Hej har en grävling som bökar upp gräsmattan varje natt har varit i kontakt med kommunen för skyddsjakt försäkringsbolaget Anticimex men får ingen hjälp av någon.
Nu har jag köpt en grävlingfälla jag har testat olika bete kattmat ägg råmajs honung frukt
blodmjöl jag har även täckt fällan med ris men grävlingen går inte in i fällan men den bökar runt fällan.
Vad gör jag för fel?
 
Har du satt upp fångstarmar? Ökar chansen att fällan besöks mångfaldt.
 
  • Gilla
veddige
  • Laddar…
Skumt, jag byggde en egen efter en ritning på internet, (den var som en mörk gång med nät i andra ändan) och agnade med honung, tog tre st. på en vecka. Det finns åtelkamera på biltema för 600 som skulle kunna visa varför de tvekar att gå in i fällan.
 
  • Gilla
veddige och 1 till
  • Laddar…
galento
Vi har haft både en och två fällor här i 3 år i perioder och endast fångat 1.
Har provat allt möjligt som bete men den kan vara en halvmeter utanför
öppningen och böka. Vi har dock fått mkt hjälp av kommunens skyddsjägare
med att låna fällor och annat.
 
  • Gilla
veddige
  • Laddar…
Om det inte är alltför stora skador, låt grävlingen vara.

Grävling hade vi för några år sedan. Eftersom vi bor på landet, får vi ingen hjälp av kommunen: Vi får själva leta rätt på en jägare som kan hjälpa till. Det blev aldrig aktuellt, eftersom grävlingen själv tröttnade och slutade komma hit. Det som ibland kan hända är att grävlingar anlägger en latrin i en husgrund, så det luktar skit. Eller också busar de bara och försvinner sen igen.

Jag gick runt huset och inspekterade grunden en period, men såg inga spår där. Några år tidigare hade jag säkrat husgrunden mot råttor med mycket grus och sten. Jag tror att det räckte för att hålla även grävlingen borta. Hålen i gräsmattan var ganska lätta att laga.
 
  • Gilla
multix och 1 till
  • Laddar…
Hade problem med en grävling i slutet av sommaren, villaområde, fick hem kommunjägaren som ställde ut en fälla och betade med lite gula ärtor och ett knäckt ägg.
4-5 nätter senare satt djuret i fällan!

Om du har en egen fälla och inte är jägare, hur tänkte du hantera den om du fångar den?
Jag skulle tro att den kan vara ruggigt förbannad :)
 
Vi hade problem med grävling under huset när vi var nyinflyttade. Den bodde dock i skogen på gården så ställde fällan där, fick den första natten. Så försök hitta lyan är tipset. Slutade dock med att jag inte kunde skjuta den när jag såg hur ynklig den var när den satt livrädd i fällan. Den slutade vara kring huset när den insåg att det inte var öde i huset.
 
Leta efter vart den kan tänkas bo, den jag hade i trädgården bodde under friggeboden, tydligt spår in under.
Jag agnade med äpplen och päron, det var rena smörgåsbordet i trädgården med fallfrukt så det tyckte han om.
Ställde ut fällan vid 16 tiden och var fångad vid kl 20
Grävling söker efter mat bland fallfrukten på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
galento
L lodin92 skrev:
Vi hade problem med grävling under huset när vi var nyinflyttade. Den bodde dock i skogen på gården så ställde fällan där, fick den första natten. Så försök hitta lyan är tipset. Slutade dock med att jag inte kunde skjuta den när jag såg hur ynklig den var när den satt livrädd i fällan. Den slutade vara kring huset när den insåg att det inte var öde i huset.
Sån tur har inte vi haft , har haft två fällor i skogen också men inget resultat ,
vi bor på landet men kommunjägaren har hjälpt oss med fällor . Har sett den
(eller de) både på kvällar och på morgonen.
 
J John Karlsson skrev:
Hade problem med en grävling i slutet av sommaren, villaområde, fick hem kommunjägaren som ställde ut en fälla och betade med lite gula ärtor och ett knäckt ägg.
4-5 nätter senare satt djuret i fällan!

