När min VVB 200 L är full , termostat på 80 C så räcker den gått i 3 dygn till disk och 2 ducshar. Klart ska du bada barnen så räcker det kanske inte till några långduschar. Det med lönsamhet är bra, nattström billigare , i övrigt så kostar det lika i kW att värma oavsett tid på dygnet. Bäst är en 300Liters VVB.
Ä det 50 -55 C i VVB räcker det bra för kvällen. Det som kan hända om tempen kryper ner under 50 C är att frugan morrar om att inte kunna diska stekpannan
 
J jonaserik skrev:
När min VVB 200 L är full , termostat på 80 C så räcker den gått i 3 dygn till disk och 2 ducshar. Klart ska du bada barnen så räcker det kanske inte till några långduschar. Det med lönsamhet är bra, nattström billigare , i övrigt så kostar det lika i kW att värma oavsett tid på dygnet. Bäst är en 300Liters VVB.
Ä det 50 -55 C i VVB räcker det bra för kvällen. Det som kan hända om tempen kryper ner under 50 C är att frugan morrar om att inte kunna diska stekpannan
3 dygn asså? Låter väldigt lovande. Ska testa och vrida ner termostaten vid tillfälle och se hur det går. Tyvärr har jag dock inget sätt att se nuvarande temperatur på min Thermia mk200. Lite intressant är dock att jag hittade ett vred som det står högtaxa 1/lågtaxa 0 på. Kan de va någon ekonomiinställning kanske? Står på högtaxa 1 nu
 
Såg nu att det även stod "extra utrustning" så det är nog något som kan kopplas till som jag saknar. Annars finns bara "strömställare 0/1" vilket jag gissar är av/på
 
Framgår inte vad för VVB du har, det finns en termostat bakom någon plåt och kanske en kontaktor med. du kan prova först med att ha den på . Och på morgonen stänger du av den, blir lite nattvak först och sätter på den ca 23:00 , stänger av på morgonen igen. Ett fota på är bra , typ + fabrikat.
 
J jonaserik skrev:
Framgår inte vad för VVB du har, det finns en termostat bakom någon plåt och kanske en kontaktor med. du kan prova först med att ha den på . Och på morgonen stänger du av den, blir lite nattvak först och sätter på den ca 23:00 , stänger av på morgonen igen. Ett fota på är bra , typ + fabrikat.
Fabrikatet är en thermia mk 200 som jag skrev ovan. Kan ta bild om det hjälper. Fanns tom en manual på nätet. Ok, blir test imorrn.
 
Hur var det med legionella nu, mitt minne säger mig att det räcker att värma upp till 60+ någon gång i veckan för att förhindra bakterien.
 
OK , det är en VVB 3 fas med värmesköldar. enligt EL-schemat så är en brytare till och från samt en termostat och den sitter nog bakom frontplåten , du får lossa den.
 
F Flygekorre skrev:
Hur var det med legionella nu, mitt minne säger mig att det räcker att värma upp till 60+ någon gång i veckan för att förhindra bakterien.
Glöm det med legionella, för att få någon mängd VV från en 200 L måste den ställas på min 70-75 C och går tempen ner till 50 C under dagen så blir det ingen.

PS Har du döttrar i tonåren och med långt hår kommer det nog att bli svalt till kvällen .Dom ska duscha i tid och otid och länge.
 
Redigerat:
F Flygekorre skrev:
Hur fungerar det rent praktiska då? Om den bara värmer nattetid så får ni sköta duschar osv på morgonen eller? Vi har som vana att duscha på kvällarna när barnen lagt sig och till dess har väl tempen från vvb fallit rätt rejält. Jag har också en 200L beredare så jag undrar hur snabbt tempen sjunker från 70C till ex 40C? När blir vattnet för kallt för att duscha i funderar jag?

Jag kan förvisso testa att sänka tempen via vredet manuellt och se vad som händer.

Nästa fråga blir ju även hur stor prisskillnad det behöver bli om nätterna för att det ska löna sig att "värma ikapp". Det bör ju rimligtvis kosta mindre att hålla en temp än att värma upp till den.
Det har faktiskt inte varit några problem för oss. Våra barn är ganska små och vi avbryter numera alla vattenlekar när de duschat färdigt. Så den enda som duschar långt och varmt är min fru. Än så länge har vi inte upplevt att varmvattnet har tagit slut under dagen även om alla ska duscha. Jag antar att det är en annan femma om man har tonåringar hemma.

Hur mycket det lönar sig är en bra fråga. Vi gjorde det här tillsammans med ett antal andra åtgärder för att minska på elräkningen så det är svårt att säga hur mycket just det här påverkar. Själva installationen var inte speciellt dyr i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.