinHelenaToscana skrev:
Vi har en skruttig Husqvarna vedspis 3026 (80 cm bred) som vi vill byta ut mot en 3027 (70 cm), men hur gör vi? Hur mycket kan de väga? Kan de fraktas i rymlig bil eller måste man beställa transport?
De är ganska lätta, jag tog bort/satte tillbaks min själv efter att ha murat om fundamentet.
 
L lat skrev:
De är ganska lätta, jag tog bort/satte tillbaks min själv efter att ha murat om fundamentet.
Tack för svar! Menar du att du lyfte ut spisen själv?! Vad uppskattar du vikten till?
 
M MalinHelenaToscana skrev:
Tack för svar! Menar du att du lyfte ut spisen själv?! Vad uppskattar du vikten till?
Jo, har för mig det (var ~5 år sedan), gissning runt 50kg.
Det är ju mest luft med ett skal runt.
Sen kan det ju vara otympligt om det är trångt där man ska bära.
 
Hittade info här https://www.spisochkamin.se/vedspisar/nya-vedspisar/husqvarna-26-33498370
"Vedspisen är förbättrat genom att bl,a, godstjockleken är ökad på överhäll och plattor.

Den sammanlagda vikten på Husqvarna No26 har därför ökat från 85 till 140 kg vilket gör att spisen avger strålningsvärme under en längre tid."

Tydligen var jag starkare än jag visste då.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
L lat skrev:
Hittade info här [länk]
"Vedspisen är förbättrat genom att bl,a, godstjockleken är ökad på överhäll och plattor.

Den sammanlagda vikten på Husqvarna No26 har därför ökat från 85 till 140 kg vilket gör att spisen avger strålningsvärme under en längre tid."

Tydligen var jag starkare än jag visste då.
L lat skrev:
Hittade info här [länk]
"Vedspisen är förbättrat genom att bl,a, godstjockleken är ökad på överhäll och plattor.

Den sammanlagda vikten på Husqvarna No26 har därför ökat från 85 till 140 kg vilket gör att spisen avger strålningsvärme under en längre tid."

Tydligen var jag starkare än jag visste då.
Hej igen, No 26 är en gjutjärnsspis, 3026 är en vit vedspis av vilket material det nu kan vara. Skickar bild. Vilken sort flyttade du?
 
  • Vit vedspis av okänt material med fyra plattor på ovansidan och logotypen Husqvarna på luckan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M MalinHelenaToscana skrev:
Hej igen, No 26 är en gjutjärnsspis, 3026 är en vit vedspis av vilket material det nu kan vara. Skickar bild. Vilken sort flyttade du?
Den lilla gjutjärnsspisen.
 
Kanske försent att svara, har varit med att byta ut en 3026 till en annan 3026 och det var inga större problem att bära ut och in dessa på två man. Man kan ju plocka bort alla lösa plattor. Finns det några brännjärn kvar i bra skick så är jag intresserad av dessa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.