Ska byta ett trasigt värmeelement till tvättmaskinen. Har köpt ett nytt, men får inte bort det gamla. Bulten som ska tryckas in för att släppa trycket på gummipackningen går inte in. Har gått lös med hammare, men den rubbas inte.

Tacksam för förslag på lösning (förutom att köpa ny.)

Maskinen är en ASKO W6362
 
  • Närbild av en anslutning med tre bultar och en elektrisk kontakt på en metallkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en uppkopplad värmeelementstermostat med ledningsterminaler och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Platt skruvmejsel modell större och bänd ut elementet
Se till att du inte tar spjärn mot en plåt som kan deformeras.
 
electroluxaren skrev:
Platt skruvmejsel modell större och bänd ut elementet
Se till att du inte tar spjärn mot en plåt som kan deformeras.
Ok, tack! Har börjat gå över till att försöka med det. Är svårt dock att som du säger inte ta spjärn mot bakplåten som är mjuk.
 
electroluxaren skrev:
Platt skruvmejsel modell större och bänd ut elementet
Se till att du inte tar spjärn mot en plåt som kan deformeras.
Har nu insett att enda chansen är att försöka komma åt värmaren inifrån, om det går, genom att ta bort trumman. Har dock svårt att se hur jag får ut trumman på min maskin.
 
Går det inte med mindre våld , så ta till mer. Ett lite mer jobbigt sätt är pressa mot bulten. Inte säker på hur stor kant det är på den. Kolla om du kan köpa en avdragare mindre på B-tema och ha muttern bulten när du pressar.
 
A
D Draggen79 skrev:
Har nu insett att enda chansen är att försöka komma åt värmaren inifrån, om det går, genom att ta bort trumman. Har dock svårt att se hur jag får ut trumman på min maskin.
Det är en omständlig väg som kan medföra oönskade bieffekter
 
electroluxaren skrev:
Det är en omständlig väg som kan medföra oönskade bieffekter
electroluxaren skrev:
Det är en omständlig väg som kan medföra oönskade bieffekter
Aj då. Lade ner det nu för kvällen, men fick bort fronten och skalet, men det var inte tydligt hur trumman går att ta ut. På framsidan sitter betongtyngderna och från baksidan är det två plåtslager innan trumman.
 
J jonaserik skrev:
Går det inte med mindre våld , så ta till mer. Ett lite mer jobbigt sätt är pressa mot bulten. Inte säker på hur stor kant det är på den. Kolla om du kan köpa en avdragare mindre på B-tema och ha muttern bulten när du pressar.
Hade en cylinder med botten som jag kunde trä runt bulten så jag fick ordentligt tag om den. Kan inte använda så mycket mer våld eller kraft pga av upphängningen och dämpningen. Elementet går att vicka lite i sidled, men rör sig inte ur fläcken ut och in.
 
A
Fortsätt att vicka
Kom åt mellan gummi och balja och ta ena sidan först, knacka in bulten helt, det ger dig lika många centimetrar
 
D Draggen79 skrev:
Hade en cylinder med botten som jag kunde trä runt bulten så jag fick ordentligt tag om den. Kan inte använda så mycket mer våld eller kraft pga av upphängningen och dämpningen. Elementet går att vicka lite i sidled, men rör sig inte ur fläcken ut och in.
Har du tur som luxaren säger kanske den ger sig , men det brukar suga bra, så tänk på det med avdragare.
Det som gäller är då att klorna går in bakom brickan . Ser ut så här https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/avdragare/avdragare-2-armad-2000018449
 
  • Gilla
Draggen79
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Har du tur som luxaren säger kanske den ger sig , men det brukar suga bra, så tänk på det med avdragare.
Det som gäller är då att klorna går in bakom brickan . Ser ut så här [länk]
Tack! Ska testa!
 
A
J jonaserik skrev:
Har du tur som luxaren säger kanske den ger sig , men det brukar suga bra, så tänk på det med avdragare.
Det som gäller är då att klorna går in bakom brickan . Ser ut så här [länk]
Den modellen är alldeles för stor och det funkar inte med mothåll i centrum
 
A
D Draggen79 skrev:
Tack! Ska testa!
Enda gången det är besvärligt är om elementet har blivit krokigt eller fullt av kalk. Dvs att du inte kan trycka in muttern axel..
Ta spjärn mot kanten på baljan, kan gå med en liten hultafors kofot
 
  • Gilla
Draggen79
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Enda gången det är besvärligt är om elementet har blivit krokigt eller fullt av kalk. Dvs att du inte kan trycka in muttern axel..
Ta spjärn mot kanten på baljan, kan gå med en liten hultafors kofot
Ok, japp jag har en sådan lite kofot. Problemet är att man bara får ordentligt grepp från en sida. har försökt smörja med 5-56, men kan det finnas något annat om det är kalk?
 
A
Får du tag på en slinga så kan man såga eller klippa av den
Om man har huvudet inne i maskinen med en ficklampa kan man oftast se hur elementet ser ut genom trummans hål
 
  • Gilla
Draggen79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.