S
Hej,

Jag har en fastighet på östkusten.
Vi funderar nu på att stycka av större bitar av denna tomten för att fokusera på de befintliga husen.
Denna marken vi har valt att stycka av är ca 15Ha stor som vi egentligen aldrig har använt oss av.
Den ligger även väldigt avskilj ifrån våra sommarhus så inga direkta områden vi rör oss i.

Min fråga är nu då vad vi borde göra med tomten?
Vi själva anser att det är fin mark både med skog och åkermark. Ca 1km till havet fågelväg.

Jag jobbar själv inom byggbranschen så jag har haft funderingar på om man skulle kunna göra något stugområde på marken för att göra en bättre vinst än att bara sälja vidare marken.

Någon som sitter på erfarenhet inom detta som skulle kunna förklara hur man skulle behöva gå till väga för att genomföra ett sådant projekt?

Tacksam för alla svar och åsikter!
 
S StångB22 skrev:
Hej,

Jag har en fastighet på östkusten.
Vi funderar nu på att stycka av större bitar av denna tomten för att fokusera på de befintliga husen.
Denna marken vi har valt att stycka av är ca 15Ha stor som vi egentligen aldrig har använt oss av.
Den ligger även väldigt avskilj ifrån våra sommarhus så inga direkta områden vi rör oss i.

Min fråga är nu då vad vi borde göra med tomten?
Vi själva anser att det är fin mark både med skog och åkermark. Ca 1km till havet fågelväg.

Jag jobbar själv inom byggbranschen så jag har haft funderingar på om man skulle kunna göra något stugområde på marken för att göra en bättre vinst än att bara sälja vidare marken.

Någon som sitter på erfarenhet inom detta som skulle kunna förklara hur man skulle behöva gå till väga för att genomföra ett sådant projekt?

Tacksam för alla svar och åsikter!
Hej,

Jag jobbar också i byggbranchen med utveckling av fastigheter och framförallt med detaljplaner (planarkitekt). Nu var det ett tag sen du gjorde det här inlägget. Men här kommer en del av svaret på din fråga. För att utveckla ett större område kommer det krävas en detaljplan för området där markens lämplighet för byggnation utreds av kommunen (under detaljplaneprocessen tittar kommunen på en rad olika faktorer). Kommunen utreder förutsättningarna för en exploatering och utifrån förutsättningar bestäms en struktur för området och området ges en byggrätt. Först när detaljplanen har antagits och vunnit laga kraft kan du stycka av och sälja fastigheter. Beroende på hur området som planläggs ser ut kan det behövas byggas ut ledningsnät/gatustruktur innan byggklara fastigheter tillträds. Kostnaden för utbyggnaden av ledningsnätet/ gatustrukturen tas ut i försäljningen av fastigheterna. Det finns också möjlighet att samarbeta med en extern part. Det vill säga att du tar fram detaljplanen och sen säljer av all mark till en extern part som sedan genomför detaljplanen. Detta är ganska vanligt då det krävs en del kapital/ kunskap att genomföra en detaljplan. Men att sälja detaljplanerad mark är mycket mer värdefull än att sälja "råmark" då detaljplanen garanterar en byggrätt.

Att ta fram en detaljplanen görs som ovan skrivet av kommunen. Arbetet kan dock initieras av en fastighetsägare. Det ska dock ligga i kommunens intresse att ta fram en detaljplan och att det finns förutsättningar för en exploatering och att utbyggnaden går i linje med kommunens översiktsplan och övriga styrdokument.

Ett första steg för dig är att du anlitar en konsult som tittar på vilka översiktliga förutsättningar som finns att exploatera fastigheten. När jag gör sådana arbeten brukar det ta cirka 10-15 timmar. Inget jättestort arbete med andra ord. Utifrån förutsättningarna kan du få en indikation på vilka möjligheter det finns att ta fram en detaljplan och i förläningen också exploatera området. Redan i detta skede kan ramarna börja sättas för en möjlig exploatering. Först därefter bör kontakt tas med kommunen för en dialog och för att ansöka om detaljplan. Att tanka på inför detta är att du som fastighetsägare bekostar framtagandet av detaljplanen och eventuella utredningar som kan behövas.

Allt gott,

DBSP
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.