Har nyligen köpt ett hus med torpargrund från - 78. Vi har problem med att när tvättmaskinen centrifugerar så skakar golv och väggar. Eftersom köket är vägg i vägg med tvättmaskinen så skakar allt porslin som om det vore jordbävning varje gång vi tvättar.
Tvättmaskinen är helt i lod och transportskruvarna är bortplockade. Har öven testat med nya gummifötter men det hjälpte inget.

Frågan är då hur vi på bästa sätt kan minimera vibrationerna som blir?
Tvättmaskinen står still men vibrerar golv och väggar.

Går det kanske att förstärka i grunden?
Alla tips mottages med glädje!
Tack!
 
Ganstshii Ganstshii skrev:
Har nyligen köpt ett hus med torpargrund från - 78. Vi har problem med att när tvättmaskinen centrifugerar så skakar golv och väggar. Eftersom köket är vägg i vägg med tvättmaskinen så skakar allt porslin som om det vore jordbävning varje gång vi tvättar.
Tvättmaskinen är helt i lod och transportskruvarna är bortplockade. Har öven testat med nya gummifötter men det hjälpte inget.

Frågan är då hur vi på bästa sätt kan minimera vibrationerna som blir?
Tvättmaskinen står still men vibrerar golv och väggar.

Går det kanske att förstärka i grunden?
Alla tips mottages med glädje!
Tack!
Vissa tvättmaskinstillverkare rekommenderar en vattentålig skiva 59x52x3 cm som ska skruvas i golvet. Men det känns väl sisådär med att göra så med tätskikt.... Ingen aning om det hjälper heller
 
Redigerat:
Vi har samma dilemma.
Dock hus från 90.
Har märkt att allt golv är lite ”svajigt”

ska i vår renovera tvättstugan. Och de är ju nu cc 60 med typ 4.4 spännvidd på golvreglarna.. jag tror det avhjälper mycket när golvet är stabilare..
 
A
Dubbelt golvspån på reglarna
Eller
30cm CC
Eller
Betonggolv

Är det som gäller
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Dubbelt golvspån på reglarna
Eller
30cm CC
Eller
Betonggolv

Är det som gäller
Det där med skiva under som t.ex. Bosch och Miele rekommenderar. Funkar det?
 
A
T Tompafix skrev:
Det där med skiva under som t.ex. Bosch och Miele rekommenderar. Funkar det?
Ja det är ju klart att du kan bygga uppe på golvet oxå, mest en fråga om estetik och om den tål vatten...
 
electroluxaren skrev:
Ja det är ju klart att du kan bygga uppe på golvet oxå, mest en fråga om estetik och om den tål vatten...
Tycker bara måtten känns små för att fördela något...
Nej kommer se mkt märkligt ut :D
 
A amoreex skrev:
Vi har samma dilemma.
Dock hus från 90.
Har märkt att allt golv är lite ”svajigt”

ska i vår renovera tvättstugan. Och de är ju nu cc 60 med typ 4.4 spännvidd på golvreglarna.. jag tror det avhjälper mycket när golvet är stabilare..
Tror det också. Kanske skulle prova att krypa ner i grunden och regla upp lite ytterligare.
electroluxaren skrev:
Dubbelt golvspån på reglarna
Eller
30cm CC
Eller
Betonggolv

Är det som gäller
Toppen, tack! Då får jag krypa ner i grunden och regla lite. Räcker det med att punktförstärka där tvättmaskinen står eller är det kanske bäst att gör på en lite större yta runt om?
 
nikasp
En polare kröp ner i krypgrunden och satte en stolpe rakt under maskinen, funkade bra.
 
  • Gilla
Ganstshii
  • Laddar…
Min gamla tvättmaskin ställde kanske inte till med jordbävningar men den skakade en hel del när den hade otur med tvättbalanseringen. Ibland rymde den och började banka mot väggen.

Jag tog en passande bit golvspånskiva, den var nog ungefär som de tidigare nämnda måtten men 22 mm tjock, och skruvade fast i golvet (och såg till att träffa den enda regeln). Det hjälpte en del. Det gick sedan att göra lite improviserade "fothållare" av mdf som håller framfötterna på plats. Dessutom göt jag två betongplintar och rullade på plats i krypgrunden där de stödjer den regeln som tvättmaskinen står på.

Sammantaget hjälpte det riktigt bra tycker jag.
 
  • Gilla
nikasp och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla svar!
Blir till att gå ner i krypgrunden och försöka förstärka lite.
 
Ganstshii Ganstshii skrev:
Tack för alla svar!
Blir till att gå ner i krypgrunden och försöka förstärka lite.
Tänk förkorta längden på golvbjälkarna och få dem att sammverka. T.ex. en regel tvärs tre reglar på halva dess längd och en plint under den.
 
  • Gilla
Ganstshii
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.