C Cider skrev:
Ja, detta är skandalöst, och ingen lyfter ett finger för att rätta till det.
Här klarar vi oss för att vi är två med var sin mini-pension. Om vi dör samtidigt, är allting frid och fröjd, men det är inte så vanligt förekömmande.
När pensionärer som konsumentgrupp blir allt svagare, drabbar det väl också näringslivet.
Rättas det inte till med alla bidragen TS räknade upp i trådstarten?
 
Tillåt mig vända på resonemanget för argumentationens skull. Vi tar tidsmaskinen tillbaka till 1930 eller 1940 talet då många av dagens pensionärer föddes. Vilken standard växte de upp med? Utedass, ingen frys, lyx att ha bil, kanske centralvärme men kanske inte, pågående världskrig, ingen TV. Listan kan göras lång. Mycket av detta har de tillgång till idag, och de saknar inget de hade då. Så man kan säga att de fått det bättre. Att deras barn och barnbarn har det ännu bättre är en annan sak. Vilka har varit delaktiga i att ändra samhället och pensionssystemet, jo delvis själva under 90 talet. Inget som deras barnbarn har ställt till med, knappt deras barn heller.
 
  • Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Tillåt mig vända på resonemanget för argumentationens skull. Vi tar tidsmaskinen tillbaka till 1930 eller 1940 talet då många av dagens pensionärer föddes. Vilken standard växte de upp med? Utedass, ingen frys, lyx att ha bil, kanske centralvärme men kanske inte, pågående världskrig, ingen TV. Listan kan göras lång. Mycket av detta har de tillgång till idag, och de saknar inget de hade då. Så man kan säga att de fått det bättre. Att deras barn och barnbarn har det ännu bättre är en annan sak. Vilka har varit delaktiga i att ändra samhället och pensionssystemet, jo delvis själva under 90 talet. Inget som deras barnbarn har ställt till med, knappt deras barn heller.
Jag har en annan bild av hur dagens pensionärer födda mellan 1930-1949 växte upp, dåtidens barnfamiljer bodde gärna i en modern (men liten) funkis bostad, 2 vuxna och ett par barn i en nybyggd 2a med kök och bad centralvärme och kanske till och med tvättstuga i källaren. Inte hade arbetaren bil men ofta både cykel och kostym ofta kontant betalda men stundom på avbetalning och fria lördageftermiddagar att spendera med familjen.
De gamla saknar väl ofta förutsägbarheten, och ordningen från den tiden då konstapeln patrullerade stadens gata till fots med värjan vid sin sida för att upprätthålla ordningen men knappast isskåpen, mjölkaffären och trängseln i tredjeklass vagnarna på tågen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C Cider skrev:
Ja, detta är skandalöst, och ingen lyfter ett finger för att rätta till det.
Här klarar vi oss för att vi är två med var sin mini-pension. Om vi dör samtidigt, är allting frid och fröjd, men det är inte så vanligt förekömmande.
När pensionärer som konsumentgrupp blir allt svagare, drabbar det väl också näringslivet.
Som nämnts så mååånga gånger, DU/NI har själva jobbat ihop er pension, ingen annan bidrar, om inte ni har jobbat/tjänat så lite att ni inte når upp till minimigränsen. Då bidrar vi andra.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
N Nordsjö skrev:
örapparat/slinga borde vara helt gratis, inte en klassfråga/ekonomisk fråga.
Vet inte hur det är hos dig, men här kostar ett par hörapparater värda runt 20" 800:- i engångskostnad. Rätt billigt tycker jag.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag har en annan bild av hur dagens pensionärer födda mellan 1930-1949 växte upp,
Så du menar att Lubbe Nordström hittade på när han gjorde radioserien Lort-Sverige 1938.

Barn-rike husen du refererar till slutades byggas runt 1948, då fanns det drygt 12" såna lägenheter, knappast tillräckligt för att "många" barnfamiljer skulle kunna bo så.

SMÅA's satsningar på småstugor var i första hand riktade till en välbärgad arbetarklass/medelklass med fast jobb och lite sparkapital.

Idyllien som du beskriver kom på 60-talet när de idag så förhatliga miljonprograms områdena byggdes.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
L lat skrev:
Barn-rike husen du refererar till slutades byggas runt 1948, då fanns det drygt 12" såna lägenheter, knappast tillräckligt för att "många" barnfamiljer skulle kunna bo så.



Idyllien som du beskriver kom på 60-talet när de idag så förhatliga miljonprograms områdena byggdes.
Jag kände inte till att det var 12000lägeheter i barnrikehus med det bör ju innebära att det var 25000 eller fler barn som bodde där?
Det byggdes mycket småhus på 40 talet, små ytor, centralvärme och modernt för sin tid, ofta var det ju unga familjer med barn som byggde.

