Jag behöver hjälp och tips på vad man skulle kunna göra åt detta; vi bytte nyligen värmepanna, så efter den gamla pannan blev det kvar ett gammalt expansionskärl på övervåningen, vilket nu är borttaget, det som är kvar är ett rör som sticker upp genom taket och det är helt öppet upp i det. Vi ska nu påbörja renovering av det rummet och expansionskärlet satt som i en nisch bakom en gammal murstock, vi hade tänkt bygga igen denna nisch. Problemet är bara vad vi ska göra med röret, det kommer tas bort i framtiden vid takomläggning, men vill ju inte ha ett öppet rör genom taket under tiden. Hur kan man på bästa sätt täta detta tillfälligt? Min första tanke va bara spruta upp fogskum där och bygga in skiten men vet inte om det känns riktigt vettigt? Jag tänker på regn och skit som kan komma ner i röret. Bifogar ett par bilder, sista är fotat rakt upp i röret.
Äldre rostig vattenrör som går genom ett hål i taket i ett rum med delvis avskalade tapeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avskalad vägg med exponerad rörledning i ett hörn ovanför en väska med kläder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En taklampa med blå kupa och ljuset på i ett rum med spruckna väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lämpligast är att täta det i änden på utsidan
 
Sätt på ett lock i andra änden. Eller kläm i fogskum även där. Bara att lägga dit ett kulskydd skulle ju lösa problemet.
 
D Daniel 109 skrev:
Sätt på ett lock i andra änden. Eller kläm i fogskum även där. Bara att lägga dit ett kulskydd skulle ju lösa problemet.
Tack för ditt svar! Det va ju faktiskt jävligt bra det där med kulskyddet Jag hoppades slippa upp på taket o klättra men får väl bli nån sån lösning. Ibland blir man så låst själv när man funderar på vissa grejer.
 
Krilleman
Byta "genomföringspanna" till vanlig panna skulle vara det bästa.

Täta i underlaget är också en god ide när du endå är på taket!
 
Krilleman Krilleman skrev:
Byta "genomföringspanna" till vanlig panna skulle vara det bästa.

Täta i underlaget är också en god ide när du endå är på taket!
Tack för svar! Ja jo det vore ju det absolut bästa men tyvärr har vi nog inga extrapannor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.