Hej allihop!
Jag och min sambo går i tankar att bygga oss ett hus. Tomt finns och den ligger i en lantlig miljö med stor tillhörande trädgård i en småländsk gran- och tallbeklädd miljö. Det vi önskar är ett hus i stil med den miljön det kommer befinna sig i. Läs: Faluröd, stående panel, 1,5 - 2 våning och helst entre "baktill"

Marknaden i nuläget är som ni säkert känner till.. inte direkt fördelaktigt för oss som vill bygga.

Budgeten kommer tåla ett hus för ca 3.2 miljoner nyckelfärdigt och klart.

Finns det någon här som har byggt ett sådant hus inom ramen för denna kostnad? Är det någon som har tips på hus och tillverkare som kan ge oss vårat drömhus?
 
Vad ni än gör, satsa på ett mini/lågenergihus (möjligtvis passivhus).
Grundplatta är en stoor kostnad, om jag byggde nytt igen så skulle jag undvika platta på mark.
Det viktigaste är att hitta rätt snickare/byggare, jag väntade 5år innan "mina" blev lediga och kunde ta sig an mitt hus.

Om man vill förbilliga och får tag på rätt folk, då kan man timmanställa dem, då slipper du momsen.

Personligen så köpte jag mitt hus ifrån VillaVarm och är otroligt nöjd.
 
N nommengosen skrev:
Hej allihop!
Jag och min sambo går i tankar att bygga oss ett hus. Tomt finns och den ligger i en lantlig miljö med stor tillhörande trädgård i en småländsk gran- och tallbeklädd miljö. Det vi önskar är ett hus i stil med den miljön det kommer befinna sig i. Läs: Faluröd, stående panel, 1,5 - 2 våning och helst entre "baktill"

Marknaden i nuläget är som ni säkert känner till.. inte direkt fördelaktigt för oss som vill bygga.

Budgeten kommer tåla ett hus för ca 3.2 miljoner nyckelfärdigt och klart.

Finns det någon här som har byggt ett sådant hus inom ramen för denna kostnad? Är det någon som har tips på hus och tillverkare som kan ge oss vårat drömhus?
Jag skulle även installera en vattenmantlad vedkamin/spis med lämplig åacctank dockad till husets värmesystem för att komplettera uppvärmningen så att du inte blir helt beroende av elen som verkar kunna bli hur dyr som helst… :sweat:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.