Ja det är ok att dra ut utanför huset (kanske inte så snyggt men funktionellt)
Ska kunna hantera vattenmängden du kan få om säkerhetsventilen löser
ut utan att det blir fuktskador.
Är du lite försiktig kan du lyfta plastlocket utan att förstöra det.

/M
 
men finns det ingen risk att det fryser på vintern om man drar det utanför huset?

Och man får inte dra ett rör in in duschen bara för spillvattnet?

Problemas!!!
 
Med bra fall ut så är det ingen risk (jmf tex utekranar där ventilen sitter på insidan och
när man stänger kranen så dränerar det lutande röret).

Du får ha "nästan precis vad du vill" i duschen på insidan av tätskikt o kakel, det är vägg genomföringen som är problemet !
Tycker fortfarande att byta golvbrunn låter som det smärtfria alternativet ( 1 timmes jobb o några
hundra för ny brunn. ex 3306 på rinkabyrör).
/M
 
jag bilade upp gamla brunn i veckan så nu har jag redan spacklat satt golvärme osv så liite sent...klantigt av mig men nu e de som de e !

Funderar på att dra ut det genom yttervägg!
Blir det bara en rörstump som kommer ut genom ytterväggen då?
 
Ok, då låter stumpen genom väggen som ett bra alternativ.
Du kan j bocka ner den lite snyggt o måla i lämplig grundfärg.
/M
 
nu har vi snart klart fattas bara rördragningar!!!

Bild på hur det blev där "fulrören var från början"

/ kjelleo
 
  • kläder 105.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser bra ut. :)

(Enda grejen är att brunnen ser ut att ligga lite för nära väggen, det ska vara 200 mm enligt VVS-branschens branschregler. Men det är ju lite sent nu, och det får väl räknas som en petitess med liten eller ingen praktisk betydelse. Ledsen att jag inte såg det tidigare, om jag nu inte ser fel förstås).
 
Borde det inte gå att limma hållarna för rören i duschen? Ett bra lim typ PL400 borde väl hålla? Visste inte om dessa regler innan jag fick kaklat...
 
Jo det borde gå, om man bara kan fixera dem ordentligt medan limmet härdar. Jag har aldrig stött på att någon gjort det dock.
 
Apropå "hållarna" för rören, eller (rättare sagt) rörklammer är det bara att borra upp för plugg, fylla på med våtrumssilikon, sen mer silikon i pluggen och ytterligare lite till bakom rörklammern (isamband med att du skruvar fast dem). Har du dubbelgips i väggarna så skaffa fästmaterial (expanderplugg o.dyl.) på en VVS-buktik.
 
Poängen här är, om du har läst de nya branschreglerna, BBV, att man inte får göra infästningar i annat än massiv konstruktion. Därför funderade rich på att limma istället när man inte har satt kortlingar bakom. Så tolkade jag det.
 
Kollade in 6.4.4. i BBV och antar att du tolkade det rätt..
 
ja du har nog rätt om brunnen ...den ligger 18,5 cm från väggen...skitsamma nu!!!
 
Ja, verkligen. Det har ingen praktisk betydelse. :)
 
jon_h skrev:
Ser bra ut. :)

(Enda grejen är att brunnen ser ut att ligga lite för nära väggen, det ska vara 200 mm enligt VVS-branschens branschregler. Men det är ju lite sent nu, och det får väl räknas som en petitess med liten eller ingen praktisk betydelse. Ledsen att jag inte såg det tidigare, om jag nu inte ser fel förstås).
jon, innebär då detta att bluchers golvbrunnar som kan monteras i hörn inte är godkända?

www.blucher.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.