Hej,
Bifogar en din rapport med två olika Borrdjup.
Ursprungsofferten är på 150m(aktivt 140m) och ska räcka enligt installatören.
Funderar ändå på att köpa till 30m för 9000kr.
Dock förbättrar dessa 30m endast 300kw/år.
Är det värt att lägga till 9000kr?
Vill heller inte stå om 20år och effekten är dåligt, samtidigt som 9000kr är mycket.
 
Värt varenda krona....
 
  • Gilla
Keld och 1 till
  • Laddar…
V Vector skrev:
Värt varenda krona....
Motivera gärna.
 
boschkenta
Med dagens elpriser har väl det betalt sig själv till våren. :rofl:
Skämt åsido så är det väl lika bra att kräma på när man väl gör en sådan stor investering. Jag har själv just gjort det valet :)
 
Detta har vi ju diskuterat tidigare tror jag, men jag skulle göra det för att:

1. Skapa flexibilitet nästa gång VP ska bytas.
2. Förbättra verkningsgraden med varmare vatten in
3. Skapa marginal för förändringar man inte kan påverka - grundvattnet sjunker, flödet ändras i hålet, grannen borrar brunn i närheten osv.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Jag kör en 7kw på 78 meter borrhål. Funkar jättebra. Kanske inget att rekommendera, men hålet fanns redan, så jag provade
 
P Plutus skrev:
Jag kör en 7kw på 78 meter borrhål. Funkar jättebra. Kanske inget att rekommendera, men hålet fanns redan, så jag provade
det fungerar bara för att du har stor vattenomsättning i hålet, vilket de flesta inte har.
 
Vi har 140 m och önskar att föregående ägare inte hade varit så himla snål när han installerade bergvärmen. Elpatronen jobbade flera timmar om dagen i december-februari förra vintern och inte obetydligt i mars-april. Vi bor i Stockholm med 125+125 kvm äldre villa med med halvdan isolering.

Nu vet jag ju inte var du bor eller vad du har för förutsättningar som gör att de tycker att 140 m räcker (jag har inte läst rapporten), men 9000 kr är en struntsumma i sammanhanget. Det är betydligt dyrare att tex borra ett till hål om man märker att det befintliga är för klent.
 
Pumpen som är beräknad på 150m.
Den klarar att hantera ett djupare hål?
Så att jag inte behöver köpa en större pump också..

Eller hänger de inte ihop ?
 
Det hänger inte ihop. Det enda som händer är att vattnet upp ur hålet är lite varmare och din pump blir lite effektivare (högre verkningsgrad).
 
M mrsnhp skrev:
Vi har 140 m och önskar att föregående ägare inte hade varit så himla snål när han installerade bergvärmen. Elpatronen jobbade flera timmar om dagen i december-februari förra vintern och inte obetydligt i mars-april. Vi bor i Stockholm med 125+125 kvm äldre villa med med halvdan isolering.

Nu vet jag ju inte var du bor eller vad du har för förutsättningar som gör att de tycker att 140 m räcker (jag har inte läst rapporten), men 9000 kr är en struntsumma i sammanhanget. Det är betydligt dyrare att tex borra ett till hål om man märker att det befintliga är för klent.
Men då är frågan, gick elpatron för att hålet var kallt (typ -2 -4) eller gick den för att värmepumpen inte täckte hela effektbehovet? Att värma 250kvm gammalt hus med en 7kW värmepump utan eltillskott går inte oavsett hur djupt hålet är.
 
P Plutus skrev:
Att värma 250kvm gammalt hus med en 7kW värmepump utan eltillskott går inte oavsett hur djupt hålet är.
Jodå, om man tilläggsisolerat huset osv.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Men då är frågan, gick elpatron för att hålet var kallt (typ -2 -4) eller gick den för att värmepumpen inte täckte hela effektbehovet? Att värma 250kvm gammalt hus med en 7kW värmepump utan eltillskott går inte oavsett hur djupt hålet är.
Hålet var för kallt, -2 på inkommande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.