Ska sätta in en Luft/Luft värmepump i ett isolerat inglasat uterum 36 kvm för att värma kalla säsongen.
Det är även viktigt med bra kyl effekt för att kunna hålla ner värmen kyliga dagar.
Tänkte på en Panasonic HZ25 men den har lägre kyl effekt än vissa andra.
Kan jag få lite hjälp att tänka :D.
 
A
Leahcim Leahcim skrev:
Ska sätta in en Luft/Luft värmepump i ett isolerat inglasat uterum 36 kvm för att värma kalla säsongen.
Det är även viktigt med bra kyl effekt för att kunna hålla ner värmen kyliga dagar.
Tänkte på en Panasonic HZ25 men den har lägre kyl effekt än vissa andra.
Kan jag få lite hjälp att tänka :D.
Skall du ha kyla i en pensionärskuvös får du nog räkna med 120w per kvm
 
Ska du värma under kallsäsongen måste det finnas tillräckligt med varm luft för att kunna avfrosta utedelen.
Utrymmet kyls då ner, räcker volymen och isoleringen till för detta?

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
Ska du värma under kallsäsongen måste det finnas tillräckligt med varm luft för att kunna avfrosta utedelen.
Utrymmet kyls då ner, räcker volymen och isoleringen till för detta?

/Höghus
Jag har även vattenburen golvvärme från bergvärmepumpen.
 
electroluxaren skrev:
Skall du ha kyla i en pensionärskuvös får du nog räkna med 120w per kvm
Kan du rekommendera någon bra Luft/Luft med typ 4320 (36*120) KW kyla som även är bra på värme?

/Mike
 
menade så klart 4,320 KW kyla.
 
Jag ska få en IVT aero 807-1 installerad nästa vecka. Den ser ut att uppfylla dina krav. Även wifi så man kan styra från distans. Gjorde lite efterforskning tidigare och den uppfyller i alla fall våra krav plus rätt snygg, men lite mindre yta än i ditt fall.
 
D Dalatorp skrev:
Jag ska få en IVT aero 807-1 installerad nästa vecka. Den ser ut att uppfylla dina krav. Även wifi så man kan styra från distans. Gjorde lite efterforskning tidigare och den uppfyller i alla fall våra krav plus rätt snygg, men lite mindre yta än i ditt fall.
Ser jättetrevlig ut men den är lite väl dyr bara för en "pensionärskuvös" :surprised:
 
A
Leahcim Leahcim skrev:
Ser jättetrevlig ut men den är lite väl dyr bara för en "pensionärskuvös" :surprised:
Den är ett schabrak
80 bred och sticker ut nästan 40cm från väggen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.