Hej!

Jag letar efter en lösning för att på ett smidigt sätt hålla reda på temperaturen i olika byggnader på tomten, ex lusthus, förråd, vinterförvaring av växter, teknikrum till pool etc. Det enda egentliga kravet är att jag vill ha en central enhet som samlar in alla data och sparar max och min-värden, plus att givarna kan vara placerade ganska lång ifrån mottagaren. Bonus om man kan koppla telefonen till, men inget krav.
Som det är nu kör jag vanliga digitala termometrar med en utedel och en innedel (där båda delarna får mäta varsin byggnad som ligger i närheten av varandra), men det hade varit skönt att slippa springa runt och kolla värdena på plats. Några förslag?
 
Hej.
Problemet kan väl vara räckvidden, eftersom alla givarna måste nå till basenheten.
Jag har själv en Netatmo väderstation, den har ett väldigt fint gränssnitt både i appen och framförallt på webben.
Men begränsningen är både räckvidden, samt att man bara kan mäta temperaturen på 5 ställen, sedan är det "fullt" i systemet.
Men det är en snygg app, och den fungerar väldigt bra.
 
Ja, alltså det är inte superlångt mellan byggnaderna. Uppe vid poolen har jag två olika förråd och ett lusthus/växthus som alla ligger ganska tätt. Sen kanske 80-100 meter därifrån, mot huset, ligger ytterligare ett förråd, och det ligger i sin tur hyfsat nära boningshuset, ca 10 meter i från. Men det är ju inte fri sikt från poolområdet, som ligger på en höjd ca 6m över markplansnivån, till boningshuset.

Däremot har jag wifi-täckning i hela trädgården, om nu det kan hjälpa något?
 
Hannuse Hannuse skrev:
Hej.
Problemet kan väl vara räckvidden, eftersom alla givarna måste nå till basenheten.
Jag har själv en Netatmo väderstation, den har ett väldigt fint gränssnitt både i appen och framförallt på webben.
Men begränsningen är både räckvidden, samt att man bara kan mäta temperaturen på 5 ställen, sedan är det "fullt" i systemet.
Men det är en snygg app, och den fungerar väldigt bra.
Begränsningen till 5 platser var ju lite synd, jag hade behövt 6st minst =(
 
Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:
Vi har denna väderstation: [länk]

Och den är väldigt bra och har ett lågt pris. Är bara att köpa till fler mottagare för 99 kronor styck.
Den verkar maxa på 50m, vilket är lite synd för den verkade ju verkligen prisvärd.
 
C
Hur mycket vill du hacka själv?

Jag kör sedan länge en Raspberry Pi med RfxTrx433-modul till. Sen har jag shoppat billiga temperatursensorer av olika fabrikat på Kjell/Clas/Netonnet osv. Täcker absolut hela huset samt uthusen och får in en del av grannarnas grejor (bor på landet, så grannarna är 500+ meter bort).

Men det kräver ju att man är villig att knappra lite själv även om det finns hyfsat bra instruktioner för hur man syr ihop det hela.
 
Antar att du har el i eller i närheten av samtliga mätplatser? Homeassistant med Zigbee-sticka och tex Aqaras tempsensorer. Sätt en IKEA smartplug i de olika husen i närheten av varje sensor så får du bra täckning på Zigbee. Alternativt samma Homeassistant men med wifi-sensorer (vet inte vad det finns för alternativ där men nackdelen är att de behöver strömmatas).
 
  • Gilla
Markus P
  • Laddar…
...och angående zigbee-lösningen: Om täckningen blir dålig till något hus kan man slänga upp en Zigbee-trädgårdsbelysning eller två mittemellan som mellanhand.
 
  • Gilla
Markus P
  • Laddar…
Verkar vara svårt att få ihop ursprungsplanen på ett enkelt sätt. Tror att jag får revidera och dela upp på två områden med närliggande mätplatser. På så vis kan jag köra med två billigare väderstationer. Inte optimalt, men lite jobb och i alla fall bättre än jag har det nu. Tack för er input och tankar kring projektet.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
M Markus P skrev:
Begränsningen till 5 platser var ju lite synd, jag hade behövt 6st minst =(
Jag har "krånglat till det" lite, men bara lite.
Skaffade en Futurehome-hub, och i den var den väldigt enkelt att inegrera Netatmon.
Futurehome har också en väldigt snygg app, så det gillar jag.
Sedan komletterade jag med några tempgivare från Aquara, som är Zigbee.
Funkar bra runt om i huset, bastun och garaget, och går som sagt var att länka vidare enkelt med Zigbee.
Och den funkar även i frysen.
Så det kanske kan vara ett alternativ?

Vit Aquara Zigbee-temperaturgivare mot en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Markus P och 1 till
  • Laddar…
Om man inte vill krångla till det alls så kan man ju köra Aqaras egen hub med Aqarasensorer. Men man lär i så fall behöva komplettera med lite 230V-anslutna grejer här och var för att studsa Zigbee-signalen på. Aqaras app är enkel och loggar allt och visar max/min-värden. Lätt att insttallera är den också. Man får inga möjligheter att anpassa grafer, ta fram egen statistik m.m. men det blir i alla fall bättre än om alternativet är två separata väderstationer.
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Om man inte vill krångla till det alls så kan man ju köra Aqaras egen hub med Aqarasensorer. Men man lär i så fall behöva komplettera med lite 230V-anslutna grejer här och var för att studsa Zigbee-signalen på. Aqaras app är enkel och loggar allt och visar max/min-värden. Lätt att insttallera är den också. Man får inga möjligheter att anpassa grafer, ta fram egen statistik m.m. men det blir i alla fall bättre än om alternativet är två separata väderstationer.
Jag ljög visst. Inga max/min, bara medeltemp...
 
  • Graf över sensoruppmätt medeltemperatur utomhus över en vecka, visar variation mellan 0 till 15 grader Celsius.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.