Om du har en egen fälla och inte är jägare, hur tänkte du hantera den om du fångar den?
Jag skulle tro att den kan vara ruggigt förbannad :)
Ringer en jägare
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
C Cider skrev:
Om det inte är alltför stora skador, låt grävlingen vara.

Grävling hade vi för några år sedan. Eftersom vi bor på landet, får vi ingen hjälp av kommunen: Vi får själva leta rätt på en jägare som kan hjälpa till. Det blev aldrig aktuellt, eftersom grävlingen själv tröttnade och slutade komma hit. Det som ibland kan hända är att grävlingar anlägger en latrin i en husgrund, så det luktar skit. Eller också busar de bara och försvinner sen igen.

Jag gick runt huset och inspekterade grunden en period, men såg inga spår där. Några år tidigare hade jag säkrat husgrunden mot råttor med mycket grus och sten. Jag tror att det räckte för att hålla även grävlingen borta. Hålen i gräsmattan var ganska lätta att laga.
Kan odla potatis i gräsmattan där grävlingen har bökat
 
  • Älska
multix
  • Laddar…
galento
veddige veddige skrev:
Kan odla potatis i gräsmattan där grävlingen har bökat
Ja en del har trott att det varit vildsvin här så de kan böka rejält.
 
Vi har haft stora problem med grävlingar som grävt sig in i grunden. Hur man ska gå till väga tror jag varierar, men i vårt fall var det bara "kommunjägarna" som fick/kunde hjälpa till (Stockholms kommun). Vi har fått ut en fälla flera gånger, men vi har aldrig lyckats fånga någon grävling. Det var en riktigt jobbig situation när grävlingarna förstörde huset, men vi kunde egentligen inte göra något annat än att försöka med fällan. Det jag ändå gjorde var att lägga armeringsnät runt huset för att hindra dem från att gräva och det fungerade i alla fall ok, men jag fick lägga mycket för de är riktigt bra på att gräva. Detta år verkar grävlingarna försvunnit. Jägaren sa att många i kvarteret hade fällor så kanske fångade någon annan dem. Summa summarum kan det vara svårt att fånga dem i fällan enligt min erfarenhet. :) Men de vi hade här var ju nästan tama - inte det minsta rädda för människor.
 
galento
C Conqvist skrev:
Vi har haft stora problem med grävlingar som grävt sig in i grunden. Hur man ska gå till väga tror jag varierar, men i vårt fall var det bara "kommunjägarna" som fick/kunde hjälpa till (Stockholms kommun). Vi har fått ut en fälla flera gånger, men vi har aldrig lyckats fånga någon grävling. Det var en riktigt jobbig situation när grävlingarna förstörde huset, men vi kunde egentligen inte göra något annat än att försöka med fällan. Det jag ändå gjorde var att lägga armeringsnät runt huset för att hindra dem från att gräva och det fungerade i alla fall ok, men jag fick lägga mycket för de är riktigt bra på att gräva. Detta år verkar grävlingarna försvunnit. Jägaren sa att många i kvarteret hade fällor så kanske fångade någon annan dem. Summa summarum kan det vara svårt att fånga dem i fällan enligt min erfarenhet. :) Men de vi hade här var ju nästan tama - inte det minsta rädda för människor.
Flera här rekommenderar vak och hagelgevär , om man kan få nån att göra det.
Lite svårt i tätbebyggt område förstås . De ska visst ha ganska bra rutin på rundorna.
Grythund kan ju vara nåt också.Om man vet var grytet är så kan man sitta och vänta
tills de kommer ut .
 
galento galento skrev:
Flera här rekommenderar vak och hagelgevär , om man kan få nån att göra det.
Lite svårt i tätbebyggt område förstås . De ska visst ha ganska bra rutin på rundorna.
Grythund kan ju vara nåt också.Om man vet var grytet är så kan man sitta och vänta
tills de kommer ut .
Ja, de verkar ha sina rutiner som du säger. De kom ungefär vid samma tid på kvällarna. Det var otroligt frustrerande när vi inte kunde bli av med dem och de håller på att förstöra huset. Hade de bara bökat runt på tomten hade de kunnat få vara kvar för min del.
Jag känner flera jägare, men det var ingen av dem som ville skjuta av grävlingar i ett villaområde i Stockholm. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.