Spånskivorna hjälper till att reducera risken för knäckning av reglarna. Så länge det inte finns någon snö är den inte så stor men man bör ändå vara observant.
 
J justusandersson skrev:
Spånskivorna hjälper till att reducera risken för knäckning av reglarna. Så länge det inte finns någon snö är den inte så stor men man bör ändå vara observant.
Ok tanken är att jobbet ska färdigställas inom kort men låter ändå skivorna sitta så länge.
 
Fanns det inte en övervåning? då kan inte snölasten ha större betydelse.


Finns ingen risk för knäckning med eller utan snö. det är strösslat med reglar
 
Villa vista Villa vista skrev:
Fanns det inte en övervåning? då kan inte snölasten ha större betydelse.


Finns ingen risk för knäckning med eller utan snö. det är strösslat med reglar
övervåning finns.
 
spånskivan har ingen betydelse så länge inte det är ravefest på övervåningen.

glöm inte att stämpa båda sidorna innan reglarna ryker
 
Villa vista Villa vista skrev:
spånskivan har ingen betydelse så länge inte det är ravefest på övervåningen.

glöm inte att stämpa båda sidorna innan reglarna ryker
hm på kökssidan sänktes taket för att sätta in spottar 2008 så där har jag inte ”fast mark” för att stämpa tror jag. Men jag räknar med att snickarna löser det.
 
kökssidan känns som viktigast ang stämp då bjälklagskassettens kortsida i köket vilar enkom på den väggen
 
Villa vista Villa vista skrev:
kökssidan känns som viktigast ang stämp då bjälklagskassettens kortsida i köket vilar enkom på den väggen
Tror du det? bifogar ritningar över entréplanet
 
  • Ritning av entréplan med mått och lastangivelser, på ett papper med en svart penna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av ett entréplan med vardagsrum, kök, badrum och två sovrum samt måtten specificerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är alltså väggen pennan pekar på
 
helt fel av mig, som jag nu uppfattar det så villar inte kassetterna ovan köket på väggen utan det är bara vardagsrumskassetterna som vilar på den väggen.

Men jag skulle nog stämpa båda sidorna ändå man vet ju aldrig hur det har byggs i verkligheten.
 
kökskasetten borde vila på 2 ytterväggar, väggen mot badrum och hall. Men jag ska ha dina ord i åtanke.
 
det är korrekt
 
A alacs skrev:
hm på kökssidan sänktes taket för att sätta in spottar 2008 så där har jag inte ”fast mark” för att stämpa tror jag. Men jag räknar med att snickarna löser det.
Kökstaket borde ju vara nerreglat. Om du vet åt vilket håll reglarna ligger kan du sprida ut stämpningskrafterna tvärs dessa med hjälp av en rejäl regel. Jag har i stämpningssyfte använt 170x45 och 220x45 som jag ändå skulle använda senare för att stabilisera bjälklaget. Med tanke på bjälklagskonstruktionen skulle jag rekommendera motsvarande kraftspridning på vardagsrumssidan också.
 
J justusandersson skrev:
Ja precis! Försök med 90x315 och 90x90.
Hej, nu är det dags att öppna upp, men inte 305 cm utan 180 cm. Gäller fortfarande dimensionen 90*315 för balken, eller kan man gå ner i dimension.

Hälsningar
Ylva
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.