Hej,

Jag har precis blivit klar med shingeltaket över vår altan.
Vi har en skorsten som behöver sotas och vägen dig går över altantaket vidare till nästa tak så vi kommer troligtvis behöva sätta någon form av glidskydd vid takfoten.

Dock verkar alla vara gjorda för att ligga ovanpå taket ( och att man har läkt). Detta är ju inte möjligt med ett shingeltak.

Vi har ett tak bestående av pärspont(20mm) som ligger takbalkar med underlagspapp och sedan shingel på.
Finns det någon produkt man kan fästa under taket?

En variant är ju att ta t.ex.;
https://www.cwlundberg.com/se/products/slipguard/

och fästa under taket. Kan det funka?

/Robert
 
Glidskyddet är väl för att stegen inte ska gå undan. . Syns takstolarna i underkant. en regel mellan dom och sedan fästa hakjärnen för stagen på regeln . Lite fantasi för att få ihop det.
 
Rickard.
Synd du inte tänkte på det före då den du länkade med tillhörande montageplatta blir riktigt seriöst och ”snyggt”.

CW har även denna variant som ibland löser problemet.
 
  • Brun montageplatta med krokar för byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du hängränna? Isåfall kan du montera glidskyddet på den.
 
Hmm, jag har ingen takfotsbräda och vill helst undvika det. Men skulle ändå kunna tänka mig att sätta dit någon form av trä för ett glidskydd. Jag har inte bestämt mig ifall jag vill ha hängrännor än så vi får se var det landar.

Mitt tak ser ut såhär;
Hus med shingeltak på altan och angränsande tegeltak med skorsten, utan takfotsbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vägen upp till skorstenen går alltså via shingeltaket på altanen och sedan vidare upp på tegeltaket ( tegeltaket har både glidskydd för stege samt taksteg men dessa är på andra sidan huset då altantaket går runtom)
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Har du hängränna? Isåfall kan du montera glidskyddet på den.
Glidskydd på hängränna hade vi tidigare, men sotaren godkände det inte. Det har jag en viss förståelse för med tanke på hur sönderrostad eller instabil en hängränna ibland kan bli. Vi fick byta till en godkänd modell som fästes i takkonstruktionen under takpannorna.

Sen flyttade jag hängränne-glidskyddet till annan plats: Där har jag själv nytta av det när jag rensar rännorna från löv, mossa och annan skit. Jag har ett par krokar till på hängrännan, men skulle vilja köpa några fler. Men den modellen går inte att få tag i längre. Synd, för jag klättrar upp på darrande ben när jag ska rensa hängrännor.
 
S Styrman_jansson skrev:
En variant är ju att ta t.ex.;
[länk]
och fästa under taket. Kan det funka?

/Robert
Jag tycker du har lösningen där, skruva på undersidan taket
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.