Såvitt jag vet byggdes miljonprogrammet efter en sosse kongress i mitten på 60talet och under kanske 10 år, då var det knappast små bostadsytor och många barn som var det normala.
 
Vad är den stora egentliga skillnaden för en pensionär om pensionen höjs 1000kr eller om hen får 1000kr i bidrag ? Är inte detta egentligen ett smart sätt att se till att de pensionärer som behöver extra pension får de extra pengarna ?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Stoffe69 Stoffe69 skrev:
Vad är den stora egentliga skillnaden för en pensionär om pensionen höjs 1000kr eller om hen får 1000kr i bidrag ? Är inte detta egentligen ett smart sätt att se till att de pensionärer som behöver extra pension får de extra pengarna ?
Men att ha ett pensionssystem som inte är fullt finansierat och bygger på extra 'bidrag' är knappast värdigt ett modernt välfärdssammhälle
 
N Nordsjö skrev:
De låga pensionerna kan ju vara en anledning till att inte fler har möjlighet att nyttja "tjänsterna" som Ex vis hemtjänst, fast det borde vara en rätt. Visst det är en "lyx" som inte många ev har råd med. Alltså får man spara in på det eller låta anhöriga städa och fixa. Hörapparat/slinga borde vara helt gratis, inte en klassfråga/ekonomisk fråga. Garantipensionen är väl till för att höja upp pensionen för de som har låg övrig pension, alltså en form av "bidrag" redan där. Politiskt säkert ett finare ord men enligt mig ett "garantibidrag" som ges till redan fattiga pensionärer. Visst, man kan diskutera detta till döds, men när man väl är i pensionen, det är då man verkligen vet vad man får, här rätt till eller kan nyttja.
Hörapparat i vår kommun är gratis. Det är utprovningen som kostar en tusing.
Hemtjänsten är relativt billig, 349 kr timmen. Hemsjukvården 435kr per månad.
Middag är pissbilligt, 62 kr. Är att förvänta sig en tråkig middag men ändå billigt.

Morsan har en elmoppe + garage till den som hon betala en löjligt summa för i ett par år. Som de gav henne efter ett tag. Då var hon sjukpensionär. Hon fick även grönt kort på tandvård, handikappbevis osv osv osv.

Undrar vad hon hade fått om hon varit född på 20-30 talet, knappast bra hjälpmedel, rätt sjukvård eller grönt kort.

Ja visst har en del gamlingar låg pension.
 
R Rkarlsson skrev:
Undrar vad hon hade fått om hon varit född på 20-30 talet, knappast bra hjälpmedel, rätt sjukvård eller grönt kort.
Min far var född - 29 och 'fick' eller fick betala en mycket liten del av den vård och de operationer och läkemedel han behövde.

Det vårat system brister i är kostnader för glasögon och tandvård, där finns förbättringspotensial som en ny regering skulle kunna ta tag i.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Min far var född - 29 och 'fick' eller fick betala en mycket liten del av den vård och de operationer och läkemedel han behövde.

Det vårat system brister i är kostnader för glasögon och tandvård, där finns förbättringspotensial som en ny regering skulle kunna ta tag i.
Vi betalar en väldigt liten summa för sjukvård idag med. Den som ingår såklart. Morsans medicin hade inte en heltidsarbetare haft råd med för 4 veckors dos.

Men överlag så måste sjukvården ses över, generellt för alla ung som gammal då svensk sjukvård tagit bort vissa sjukdomar för att behandlas.

Men absolut skall ju tänder kunna ingå.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Men överlag så måste sjukvården ses över, generellt för alla ung som gammal då svensk sjukvård tagit bort vissa sjukdomar för att behandlas.
Vilka sjukdommar menar du ej behandlas?
 
F fribygg skrev:
en att ha ett pensionssystem som inte är fullt finansierat och bygger på extra 'bidrag' är knappast värdigt ett modernt välfärdssammhälle
Pensionssystemet är överfinansierat och det pågår en diskussion om hur man ska hantera/dela ut överskottet.

https://www.senioren.se/nyheter/pensionssystemet-starkare-an-nagonsin/
 
F fribygg skrev:
Vilka sjukdommar menar du ej behandlas?
Hyperhidros är en av de. Jag hade utlandsvård på den. Men helt plötsligt fanns inte sjukdomen längre tyckte de som höll i pengarna =)
Får betala själv, ca 80-100 tusen om året. (nej jag behandlar inget längre pga kostnaden)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.