Jag är nyligen glad ägare av vårt första hus.
På fasaden ute har vi idag två lampor (en vid garage och en vid entrédörr). Dess tänds manuellt inifrån. Den ena från insida garage och den andra tänds inifrån hallen.
Detta är ju såklart smidigt om man vill välja att ha tänt hela tiden. Men jag skulle vilja ordna så att dessa lampor går på timer eller tänds automatiskt vid skymning.
Hur ska jag enklast gå tillväga? Läste lite om skymningsrelä, men detta kräver som jag förstod det att man anlitar en elektriker. Finns det något enklare sätt? Tack!
 
E etompau skrev:
Enklast är att skruva in en ljuskälla med skymningssensor.
40 kr.

[länk]
Just den existerar dock inte.
 
A
D Daniel 109 skrev:
Just den existerar dock inte.
Jo. Den finns. Jag kunde köpa den.
 
Länken är ändrad. Den som länkades förut existerar inte.
 
Ett annat alternativ är att använda smarta ljuskällor, inställda på att slås på och av beroende på typ soluppgång och solnedgång. En annan fördel är att du då också kan dimma ner styrkan om du vill. Kanske ha starkt ljus på kvällen och svagare på natten. Färgat ljus om du vill festa till det ytterligare.

IKEAs ljuskällor är bra och prisvärda, typ 100-200 kr. Sen behöver du en brygga av något slag. IKEAs egen om du vill ha det lite enklare eller en Raspberry Pi med zigbee-brygga om du är digitalt händig och vill ha mer flexibilitet.
 
  • Gilla
Json_ och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.