Vi har luftvärmepump och direktverkande el som vi slår på när det är för kallt ute.

El-radistorerna har en superknepig schemaläggning som man kan programmera med två knappar och ingen display, de visar inte heller temperatur, utan bara ”min/max” skala.

Jag hittade den här:
https://www.clasohlson.com/se/Mill-WiFi-socket-3-plug-in-termostat-/p/36-8382

Finns det nån liknande produkt som man kan använda för att styra el-radiatorerna med en app? Våra är ju fast anslutna, finns det något liknande för dessa? Dvs en termostat med wifistyrning som slår av/på strömmen till elementen.

Hade ju varit bäst om den var oberoende av andra system som zwave, etc och inte heller nån app eller hemsida/tjänst som kanske slutar funka.

Tack på förhand!
 
Är det fast installerade 230 V (1-fas) eller 400 V (2-fas) element?

Vid 1-fas skulle du kunna sätta exempelvis en Shelly-puck på varje element (installeras fast).
Vid 2-fas behöver du sannolikt sätta in en kontaktor i din elcentral som kopplar på/bryter strömmen till elementet/elementen. Denna kontaktor kan också styras med en Shelly-puck men då styr du flera eller alla element samtidigt.

Shelly är en Wifi-styrd puck där du kan styra den lokalt eller ansluta den till deras molntjänst och styra den varifrån som helst. En puck ska klara runt 10 A eller 2300 W så om det är enfas-element så bör de kunna köras direkt genom Shellyn.
 
Är det ett element du avser att styra så är det ett sånt här per element du behöver.
Shelly 1PM
https://shop.shelly.cloud/shelly-1pm-wifi-smart-home-automation-1#51
1 står för 1 kanal, alltså en förbrukare. PM betyder Power metering, så du kan se hur mycket som elementet förbrukar.

Jag har köpt direkt via deras hemsida och det levereras ganska snabbt, sidan är seriös.
 
N nicmarxp skrev:
Aha, tack! Men just nu går sladden in i en "väggdosa" (?), som ser ut så här: [länk] med sladden som går in undertill.
Bör det finnas plats inne i den för en sån där?
Det var ju betydligt billigare än 1000 kr per element, så det tackar vi för... om den går in :)
Nu vet jag inte hur stor din dosa är, de finns av olika storlekar. Men normalt är de runt 90x90 i fyrkant och då går en Shelly-puck in utan några som helst bekymmer, de är 41mm x 36mm x 17mm stora enligt websidan.
 
Ok, stort tack, jag får kika och se med mina eltummar mitt i handen, sen får jag ringa elektriker som installerar det till mig :)
 
Du behöver inte en temperatursensor för att Shelly 1PM ska fungera.
Men ska du styra på temperatur, så behöver du en sensor, ja.
Din fråga handlade inte ursprungligen om temperatur, vad jag uppfattade.

Har inte testat sensor på 1PM men har andra Shellys med temperatursensor, det fungerar fint. Man kan ställa in den till att agera på tröskelvärden från sensorn.
 
Min fråga var kanske lite luddig, jag sökte ju någon form av "termostat med wifistyrning som slår av/på strömmen till elementen", men vad jag kunnat se på videon så verkar den kombinationen med temperatursensor vara en bra lösning för detta :)

Nu ska jag bara komma på hur jag skulle kunna schemalägga det för att spara energi och även förhindra att det blir superkallt i vissa rum. Mer energibesparding än kostnaden att installera Shelly's överallt :) Tror jag har cirka 12 el-element och flera av dem kommer bara stå och värma i onödan, så tanken var kanske att sänka temperaturen i vissa rum till 17 grader på vardagar eller liknande.

Men det kanske är en annan diskussion. :)

Tack igen för tipsen!
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
N nicmarxp skrev:
Min fråga var kanske lite luddig, jag sökte ju någon form av "termostat med wifistyrning som slår av/på strömmen till elementen", men vad jag kunnat se på videon så verkar den kombinationen med temperatursensor vara en bra lösning för detta :)

Nu ska jag bara komma på hur jag skulle kunna schemalägga det för att spara energi och även förhindra att det blir superkallt i vissa rum. Mer energibesparding än kostnaden att installera Shelly's överallt :) Tror jag har cirka 12 el-element och flera av dem kommer bara stå och värma i onödan, så tanken var kanske att sänka temperaturen i vissa rum till 17 grader på vardagar eller liknande.

Men det kanske är en annan diskussion. :)

Tack igen för tipsen!
Lite sent svar nu, kanske har du redan beställt.

Men Shelly har faktiskt ett eget tillbehör till Shelly 1PM som tillåter anslutning av temperatursensor. Jag rekommenderar DS18B20-sensorerna, de är mer noggranna än DHT22 som den också klarar. Kanske är det exakt detta som föreslås i videofilmen som jag inte kollade på. :)

https://shop.shelly.cloud/temperature-sensor-addon-for-shelly-1-1pm-wifi-smart-home-automation#312
 
Ja precis, det var den tillsatsen jag tänkte, man skulle bara observera att man behöver välja den med en sensor. Tack för tipset. Har inte beställt än, håller på att kolla med elektriker som kan installera det först. :)
 
Millgrunkan funkar väl till 230v element eller vad man vill fjärrstyra. Men det behövs ett vägguttag vid varje element då.
Jag köpte några mill innan jag kollade vad vi hade för element. Men vi hade 400v så de lämnades tillbaka. Köpe adax 400v wifi-element istället.
 
Jag kollade och våra är också 400V.. finns det nån annan lösning för detta utan att byta elementen? Eller ska man sälja dem och köpa de som du nämnde? Har du länk? Tack!
 
N nicmarxp skrev:
Jag kollade och våra är också 400V.. finns det nån annan lösning för detta utan att byta elementen? Eller ska man sälja dem och köpa de som du nämnde? Har du länk? Tack!
https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/varme-och-ventilation/element-och-radiator/adax-element/
Adax neo wifi. Kolla upp hur många watt som behövs per rum. Är förstås inte det mest ekonomiska med elelement med kommande elpriser men väldigt praktiskt att kunna styra temperaturen på distans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.